NB ik ben niet degene die het democratisch gehalte van de KNVB of de TK ter discussie stelt, mar op verzoek wilde ik er wel wat over zeggen. Zoals gedaan.
Mij ging het in eerste instantie om een uitspraak van Joost over " bejaarden en gereformeerden " die de " hele voetbalcompetitie in hun greep houden "
Als iemand die er nogal prat op gaat dat hij een kei is in begrijpend lezen ga je hier wel volledig de bocht uit.
Zaterdagvoetbal, zondagvoetbal het zal allemaal wel en die hele dagen dat boeit ook werkelijk helemaal niets. Het gaat om de gemeenschappelijk deler; VOETBAL.Dat is een betrekkelijk eenvoudig spel dat sinds de invoering van de Sheffield rules overal hetzelfde is. Het maakt niet uit waar of wanneer.
In het voetbalspel wil je winnen en het hoogst mogelijke nastreven. Ik citeer even uit de visie van VV Katwijk "VV Katwijk wil op sportief en bestuurlijk niveau op een maatschappelijk verantwoorde manier het hoogst mogelijke nastreven".
Dat is dus; winnen en zo hoog mogelijk willen spelen.
Niet; ik wil alleen voetballen op zaterdag en wil echt niet in een moeilijkere competitie gaan voetballen want ojee we zouden wel eens kunnen degraderen.
Daarom; het opleggen van allerlei beperkingen zou een persoonlijke keuze moeten zijn en niet een keuze die wordt gefaciliteerd door de KNVB tot op het 4e niveau van het land. Promotie zou een verplichting en eer moeten zijn voor alle clubs die daarvoor in aanmerking komen. De enige die beperkingen zou kunnen en moeten instellen is de KNVB om ervoor te zorgen dat ook de omstandigheden waarin gevoetbald wordt voldoende zijn.
Het is geen enkele probleem dat er op laag niveau, voor mensen die daar zelf voor kiezen, competities worden georganiseerd waarbij er geluisterd wordt naar de wensen van de spelers. Maar op de hogere (in ieder geval landelijke) niveaus zou het sportieve element altijd moeten bepalen wie op welk niveau speelt.