Weekendvoetbal

de Kok

Member
NO "Ik vraag me bovendien ook af of elke principiële zaterdagvereniging dat convenant heeft ondertekend."
Er zijn er 278 verenigingen die hebben ondertekend en ik kan mij niet voorstellen met de ontkerkelijking in Nederland dat er clubs bij zijn gekomen..

En dat

Bonehead

Well-known member
Vooropgesteld, ik zie helemaal niks in gemixte competities.
Wanneer het daar toch van zou moeten komen, vind ik, dat je elke zaterdagclub die niet op zondag wil voetballen, om welke reden dan ook, daar niet toe moet verplichten.
Ik vraag me bovendien ook af of elke principiële zaterdagvereniging dat convenant heeft ondertekend. Wellicht zijn er voor enkele clubs wel bewuste redenen geweest om dat niet te doen.

Misschien wel, misschien niet. Ik vind het hun probleem. Dan heb je ook geen verworven rechten.

Verder heb ik een groot aantal vragen en vraagtekens bij de raadpleging van de KNVB .
OA: Wie bepaalt het invullen van de vragenlijst van de KNVB, alleen de besturen, of wordt ook de leden aan hun mening gevraagd.
Of laat de KNVB dat over aan de clubs.
Wordt er behalve de voorkeursspeeldag ook gevraagd naar een standpunt tav spelen op de andere dag ?
Welk standpunt heeft de vereniging tav "weekendvoetbal" ?
Hangt de keuze van een voorkeursspeeldag ook af van de mogelijkheid van horizontaal overstappen ?
Hangt het standpunt tav weekendvoetbal ook af van hoe om te gaan met aanvangstijden van wedstrijden.
Enz.

Dit soort onderzoeken gaan altijd via bestuur. Het bestuur behartigt de belangen van de vereniging. Voor mijn club stem ik tegen zondag hoewel dat niet mijn standpunt is. En als om het om de uiterste aanvangstijd gaat ga ik binnen de vereniging polsen en kan ik mij goed voorstellen dat daar 15:00 uur uitkomt terwijl ook dat niet mijn standpunt is. Horizontaal overstappen schaadt mijn vereniging dus daar wordt sowieso tegen gestemd.

Verder is het natuurlijk van belang om te weten hoe de KNVB om zal gaan met de gegeven informatie.
Ik heb op voorhand weinig vertrouwen in de volledigheid van de "vragenlijst" en in hoe de KNVB zal omgaan met gegeven info.
Ik ben ook benieuwd in hoeverre de uitkomsten van de raadpleging afwijken van het laatste onderzoek dat ik ken en waarvan de conclusie luidde dat de clubs geen "weekendvoetbal" wilden.

Dan heb ik op voorhand het idee dat als de uitkomst je niet bevalt dit aan het onderzoek ligt.

De Groene Scout

Well-known member
Ik neig ook steeds meer naar zaterdagvoetbal. Nu al de 2e week op rij dat het op zaterdag prima weer is en de zondag verstoord wordt door regen en wind.
HUP Zaterdag!!!

noordooster

Well-known member
https://www.studioalphen.nl/nieuws/a...ij-zondagclubs

Volgens Alphense Boys is het mixen van zaterdag- en zondagvoetbal, dus weekendvoetbal, op dit moment niet actueel.
Wel is er volgens de club wellicht een eenmalige mogelijkheid voor zondagclubs om over te stappen naar het zaterdagvoetbal.
Dat is iets wat ik hier al sinds enkele jaren heb bepleit, overigens moet dat dan in mijn ogen wel met aan een aantal voorwaarden gepaard gaan.

https://www.ad.nl/alphen/weekendvoe...c-en-nicolaas-boys-willen-de-zondag~aac0f81e/

Overigens komen vanuit dezelfde regio bovenstaande geluiden.
Dat niet iedereen op dit thema eenzelfde geluid laat horen is duidelijk, ook niet bij het zondagvoetbal.
Overigens ook nu weer de kreet "weekendvoetbal" zonder te zeggen HOE.
Moeten bv zaterdagverenigingen dan op zondag voetballen of op zaterdagavond ?

Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Jij presenteert je met veel bombast als het Limburgse geweten van dvk. En als je vervolgens gewezen wordt op je onzinnige onjuiste bijdragen dan zwijg je.
Overigens heb ik nog steeds geen tegenberekening gezien van de cijfers van Raymond Willemsen die jij aanvecht en ook van deze journalist heb ik verder nog niks erover gelezen

En overigens, je hoeft niet voor mij te denken. Daartoe ben ik best zelf in staat. Met name ook wat betreft zaken die spelen in de discussie za - zo voetbal waar dit topic over gaat.
Ik kan me voorstellen, dat die discussie diep in Limburg minder speelt. Daar lijken er , in tegenstelling tot in grote delen van elders in Nederland, geen problemen met jongeren die liever niet op zondag willen voetballen, misschien ook wel niet omdat ze nauwelijks het alternatief op zaterdag hebben dat er elders in het land wel is.

Ik, als geweten van DVK, vraag me af of je nog steeds op zoek bent naar de 'onzinnig onjuiste bijdragen' waaraan je hier refereert.

Of ben je nog te druk met het tellen van de andere cijfers?

SanMark.

Well-known member
Cijfers vond je toch niet interessant ? Kan Joost wel ze hier neer zetten. Dan zeg jij dat het jou toch niet boeit.

SanMark.

Well-known member
Interesseert me ook niet erg. Maar ik dacht dat voor hem een makkie zou moeten zijn met een tegenberekening aan te geven waarom de cijfers in de Gelderlander ,die hij zo bekritiseert, niet kloppen.

