Pas je je nu al aan zodat de discussie geleidelijker gaat?
[h=1]Enschedese korfbalvereniging gaat op zaterdag spelen[/h]
ENSCHEDE - Het eerste team van korfbalvereniging EKC Nääs uit Enschede speelt straks niet meer op zondag.
Besloten is dat het eerste team van de korfbalvereniging het komende seizoen zijn wedstrijden op zaterdag speelt in plaats van op zondag. Bijna alle Twentse teams spelen hun duels dan op zaterdag, met uitzondering van het Almelose AKC en Ons Clubje uit Glanerbrug.
Voor de goede orde, ik ben helemaal geen voorstander van het massaal overstappen van clubs van zondag naar zaterdag.
En al helemaal niet van clubs die dan niet gewoon om 14.30 a 15.00 uur willen voetballen.
Wat mij betreft blijven er nog heel lang volwaardige zondagcompetities bestaan.
En misschien is het idee van De Kok ook zo gek nog niet , het zogenaamde weekendvoetbal alleen voor zondagclubs waarbij men, indien gewenst, naar hartelust kan uitwijken naar de zaterdagavond.
Impliciet wordt hier gezegd , dat voor verenigingen die niet op zondag willen of kunnen voetballen slechts recreatief voetbal rest.
Daar ben ik het niet mee eens en veel anderen ook niet.
Dat zou dan bv inhouden, dat er voor clubs als IJsselmeervogels, HHC, Katwijk, Excelsior '31, ACV enz. slechts recreatief voetbal rest. Onbestaanbaar en niet realistisch.
Zaterdagvoetbal en zondagvoetbal hebben vele jaren in Nederland naast elkaar bestaan en vrijwel niemand die zich daar druk om maakte.
Nu het slecht gaat met het zondagvoetbal hoor je vanuit het zondagvoetbal dit soort geluiden, of het pleiten of willen verplichten van het zgn weekendvoetbal, waarbij het zondagvoetbal gered moet worden door en ten koste van het zaterdagvoetbal
Past precies in dit topic met de naam " de zaterdag en/of zondag discussie "
We zitten nu in dit topic.
Maar soms past de discussie ook wel in andere topics, bv de piramide, de tweede divisie enz.
Impliciet wordt hier gezegd , dat voor verenigingen die niet op zondag willen of kunnen voetballen slechts recreatief voetbal rest.
Daar ben ik het niet mee eens en veel anderen ook niet.
Dat zou dan bv inhouden, dat er voor clubs als IJsselmeervogels, HHC, Katwijk, Excelsior '31, ACV enz. slechts recreatief voetbal rest. Onbestaanbaar en niet realistisch.
Zaterdagvoetbal en zondagvoetbal hebben vele jaren in Nederland naast elkaar bestaan en vrijwel niemand die zich daar druk om maakte.
Nu het slecht gaat met het zondagvoetbal hoor je vanuit het zondagvoetbal dit soort geluiden, of het pleiten of willen verplichten van het zgn weekendvoetbal, waarbij het zondagvoetbal gered moet worden door en ten koste van het zaterdagvoetbal
De ledenvergadering is het hoogste orgaan binnen een vereniging, zo ook binnen een voetbalvereniging.
En de leden beslissen uiteindelijk over dat soort zaken.
"Bejaarden en gereformeerden" vormen bij de zaterdagverenigingen die ik ken nergens de meerderheid van het ledenbestand..
En al zou dat wel zo zijn, dan is het nog niet erg. De leden bepalen uiteindelijk welke kant het op gaat.
.
" Gemiddelde" ledenvergaderingen worden in de regel niet zo druk bezocht, maar ik weet van enkele ledenvergaderingen waar er gestemd moest worden over een voorgenomen fusie of over een verandering van speeldag dat die wel druk bezocht werden. Vaak is dan ook een minimum aantal leden nodig.
Overigens kun je het de aanwezigen op een ledenvergadering niet kwalijk nemen, dat een (groot) aantal leden niet komt opdagen .
Hadden ze er maar wel moeten zijn .
Vergelijk het met tweede kamer verkiezingen. De stemmers bepalen de zetelverdeling in de kamer
Ik weet niet exact hoe alles is geregeld bij de KNVB, maar er wordt ook nogal eens wat geregeld via de ledenraad.
En daarin zitten mensen die gekozen zijn in hun district door bestuurders van voetbalverenigingen.
In die districten is er slechts een beperkte keuze uit kandidaten . Verder kun je van alles zeggen over de samenstelling van die ledenraad, of die wel of niet representatief is voor het ledenbestand van de KNVB.
Verder is er nogal wat gedelegeerd aan de van der Zeetjes van de KNVB.
Lijkt me allemaal wel wat anders dan ledenvergaderingen van voetbalclubs waar leden direct zeggenschap hebben over zaken als fusies of speeldagenverandering.
" Jouw verfoeide KNVB " zijn jouw woorden . Ik ken een aantal KNVB-bonsen die regelmatig in slagen verkeerde beslissingen te nemen of er verkeerde ideeën op na houden, dat is wat anders.
Verder heb ik ook , dacht ik, nooit gezegd, dat de KNVB wel of niet democratisch is.
[
QUOTE=noord-ooster;n751103]
Verder heb ik ook , dacht ik, nooit gezegd, dat de KNVB wel of niet democratisch is.