Weekendvoetbal

gevegt

Well-known member
Aan deze algemene opmerking met bijbehorende vraag, zitten zoveel kanten, dat het niet zo 1, 2, 3 te beantwoorden is.
Voorbeeldje, je zou het niet op zondag willen voetballen van zaterdagverenigingen star kunnen noemen, maar er goede redenen waarom dat niet zomaar verandert.

Dat laatste begrijp ik.
Als je dat nu eens loslaat en geheel vrij gaat denken. Zou de piramide goed zijn voor de ontwikkeling van het voetbal?

Bonehead

Well-known member
Mee eens, Maar dat mag toch?

Natuurlijk. Maar het is zo. De clubs die als zaterdagclub zijn opgericht gaan dat niet veranderen. Nu niet en misschien in de verre toekomst. ASC'62 gaat niet binnen 10 jaar op zondag voetballen om maar een voorbeeld te noemen hoewel misschien 80 % daar geen problemen mee heeft.

gevegt

Well-known member
Natuurlijk. Maar het is zo. De clubs die als zaterdagclub zijn opgericht gaan dat niet veranderen. Nu niet en misschien in de verre toekomst. ASC'62 gaat niet binnen 10 jaar op zondag voetballen om maar een voorbeeld te noemen hoewel misschien 80 % daar geen problemen mee heeft.

Klopt.
Het is dus een kwestie van lange adem dat het verandert. Gelukkig leven we in een land waar dat kan.

Bonehead

Well-known member
Ze staan 4e . Maar daar ging het niet om.
De waan gaf aan, dat Quick '20 al eerder had kunnen aangeven te willen overstappen, althans zo vat ik die quote op.
Waarop ik reageerde door te zeggen dat het toch nog zo'n 3 jaar kan duren voordat het zover is, daardoor vind ik minder een punt.

Prima. Dat zegt na 1/3 van competitie helemaal niks. Je zult mij niet geloven maar juist bij die club geloven ze nog steeds niet dat in deze regio het zondagvoetbal een duikvlucht neemt. Maar aan de andere kant heeft Quick'20 ook nog nooit betaald.

Bonehead

Well-known member
Klopt.
Het is dus een kwestie van lange adem dat het verandert. Gelukkig leven we in een land waar dat kan.

Een hele lange adem, waarde gevegt. En ik vecht tegen die molens. Dat de jeugd van mijn club niet onder valse naam hoeft te voetbalen in een pinksterweekend. Als (ouders van) er problemen mee hebben daarmee wil je iedereen voor late bloeden.

gevegt

Well-known member
Een hele lange adem, waarde gevegt. En ik vecht tegen die molens. Dat de jeugd van mijn club niet onder valse naam hoeft te voetbalen in een pinksterweekend. Als (ouders van) er problemen mee hebben daarmee wil je iedereen voor late bloeden.

Zeer ge?erde Bonehead, ik waardeer je gevegt, toch denk ik dat je te snel wil gaan.
Vooral als een club er niet voor uit wil komen en dus gaat liegen.
Mijn advies: hang een spandoek over de turnstiles om Pinksteren te vieren.
Werkt het niet, dan gewoon met 1 arm op de rug iedereen de KT slaan.

Bonehead

Well-known member
Zeer ge?erde Bonehead, ik waardeer je gevegt, toch denk ik dat je te snel wil gaan.
Vooral als een club er niet voor uit wil komen en dus gaat liegen.
Mijn advies: hang een spandoek over de turnstiles om Pinksteren te vieren.
Werkt het niet, dan gewoon met 1 arm op de rug iedereen de KT slaan.

Ik koester wat bereikt is. Twintig jaar geleden werd mijn mening gevraagd. Doen, zei ik in mijn enthousiasme. Zo'n internationaal toernooi is een ervaring om nooit te vergeten voor de jeugd. Spelers en ouders hadden er geen probleem mee en toch werd het afgefakkeld omdat derden het niet vonden kunnen omdat het ook op zondag was. Enkele jaren later zag ik dat SVN uit Nijverdal meedeed aan dat toernooi. Door derden werd ontkent dat onder de vlag van SVVN op de heilige dag gebald werd. De laatste jaren voetballen ze gewoon onder hun eigen naam. En nog steeds ontkennen die steeds kleinere groep gewetensbezwaarden dat.

We gaan "fuseren" met ENC. Hun voorganger SV Nijverdal heeft jaren geleden een horecatoernooi opgezet dat later door ENC werd voortgezet. Toen er een terugloop was werd er besloten te switchen van tweede naar eerste pinksterdag. De laatste twee jaren werd het helemaal niet meer gehouden. De wens van hun oud-leden was om het nieuw leven in te blazen wat natuurlijk iets makkelijker gaat met een grote club achter hun. Gaan we doen. Maar niet op zondag uiteraard. Dan wordt het lastig om het tot een succes te maken.

