Weekendvoetbal

De Groene Scout

Well-known member
Noord-ooster krijgt ook steun uit korbalkringen:
[h=1]Enschedese korfbalvereniging gaat op zaterdag spelen[/h]
ENSCHEDE - Het eerste team van korfbalvereniging EKC Nääs uit Enschede speelt straks niet meer op zondag.
Besloten is dat het eerste team van de korfbalvereniging het komende seizoen zijn wedstrijden op zaterdag speelt in plaats van op zondag. Bijna alle Twentse teams spelen hun duels dan op zaterdag, met uitzondering van het Almelose AKC en Ons Clubje uit Glanerbrug.

Ben ook nog wel benieuwd of ze op 15.00 uur of 18.00 uur hun thuiswedstrijden gaan afwerken.

Joost

Well-known member
Voor de goede orde, ik ben helemaal geen voorstander van het massaal overstappen van clubs van zondag naar zaterdag.
En al helemaal niet van clubs die dan niet gewoon om 14.30 a 15.00 uur willen voetballen.

Wat mij betreft blijven er nog heel lang volwaardige zondagcompetities bestaan.
En misschien is het idee van De Kok ook zo gek nog niet , het zogenaamde weekendvoetbal alleen voor zondagclubs waarbij men, indien gewenst, naar hartelust kan uitwijken naar de zaterdagavond.

Neehoor.

Voetbal=voetbal, gewoon ondertussen kappen met die gescheiden onzin. Het is te idioot voor woorden dat we voetbalcompetities hebben die op zulk hoog niveau hebben dat door zulke trivialiteiten wordt geblokkeerd. Als je een voorkeur hebt voor een speeldag dan ga je maar recreatief voetballen. En dat is ook de enige splitsing die er nog zou moeten zijn; prestatief en recreatief.

Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Impliciet wordt hier gezegd , dat voor verenigingen die niet op zondag willen of kunnen voetballen slechts recreatief voetbal rest.
Daar ben ik het niet mee eens en veel anderen ook niet.

Dat zou dan bv inhouden, dat er voor clubs als IJsselmeervogels, HHC, Katwijk, Excelsior '31, ACV enz. slechts recreatief voetbal rest. Onbestaanbaar en niet realistisch.

Zaterdagvoetbal en zondagvoetbal hebben vele jaren in Nederland naast elkaar bestaan en vrijwel niemand die zich daar druk om maakte.
Nu het slecht gaat met het zondagvoetbal hoor je vanuit het zondagvoetbal dit soort geluiden, of het pleiten of willen verplichten van het zgn weekendvoetbal, waarbij het zondagvoetbal gered moet worden door en ten koste van het zaterdagvoetbal

Jij bent één van de weinige die in za zo denkt. In elke discussie komt dat weer terug.

Joost

Well-known member
Impliciet wordt hier gezegd , dat voor verenigingen die niet op zondag willen of kunnen voetballen slechts recreatief voetbal rest.
Daar ben ik het niet mee eens en veel anderen ook niet.

Dat zou dan bv inhouden, dat er voor clubs als IJsselmeervogels, HHC, Katwijk, Excelsior '31, ACV enz. slechts recreatief voetbal rest. Onbestaanbaar en niet realistisch.

Zaterdagvoetbal en zondagvoetbal hebben vele jaren in Nederland naast elkaar bestaan en vrijwel niemand die zich daar druk om maakte.
Nu het slecht gaat met het zondagvoetbal hoor je vanuit het zondagvoetbal dit soort geluiden, of het pleiten of willen verplichten van het zgn weekendvoetbal, waarbij het zondagvoetbal gered moet worden door en ten koste van het zaterdagvoetbal

Nee.

Het gaat om mensen die willen voetballen, niet om verenigingen.

Het is toch te bezopen voor woorden dat een stel bejaarden en gereformeerden de hele voetbalcompetitie in hun greep houden?

het boeit die spelers op landelijk niveau geen drol of ze op zaterdag of zondag moeten voetballen, enkel dat hun salaris wordt overgemaakt.

En dan liggen op zondag ook nog al die velden er schitterend leeg te zijn terwijl ze wel massaal naar de meubelboulevard gaan.

