Weekendvoetbal

noordooster

Well-known member
Voorzitter Droste van zondag eerste klasser Stevo uit Geesteren ziet het ook wel zitten, dat zijn club in een za-zo gemixte eerste klasse komt te spelen.
" Dan willen we zeker regelmatig op zaterdag voetballen dan accepteren we ook zeker, dat clubs op die dag spelen "

Tsjonge jonge het moet niet gekker worden, zoveel meedenkende welwillendheid van die man.

Joost

Well-known member
Is het echt zo dat als je zoveel pertinente onzin al jarenlang blijft verkondigen, dat je dan zelf echt gelooft dat het klopt?

de Kok

Member
NO heeft het vaak over het neerkijken in het verleden op het zaterdagvoetbal. Dat was in sommige gevallen ook niet zonder redenen. vooral onverdraagzaamheid naar anders denkenden speelde meestal een belangrjjke rol.
Op Tweenul een mooi inkijkje hierover uit de beginjaren van Harkema Opeinde als zondagsclub. Overigens was het bv in Hoogeveen niet anders verlopen. Die moesten zelfs buiten de gemeente grenzen voetballen. Ook Ijhorst is zo'n voorbeeld. En zo zijn er landelijk denk ik nog vele voorbeelden. https://www.tweenul.nl/nieuws/hoogtijdagen-harkema-opeinde-deel-1-1946-1953

Joost

Well-known member
NO heeft het vaak over het neerkijken in het verleden op het zaterdagvoetbal. Dat was in sommige gevallen ook niet zonder redenen. vooral onverdraagzaamheid naar anders denkenden speelde meestal een belangrjjke rol.
Op Tweenul een mooi inkijkje hierover uit de beginjaren van Harkema Opeinde als zondagsclub. Overigens was het bv in Hoogeveen niet anders verlopen. Die moesten zelfs buiten de gemeente grenzen voetballen. Ook Ijhorst is zo'n voorbeeld. En zo zijn er landelijk denk ik nog vele voorbeelden. https://www.tweenul.nl/nieuws/hoogtijdagen-harkema-opeinde-deel-1-1946-1953

Inmiddels zijn de gemeentes met hun tijd meegegaan en hebben verdraagzaamheid en gelijkheid gepredikt maar zijn de voetballers nog stugger dan 70 jaar geleden.

Joost

Well-known member
Het in het verleden neerkijken op het zaterdagvoetbal, en het feit dat er indertijd helemaal geen sprake van was, dat het zondagvoetbal graag in 1 competitie wilde voetbal met zaterdagverenigingen, sluit niet uit, dat met name in de jaren na WO II men in enkele gemeenten met het oog op de zondagsrust weinig op had met voetballen op zondag.

Leg die link eens uit.

de Kok

Member
Het mag toch bekend zijn dat voor WO2 de verzuiling ook tot uitdrukking kwam via allerlei eigen voetbalbonden?
De meesten gingen daarna samen zonder voorbehoud, behalve een aantal vereniging die hun rechten zaterdagvoetbal lieten vastleggen in een convenant (278)
Maar het was en is niet neerkijken maar eerder de onverdraagzaamheid richting clubs die toen op zondag wilden voetballen en dat zijn vele ouderen niet vergeten.
Dat er nu maatschappelijke veranderingen zijn waarover NO voortdurend zijn geluid triomfantelijk laat horen en hij voortdurend schijt heeft aan wensen etc. uit de zondag sectie slaat natuurlijk nergens op.
Overigens was ik vandaag enige uren in Zeist op bezoek en wat bleek?
De KNVB gaat binnenkort reageren op de huidige ontwikkelingen en het lijkt per 21/22 op weekend voetbal uit te draaien.
Het zou zelfs kunnen gaan om weekendvoetbal alleen binnen de zondagssectie doorgetrokken naar de jeugd. Dit omdat vele zondagclubs mogelijk dan tegen een accommodatie probleem aanlopen.
Quick.20 en MSC lijken na deze mededelingen die ook in een overleg met hoofdplassers zijn gedaan een dag eerder hun overstap nader te gaan overwegen..

de Kok

Member
Nee NO, ik wijs op de oorspronkelijke onverdraagzaamheid richting zondagvoetballers. Gelet op je repeteer geweer van reacties die de meesten hier wel kunnen dromen, En die ik persoonlijk ook nog wel wil begrijpen, constateer ik zo langzamerhand dat jij ook zo'n onverdraagzaam karakter uit straalt. Ik geef het zaterdag voetbal nergens de schuld van, maar stel wel even een feit aan de orde.
Ik noem weekend voetbal overigens mogelijk zonder de zaterdagsectie. En ja toevallig was ik in Zeist waar een dag eerder het COH bijeen was en waar Timo Reesink belangrijke uitspraken heeft gedaan.. Ik vertel wat ik in Zeist heb gehoord.
en ja die portemonnee is wel heel belangrijk in het zaterdagvoetbal. Hebben vaak meer geld voor het te spelen semi prof voetbal in de 2e en deels 3e divisie.

Ik kan je ook melden dat die 2e divisie mogelijk wordt betrokken bij de bene competitieopzet , want dan degraderen er een 8 tal 1e divisie clubs. Maar inderdaad het is nog onderwerp van gesprek.

Ik had al eerde gemeld dat ik ook veel ban de piramide nooit heb gewaardeerd en de 6 hoofdklassen een prima tijd vond.