Om terug te keren naar de discussie. Ik ben lid van een protestantse kerk maar niet praktiserend. Ik ben vanaf 1986 lid van een principi?le zaterdagclub. Ze hadden vroeger dikke schik als op zaterdagrond twaalf uur de eerste mensen naar huis gingen. Deels omdat ze van de heere om 12 uur thuis moesten zijn en deels omdat ze op zondag nog moesten voetballen. Ik denk dat zondagvoetbal in steden en grotere dorpen de langste tijd heeft gehad. De jeugd wil dit meer. De verleidingen zijn te groot. En ik kan ze geen ongelijk geven. In het zuiden waar eigenlijk nooit geen alternatief is geweest zal dit misschien niet zo spelen, maar in andere regio's wel. Alleen in Twente zijn afgelopen zomer al 10 clubs overgestapt. Ondanks dat er niet horizontaal kan worden overgestapt. Het vermoeden bestaat dat er aankomend seizoen weer velen over zullen stappen en dat een vijfde klasse niet ver weg is.

de waan

Well-known member
In Oost heb je op zaterdag geen standaard 5e klasse. Een zondag 5e klasser die overstapt "promoveert" daardoor automatisch naar de 4e klasse. Zou dat voor sommige verenigingen ook nog een rol spelen ?

Waarom zou dat een rol spelen?

Het is verder natuurlijk een beetje onzinnig om van het laagste niveau naar het laagste niveau als een promotie te zien.

Bonehead

Well-known member
In Oost heb je op zaterdag geen standaard 5e klasse. Een zondag 5e klasser die overstapt "promoveert" daardoor automatisch naar de 4e klasse. Zou dat voor sommige verenigingen ook nog een rol spelen ?

Uiteraard zal horizontaal overstappen zondagclubs over de streep trekken. Ik ben van mening dat de KNVB daar niet in zou moeten faciliteren. Het zaterdagvoetbal is tegenwoordig zo sterk dat ze het niet nodig hebben. Bij horizontaal overstappen kunnen juist de zaterdagclubs nadeel hebben.

Wat betreft dat voetballen op christelijke feestdagen. Ooit kreeg ik als leider van een jeugdteam een verzoek om mee te doen met een toernooi op Hemelvaartsdag. Ik legde dat verzoek neer bij het bestuur en kreeg als antwoord, doe maar niet, want een deel van de ouders zal daar bezwaar tegen hebben.

Vroeger hadden we wel eens zware winters en plande de KNVB wedstrijden in op tweede paasdag. Hoe gingen ze daar bij jouw club mee om?

Zo zag ik het vaker, dat leden, die er wellicht wat anders over denken, zelf bv geen moeite hebben met het bezoeken van wedstrijden op zondag enz., ook rekening houden met anderen binnen de vereniging voor wie dergelijke zaken gevoeliger liggen

Dat wil en doe ik ook. Maar er is een "break even" punt. En dat bij ons wel bereiken.

De discussie over zaterdagverenigingen die niet op zondag gaan voetballen heeft ook hiermee te maken.
En ik denk, dat de principi?le redenen de laatste jaren ook wat opgeschoven zijn van religieus principieel naar andersoortig principieel.

Alleen met religie zaagt hout. En alleen daarmee kun je je achter "verschuilen". De rest niet. Dat ik en jij het fijn(er) vinden om op zaterdag om half drie te voetballen houdt niet stand.

En dan spelen zaken mee als historie van de vereniging, statuten, het nut er niet van inzien, niet op zondag willen voetballen vanwege de invulling van het weekend , de historie van het za. en zo. voetbal, nut en noodzaak van weekendvoetbal enz.
Wanneer er binnen een zaterdagvereniging over dit item gestemd zal worden, zal de uitkomst vaak nee zijn, maar lang niet altijd zal dat komen van principieel-religieuze nee-stemmen.

Religieuze stemmers zeggen nee. Niet principielen zoals mij zouden niet zo snel dat standpunt innemen omdat het eigenlijk ons geen zak uitmaakt. De groep princip?elen wordt echter kleiner.

noordooster

Well-known member
Een bekende club uit het zondagvoetbal, Helios Deventer, komt ook tegemoet aan de wil van de leden en gaat m.i.v. komend seizoen spelen in de zaterdagcompetitie.
Wel moet de huidige zo. 3e klasser dan beginnen in de za. 4e klasse.

de waan

Well-known member
Zeker is er verschil per regio, maar dat het juist de andere kant op gaat, is toch wel een exclusief Achterhoeks dingetje.

Ik zie of lees nergens dat het besluit in Dinxperlo op grote tegenstand stuit, misschien was dit intern al wel min of meer de intentie. Nu zit Dinxperlo zaterdag ook wel in een heel beroerde positie met onder meer drie uitwedstrijden in Lelystad. En in Zelhem wordt het schijnbaar al wel vooraf meegenomen, als ik het zo lees.

In het algemeen ook een soort van noodzaak gezien de krimp in de regio. Er wordt sowieso enorm veel gefuseerd in de Achterhoek en dan kun je ook maar beter keuzes maken.

JMD

Well-known member
https://www.voetbalrotterdam.nl/2019/12/geen-voorkeur-bij-lagere-zondagclubs-voor-weekendvoetbal/

Gunstige ontwikkelingen in de regio Rotterdam, met name onder de eerste klasse.
Zondagvoetbal gewoon op zondag, zaterdagvoetbal op zaterdagmiddag.

Het is maar net waar je de nadruk op wilt leggen, want 1e klasse en hoger staat daar dus wel voor open, dat is ook mooi.
Lagere klassen moet je idd gewoon op de gewenste dag laten spelen. Ik zou het overigens wel 'op 1 hoop' gooien, en dat alle clubs per jaar dan kunnen aangeven of ze op za of zo willen spelen. Dan kunnen ploegen ook makkelijker overstappen als ze ineens (een jaar) op za (of zo) willen spelen.
Heb niet het idee dat er mensen zijn die die lagere klassen wel willen mixen, dat zou echt onzin zijn.

Bovenaan