Fregge

Well-known member
Het punt van Joost is juist dat het van de zotte is dat een club maar bepaald wanneer er gespeeld gaat worden in plaats van de bond waarvoor ze spelen. Als jij ZZP-er bent en je neemt een opdracht aan, ga je toch ook niet zeggen: "Ja, maar op zondag doe ik niks voor jullie want dat mag niet van m'n geloof"? Dan gaat het bedrijf op zoek naar een ander die dat wel wil doen.

Unregistere

Well-known member
De ledenvergadering is het hoogste orgaan binnen een vereniging, zo ook binnen een voetbalvereniging.
En de leden beslissen uiteindelijk over dat soort zaken.

"Bejaarden en gereformeerden" vormen bij de zaterdagverenigingen die ik ken nergens de meerderheid van het ledenbestand..
En al zou dat wel zo zijn, dan is het nog niet erg. De leden bepalen uiteindelijk welke kant het op gaat.
.

Ik ben het met je eens dat de genoemde groep niet de meerderheid van het ledenbestand vormt. Alleen is het wel zo dat de gemiddelde ledenvergadering nauwelijks wordt bezocht. En als er al bezoekers zijn, vallen die doorgaans wel weer in de groep 'oudere leden'. Dus in die zin bepalen ze wel grotendeels de richting, mocht er überhaupt over zulke zaken worden besloten tijdens een ALV.

zwammy

Well-known member
Joost heeft het helemaal niet over zaterdag of zondagavond voetbal gehad. Of je wilt zo hoog mogelijk voetballen en je weet dat je op zaterdag of zondag moet voetballen. Of je gaat voor de 3e helft en je speelt of op de zaterdag of op de zondag.

zwammy

Well-known member
Als de competitie dat vraagt wel. Maar ik moet eerlijk zeggen dat hij mij weinig interesseert. Ik voetbal nu op zaterdag om 16:15. als ik om zondag om 10 uur moet gaan voetballen stop ik. Verder ben ik het eens met Joost, het hoogste amateurniveau moet niet gescheiden worden op dag maar op niveau.

erka

Well-known member
" Gemiddelde" ledenvergaderingen worden in de regel niet zo druk bezocht, maar ik weet van enkele ledenvergaderingen waar er gestemd moest worden over een voorgenomen fusie of over een verandering van speeldag dat die wel druk bezocht werden. Vaak is dan ook een minimum aantal leden nodig.

Overigens kun je het de aanwezigen op een ledenvergadering niet kwalijk nemen, dat een (groot) aantal leden niet komt opdagen .
Hadden ze er maar wel moeten zijn .
Vergelijk het met tweede kamer verkiezingen. De stemmers bepalen de zetelverdeling in de kamer

Je weet dat de door jouw verfoeide KNVB ook een vereniging is he? Met een ledenvergadering waar dan niet iedereen komt opdagen. Hadden ze er maar wel moeten zijn.

Maar daarvan zeg je dan dat die niet democratisch is.

JMD

Well-known member
Ik weet niet exact hoe alles is geregeld bij de KNVB, maar er wordt ook nogal eens wat geregeld via de ledenraad.
En daarin zitten mensen die gekozen zijn in hun district door bestuurders van voetbalverenigingen.
In die districten is er slechts een beperkte keuze uit kandidaten . Verder kun je van alles zeggen over de samenstelling van die ledenraad, of die wel of niet representatief is voor het ledenbestand van de KNVB.
Verder is er nogal wat gedelegeerd aan de van der Zeetjes van de KNVB.

Lijkt me allemaal wel wat anders dan ledenvergaderingen van voetbalclubs waar leden direct zeggenschap hebben over zaken als fusies of speeldagenverandering.

" Jouw verfoeide KNVB " zijn jouw woorden . Ik ken een aantal KNVB-bonsen die regelmatig in slagen verkeerde beslissingen te nemen of er verkeerde ideeën op na houden, dat is wat anders.
Verder heb ik ook , dacht ik, nooit gezegd, dat de KNVB wel of niet democratisch is.

Dus jij vindt de 2e Kamer ook niet democratisch? Want daar gaat het precies zo. Daar kan ook niet elke burger rechtstreeks wat zeggen, en hebben wij als we mensen de 2e Kamer in stemmen ook te maken met een kieslijst waar misschien niet iemand op staat die ik in de tweede kamer wil hebben...

Bovenaan