Deathprod

Well-known member
Even praktisch gedacht. Op moment van schrijven zijn er in Oost twee overstappers in de 1ste Klasse. Dat zouden er zo maar drie (Tubantia) kunnen worden. Dan zou volgend seizoen de 1ste Klasse zaterdag volgend seizoen uit 17 clubs kunnen bestaan en drie extra degradanten kennen. Want ik denk dat 14 clubs het ideale maximum aantal is op dit niveau en daaronder. Dit heeft uiteraard zijn doorwerking heeft in de onderliggende klasses waar met chaos door de horizontale instromers helemaal niet meer valt te overzien. Daarbij wordt er maar even vanuit gegaan dat er geen niveauverschil is tussen beide klasses. Ik denk dat juist door de eerdere overstappers in veel districten de zaterdag 1ste klasse sterker is dan op zondag.

Het is ook niet de bedoeling dat clubs tussen zaterdag en zondag blijven switchen. Eenmalig omdat er nu echt een trend is de afgelopen seizoenen. Clubs mogen wat mij betreft maar met 1 elftal in de piramide actief blijven en maken dan een keuze tussen zat of zon en mogen op het hoogst spelende niveau actief blijven. Natuurlijk gaat dat eenmalig een chaos veroorzaken, maar dat kan je gewoon eenvoudig oplossen door forser te herindelen in het eerste seizoen. En als er teveel eerste klassers zijn in een district dan kan je er 2 competitie's van maken en bij te weinig voeg je ze samen met de 2e klasse. Aangepaste promotie/degradatie en het seizoen daarop is alles weer okay.

Unregistere

Well-known member
In bijna alle districten lees je wel dat verenigingen met hun eerste elftal de overstap van het zondagvoetbal naar het zaterdagvoetbal hebben gemaakt. Ook zijn er veel verenigingen die dit nog niet gedaan hebben, maar die daar wel over nadenken.

Daarom heeft het bestuur amateurvoetbal besloten om, in navolging van al eerdere regionale inventarisaties/initiatieven, een landelijke inventarisatie te houden inzake het zondag- en zaterdag standaardvoetbal (1e elftallen). Hierin wordt de favoriete speeldag van clubs onderzocht, maar in de inventarisatie zullen ook andere knelpunten in de voetbalpiramide worden meegenomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de complexe promotie/degradatieregeling tussen hoofd- en eerste klasse en de CO2 uitstoot en hoge reiskosten bij het reizen naar verre uitwedstrijden.

De inventarisatie zal lopen van medio februari tot medio maart. Als de eerste bevindingen uit de inventarisatie hier aanleiding toe geven, dan zal in goed overleg met de ledenraad en belangenorganisaties een voorstel worden uitgewerkt. Hier verwacht het bestuur amateurvoetbal in de eerste helft van seizoen 2020/’21 op terug te komen.

Topic kan dus op slot tot pakweg oktober! :duim:

Bonehead

Well-known member
Inmiddels zijn de gemeentes met hun tijd meegegaan en hebben verdraagzaamheid en gelijkheid gepredikt maar zijn de voetballers nog stugger dan 70 jaar geleden.

Voetballers switchen doorgaans net zo makkelijk van speeldag als ik van ondergoed.

Het is onder andere het oude mannetje dat zaterdag om half vijf het scorebord wil bijwerken dat een wijziging in de statuten zal willen tegenhouden.

En inderdaad: Ik heb het idee dat de groep streng christelijken kleiner maar fanatieker wordt.

Het is ook niet de bedoeling dat clubs tussen zaterdag en zondag blijven switchen. Eenmalig omdat er nu echt een trend is de afgelopen seizoenen. Clubs mogen wat mij betreft maar met 1 elftal in de piramide actief blijven en maken dan een keuze tussen zat of zon en mogen op het hoogst spelende niveau actief blijven. Natuurlijk gaat dat eenmalig een chaos veroorzaken, maar dat kan je gewoon eenvoudig oplossen door forser te herindelen in het eerste seizoen. En als er teveel eerste klassers zijn in een district dan kan je er 2 competitie's van maken en bij te weinig voeg je ze samen met de 2e klasse. Aangepaste promotie/degradatie en het seizoen daarop is alles weer okay.

Dat zal aankomend seizoen niet kunnen omdat je zondagclubs toch de gelegenheid wilt geven daar gebruik van te maken en ik mij voor kan stellen dat dit organisatorisch nog al wat voeten in de aarde heeft bij sommige clubs. Ik denk dat door de toeloop de chaos niet te overzien zal zijn. Ook leuk voor de clubs die eerder zijn overstapt, onderaan zijn begonnen en zich omhoog gewerkt hebben. Daarbij ga je ervan dat de klasses op beide dagen even sterk zijn. Ik denk dat de zaterdag 1ste klasse in Oost sterker is dan zondag.

Dat er wat moet gebeuren is duidelijk. De exodus is niet meer te stoppen. Zo'n 30 jaar geleden ging de zaterdag tot 1ste Klasse niveau. Wellicht is dat de toekomst voor de zondag.

Laatst bewerkt:

Fregge

Well-known member
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als Fregge 's wil wet wordt.
"'Zaterdag- en zondagvoetbal moet gemixt worden en de thuisclub bepaalt de speeldag."

Dit, Doutzen is verplicht m'n vaste relatie te worden, ieder kantoor wat in het weekend niet open is heeft een verplichte vrijmibo vanaf 3 uur, Young Sheldon komt op Netflix (net als Bassie en Adriaan), en het oude clublied van Blauw Geel wordt het volkslied.

Bovenaan