Weekendvoetbal

Deathprod

Well-known member
Nu er in korte tijd 3 zondaghoofdklassers, Achilles 1894, Quick '20 en MSC , uit het oude Hoofdklasse C-gebied overstappen naar de zaterdag heeft de Meppeler Courant een rondvraag gedaan bij de andere Noordelijke zondaghoofdklassers.
Alcides, Emmen, Hoogeveen en Be Quick 1887 herkennen allemaal de redenen waarom een club als MSC nu gaat overstappen, maar zijn nu nog niet zover, hoewel Hoogeveen en Be Quick ook al behoorlijk goed presterende za1-teams hebben.

Hieronder het artikel
https://meppelercourant.nl/artikel/1...j-blijven.html

Ik denk dat uiteindelijk al het prestatievoetbal naar de zaterdag gaat. Ik vrees alleen dat het nog minimaal een jaar of 5 gaat duren.

Hoe zit het trouwens met het mixen van de 3e Divisie en de hoofdklasse? Daar hoor je nu ook niks meer over. Was toch nog niet officieel afgeblazen?

Rigtersbleek is de volgende grote club in Oost die de zondag tak gaat opheffen. Speelt nu nog in de 1e klasse Oost. Dit jaar ook voor het eerst een 1e elftal op de zaterdag. Ziet er niet naar uit dat die gaan promoveren uit de 4e klasse.

SanMark.

Well-known member
Voor veel jeugdspelers wel, ja.
Volgens het artikel geven clubs die overstappen ook nog andere redenen aan.

https://www.gelderlander.nl/voetbal...reuring-zorgen-bij-groesbeekse-boys~a4a3eefd/

Overigens zinspeelt ook Groesbeekse Boys op een overstap naar de zaterdag en dat in een regio waar er volgens mij voornamelijk zondagvoetbal is.

Ik heb het dus over jeugdspelers, dan kun je er wel weer een Noord-Oostertje van maken door er allerlei andere dingen erbij te halen die niet over jeugdspelers gaan.

SanMark.

Well-known member
https://www.gelderlander.nl/voetbal-...ndag~a0c81fa9/

En hier werd er een traditionele fout begaan.
Namelijk fuseren en nog geen keuze durven maken voor prestatievoetbal op 1 dag.
Nu moeten de leden van de gefuseerde club een keuze maken, terwijl voor de fusie de leden van de afzonderlijke clubs een keuze hadden kunnen maken

Een fusieclub met prestatievoetbal op zowel zaterdag als zondag levert alleen maar gedonder op.
Getrek aan talentvolle A-junioren en andere ongezonde concurrentie.
In Zelhem kunnen ze ook geen keuze maken en dreigt hetzelfde te gebeuren.

In Drenthe en Overijssel is er de laatste jaren in diverse dorpen gesproken en onderhandeld over mogelijke fusies.
En telkens liep het stuk op de vraag hoe men het met het prestatievoetbal zou doen:
In Dedemsvaart, Lutten/Slagharen, Zuidwolde, Hollandscheveld, overal liep het daarop stuk.
Maar dat is nmm altijd beter, dan eerst maar fuseren, met prestatievoetbal op beide dagen en dan later een keuze maken.

Het loopt niet stuk om de vraag welke speeldag maar om het feit dat de beleidsbepalers een te groot ego hebben.

SanMark.

Well-known member
Maar je hebt wel gelijk in het feit dat je eerste de cruciale zaken moet regelen zoals de speeldag en dat pas moet gaan fuseren.

Want dat is het allerbelangrijkste punt .

Bonehead

Well-known member
Klopt; gerucht gaat dat Tubantia er deze week ook nog achteraan komt.

Het is een onderwerp dat elke zaterdag in de bestuurskamer ter tafel komt. Ik denk dat het prestatievoetbal op zondag in steden op korte termijn verleden tijd is. Haaksbergen is tot nu toe een uitzondering met slechts een mislukt avontuur van VV Haaksbergen. Om de piramide optimaal gevuld te krijgen kunnen er nog twee 4de Klasses bij op zaterdag. Dus er kunnen nog meer schaapjes over de dam komen en ik verwacht dat er nog wel een paar clubs in Oost de overstap gaan maken.

JMD

Well-known member
Maar als dat zo doorgaat dan wordt de top van de zondagpiramide (3e/HK) toch op den duur ook steeds zwakker? Dan kan je toch niks anders doen dan samenvoegen?