Dus je blijft er over doorzeuren en als hij dan met de cijfers zou komen, zeg je lekker belangrijk.

de waan

Well-known member
Joost heeft toch een paar keer het complete overzichtje met alle teams hier gepost? Die cijfers van Willemsen zijn op geen enkele manier te plaatsen en hij reageert ook nergens op.

Joost

Well-known member
Hij heeft het over clubs, Willemsen over teams.
Verder geeft hij geen cijfers over de jaren waarover Willemsen het heeft.
En als hij verder niet aangeeft waar de cijfers van Willemsen niet kloppen dan kan ik niet zien of zijn pertinente uitspraken erover kloppen.
Maar zoals enkele malen gezegd, de zorgen die het zondagvoetbal zich maakt over de neergaande trend in het zondagvoetbal en de conclusies die daaruit worden getrokken vind ik vele malen belangrijker dan de exacte cijfers.

Oh die heb ik je wel gegeven hoor, maar ik ben de kwaadste niet dus nog een keer;

Uitspraak Willemsen:
In het seizoen 2015-2016 voetbalden er op zondag in totaal nog 2340 teams (zowel recreatief als prestatief). Op de zaterdag waren dat er destijds 1832.

Het overzicht van seizoen 15/16 uit de jaarraportage van de KNVB:
https://knvb.h5mag.com/knvb/edit-jaa...jfers_2016.pdf

Pagina 10 en 11 vind je een overzicht van het aantal teams en het aantal verenigingen per categorie en per district.

Nederland telde in 2015/16 2575 verenigingen waar veldvoetbal werd beoefend.
Er waren 2464 teams actief in de standaardklassen en 11496 teams in de reserveklassen.
Dat kun je vinden in bovenstaande link. je hoeft er alleen maar op te klikken en naar pagina 10 en 11 te gaan.

de waan

Well-known member
Dat stuk in het AD vind ik weer buitengewoon ergerlijk trouwens. Allemaal weer clubjes die in hun eigen coconnetje blijven zitten. Kom nou eens met een gezamenlijk alternatief en stap eens over die kleine, overkomelijke bezwaren heen. Clubs die niet verder komen dan "we willen gewoon op zondag blijven spelen" zijn als kikkers die zich laten koken in heet water.

de waan

Well-known member
Trouwens, alwéér een argument voor weekendvoetbal. Nu is het voor clubs in zaterdagluwe regio's bijna geen doen om op zaterdag te gaan spelen, want verre reizen. Dat hoeft dan geen beletsel meer te zijn.

de Kok

Member
Ik denk dat de woorden van Osinga een aantal aardige openingen bieden voor de toekomstige competitie opzet.
En het gaat hem dus helemaal niet primair om het graag voetballen tegen zaterdag clubs maar wel om het opzetten van leuke en herkenbare regionale competities. En daar heb je goede zaterdag en zondagsclubs voor nodig en ook nog eens beschikbaar. en vele clubs en vooral ook spelers balen van de lange reistijden.
Bovendien ben je in zijn denkbeeld ook van alle p/d discussie af en ook het uitwisselen van clubs etc.
En wat de accommodaties betreft ? Belachelijke opmerking natuurlijk. Op de Esserberg ontbreekt met 2 grote clubs en een groeiende rugby club gewoon de ruimte..En dat geldt voor meer clubs.
Daarom dus ook bv. een deel van het jeugdvoetbal ook naar de zondag om toch aan de door NO gewenste tijdstippen te komen op zaterdag.
En volgens Osinga zijn er genoeg zaterdag clubs die ook graag tegen BQ spelen. Liever zelfs als bv tegen Hoek.
Dus ik zou de denkrichting toch een kans geven.

Fregge

Well-known member
Een aantal zondagclubs geven accommodatieproblemen op om aan te geven, dat ze op zaterdagmiddag niet met het eerste elftal om een uur of 14.30 of 15.00 uur kunnen voetballen.
Ik denk dat het in veel gevallen wel gewoon zou kunnen, maar dat er wat dit betreft ook vaak sprake is van onwil of gebrek aan flexibiliteit.
Ik vermoed, dat er met het schuiven met jeugdwedstrijden en het slim aanpassen van een uit- en thuisprogramma meer mogelijk is, dan men nu wil doen geloven.
( ik noem het maar, ondanks dat ik verwacht, dat dadelijk de zaterdagverenigingen een gebrek aan flexibiliteit wordt verweten )

Onze velden staan nu al vol. Heel de zaterdag lang. Na 5 uur kunnen we geen extra wedstrijden beginnen, omdat we maar 3 velden belicht hebben. Kun je eventueel schuiven in tijden, maar wij hebben nu 24 bruikbare kleedkamers en dat is bij ons net genoeg. Vaak al dat 2 teams in 1 kleedlokaal moeten delen. Schuiven kunnen we dus niet.

De door de Kok genoemde oplossing om een deel van het jeugdvoetbal naar de zondag te brengen, heeft als nadeel, dat een deel van de jeugd nou juist niet op zondag wil voetballen en dat sommige verenigingen niet op zondag gaan voetballen, ook niet met de jeugd.
Verder spelen de noordelijke hoofdklassers natuurlijk niet tegen Hoek en dat zou ook niet gebeuren als Hoek wel een hoofdklasser zou zijn.

Dus zaterdag is niet flexibel. ;)

Joost

Well-known member
Bij ons begint de eerste wedstrijd om 8:25 en zijn om 17:45 de laatste drie duels afgelopen.
Bij Groene Ster staan ze zelfs tot 18:15 te ballen.

Bovenaan