De Wolf

Well-known member
Maar als dat zo doorgaat dan wordt de top van de zondagpiramide (3e/HK) toch op den duur ook steeds zwakker? Dan kan je toch niks anders doen dan samenvoegen?

Spelers die graag op zondag spelen stappen gewoon over naar een andere club.

Deathprod

Well-known member
Het is onzin om al die grote zondag clubs bij overstappen allemaal onderaan te laten starten. Die worden dan 3 keer op rij met overmacht kampioen , wat heeft wat nou voor zin? Je maakt die competitie's daar echt niet leuker door. Is alleen maar tijdverspilling. Ze moeten daar echt wat aan gaan doen. Ik snap dat je niet wil dat clubs blijven switchen, maar je kan eenmalig clubs laten kiezen tussen de zaterdag of zondag. (max 1 standaard team in de piramide) Dan kunnen ze de ongelijke aantallen in de competitie's rechtzetten met aangepaste promotie/degradatie regeling. Met die nieuwe beloften competitie voor amateurs hoeven clubs geen 2 standaard elftallen in de piramide meer.

Deathprod

Well-known member
Het is nu een soort straf om op een andere dag te willen spelen. Alsof je failliet gaat en opnieuw moet beginnen. Ik blijf het een raar systeem vinden.

Fregge

Well-known member
Dus eigenlijk is het beter dat iedereen z'n eigen speeldag behoudt en dat de thuisploeg bepaalt op welke dag er gespeeld gaat worden? Okay.

Joost

Well-known member
vv De Meern , in 2018 nog spelend in de derde Divisie, trekt zondag 1 terug uit de competitie en wil zich voortaan richten op het zaterdagvoetbal
Za1 speelt op dit moment in de tweede klasse.
Het bestuur geeft aan, dat de (eigen) jeugd liever wil spelen op zaterdag en niet meer op zondag.

Ah daar is dus ook het geld op.

Bonehead

Well-known member
Het is onzin om al die grote zondag clubs bij overstappen allemaal onderaan te laten starten. Die worden dan 3 keer op rij met overmacht kampioen , wat heeft wat nou voor zin? Je maakt die competitie's daar echt niet leuker door. Is alleen maar tijdverspilling. Ze moeten daar echt wat aan gaan doen. Ik snap dat je niet wil dat clubs blijven switchen, maar je kan eenmalig clubs laten kiezen tussen de zaterdag of zondag. (max 1 standaard team in de piramide) Dan kunnen ze de ongelijke aantallen in de competitie's rechtzetten met aangepaste promotie/degradatie regeling. Met die nieuwe beloften competitie voor amateurs hoeven clubs geen 2 standaard elftallen in de piramide meer.

Even praktisch gedacht. Op moment van schrijven zijn er in Oost twee overstappers in de 1ste Klasse. Dat zouden er zo maar drie (Tubantia) kunnen worden. Dan zou volgend seizoen de 1ste Klasse zaterdag volgend seizoen uit 17 clubs kunnen bestaan en drie extra degradanten kennen. Want ik denk dat 14 clubs het ideale maximum aantal is op dit niveau en daaronder. Dit heeft uiteraard zijn doorwerking heeft in de onderliggende klasses waar met chaos door de horizontale instromers helemaal niet meer valt te overzien. Daarbij wordt er maar even vanuit gegaan dat er geen niveauverschil is tussen beide klasses. Ik denk dat juist door de eerdere overstappers in veel districten de zaterdag 1ste klasse sterker is dan op zondag.

Onze Anton preekt ook voor eigen parochie -> https://www.tubantia.nl/amateurvoetb...este~ad2cee94/

De Zweef hoort natuurlijk hoger te spelen maar VV Daarlerveen staat bovenaan. De Zweef staat in punten gelijk met Blauw Wit'66 dat vorig seizoen kansloos degradeerde en er niet sterker op is geworden. Daarbij doen de promovendi uit de 4de Klasse van vorig jaar het ook niet schokkend goed.De Zweef dacht op zijn sloffen kampioen te worden in de 4de Klasse met spelers die op een hoger niveau hebben gespeeld zodat ze op termijn de overstap op een hoger niveau zouden kunnen maken. Dat valt dus vies tegen en daarbij zijn ze ingehaald door de tijd. Uiteraard zullen clubs van niveau De Zweef en Rigtersbleek niet op de 4de Klasse niveau blijven hangen. Dat snap ik ook wel.

Bovenaan