Weekendvoetbal

JMD

Well-known member
Ik sluit niet uit, dat er ( ook zaterdag-) clubs zijn die de huidige piramide met de gemengde tweede divisie prima vinden.
Ik vind het niks.
Maar even los van de zaterdag/zondagdiscussie: waarom vind je die 2e divisie niks? Het is toch mooi dat de 18 (oke, 16, want 2 Jongteams) sterkste amateurclubs allemaal tegen elkaar voetballen?
Vroeger had je per (hoofd)klasse misschien 3 of 4 heel sterke teams, die kwamen de andere teams pas tegen in de kampioenscompetitie, met vaak duels op dinsdag(donderdag voor de zondagdivisie)avond en daarna nog een onderling duel tussen de beste van de zaterdag en de beste van de zondag, dat ook in no-time klaar was. Nu komen die clubs elkaar continu tegen. Dat is toch mooier? En ja, het blijkt duidelijk dat de zaterdagtak sterker is dan zondag, maar Kon.HFC en AFC (en in iets mindere mate bijvoorbeeld TEC en 'vroeger' FC Lienden en VVSB) voegen toch echt wat toe aan die 2e divisie?

JMD

Well-known member
https://www.voetbal247.nl/nog-eens-...e-degradatie-tussen-eerste-en-tweede-divisie/

Omdat het door UEFA of FIFA verplicht voorgeschreven zou zijn ?
Onder de voorwaarden zoals die nu gelden voor eerste divisieclubs ?
Als ze daar toen mee akkoord zijn gegaan, zou dat dom zijn, want zou dat gelijk zijn aan je kop in de strop hangen.

Ik kijk vooral naar wat zo.n voorzitter van Exc. Maassluis ervan zegt.
Je moet voorkomen, dat er een situatie ontstaat, dat clubs bij verplichte promotie hun best doen om maar niet kampioen te worden.

Maar dat laatste heb je 100% gelijk in. Ik ben 100% voor doorstroming, maar niet dat eventuele promotie een amateurclub de kop kan kosten door te strenge regels.

SanMark.

Well-known member
Maar daar is iedereen het wel mee eens dat de regels veel te streng zijn. Als je maar 3x in de week wil trainen en de spelers voor een paar uur per week op papier te hebben staan moet elke club dat zelf weten. Als alle betalingen maar transparant zijn.

Natuurlijk moet je eisen hebben over bv de lichtinstallatie en een uitvak maar dat hebben de meeste tweede divisie clubs nu ook al.

Joost

Well-known member
https://www.voetbal247.nl/nog-eens-...e-degradatie-tussen-eerste-en-tweede-divisie/

Omdat het door UEFA of FIFA verplicht voorgeschreven zou zijn ?
Onder de voorwaarden zoals die nu gelden voor eerste divisieclubs ?
Als ze daar toen mee akkoord zijn gegaan, zou dat dom zijn, want zou dat gelijk zijn aan je kop in de strop hangen.

Ik kijk vooral naar wat zo.n voorzitter van Exc. Maassluis ervan zegt.
Je moet voorkomen, dat er een situatie ontstaat, dat clubs bij verplichte promotie hun best doen om maar niet kampioen te worden.

Allemaal leuk en aardig maar je had je de moeite van het verhaal kunnen besparen.

De KNVB wilde graag doorstroming om de competities gezond te houden. Daarvoor is de Topklasse opgericht met als belofte van de topamateurs dat ze zouden doorstromen.
Daarvoor waren vanuit het profvoetbal ook overgangsperiodes voor beschikbaar als ik me goed herinner.

Maar aangezien de topamateurs totaal onbetrouwbaar bleken heeft de KNVB de licentie eisen er doorheen moeten drukken.
Al die ellende was (inclusief) beloften was ons bespaard gebleven als de topamateurs in eerste instantie hun beloften hadden gehouden.

JMD

Well-known member
Heeft grotendeels wel te maken met zaterdag/zondag.
Eigenlijk voor een groot deel waarom de zaterdagclubs van de tweede divisie in een enqu?te over die tweede divisie ontevreden waren.
Het weekendvoetbal waarbij wedstrijden over het hele weekend verspreid zijn, de beloftenteams die voor competitievervalsing zorgen en andere nadelen hebben, zondagclubs die op ongunstige tijden willen en mogen voetballen, gezeur over eerlijkheid of oneerlijkheid van wel of niet voetballen op zondag ( waarbij zelfs mensen voor debiel uitgemaakt worden ) enz.
Daar komt nu bij, dat dat gemengde karakter van de TD ook vervelend doorwerkt in de klassen er onder.

Wanneer de 2 beloften en 4 zondagteams in de TD worden ingeruild voor de beste zaterdagteams uit de derde divisie , zou de competitie nauwelijks aan kwaliteit inboeten en zeker niet aan aantrekkelijkheid.
Verder heb je geen gedoe meer over speeldagen of aanvangstijden.
M.a.w. ruil tweede en derde divisie in voor 1 topklasse za en 1 topklasse zo.
En doe zowel op zaterdag als op zondag weer 3 hoofdklassen, waardoor de aantrekkelijkheid ook op dat niveau toeneemt.
Ben je ook af van dat vervelende uitlenen van teams.
Vwb TEC en dat die zo ingewisseld kan worden met een 3e divisieploeg, dat kan wel eens kloppen. Maar De Treffers (6e), Kon. HFC (4e) en AFC (3e) zijn no-way minder dan de top 3e divisie.
En 6 ipv 1 klasse maakt het juist niet aantrekkelijker, niveauverschil is dan automatisch groter.
Het aantal verschillende tijden voor de 2e divisie is al echt verminderd. Incidenteel een zondagduel, soms wat om 18.00, maar het merendeel om 14.30, 15.00 en 15.30. Die 15.30 ga je ook houden als je in 6 klassen speelt. Dus ook dat is een onzinargument.

Probeer het eens opnieuw. En nu met valide argumenten.

JMD

Well-known member
Er zijn er die elke verandering automatisch een verbetering vinden.
Ongetwijfeld. Maar die mensen zie ik hier niet. Want iedereen is het er hier over eens dat die beloften onzin zijn (zoals het nu geregeld is), dat de overgang 2e/1e divisie te groot is, dat het onzin is om strenge eisen aan te houden voor 1e divisie.

JMD

Well-known member
Overigens staat op 30 november a.s. de najaarsvergadering van de ledenraad amateurvoetbal gepland,
Agendapunt oa :

Optimaliseren voetbalpiramide

Stond de afgelopen jaren volgens mij ook al op de agenda. Ik kan nu al wel de uitkomst raden: alles wordt weer doorgeschoven. Weer een mogelijkheid tot verder optimaliseren (lees: beloften eruit, overgang 2e -> 1e divisie makkelijker maken enz) naar de klote omdat de KNVB wil blijven polderen en het iedereen naar de zin te maken. En dat kan niet.

Fregge

Well-known member
Heeft grotendeels wel te maken met zaterdag/zondag.
Eigenlijk voor een groot deel waarom de zaterdagclubs van de tweede divisie in een enqu?te over die tweede divisie ontevreden waren.
Het weekendvoetbal waarbij wedstrijden over het hele weekend verspreid zijn, de beloftenteams die voor competitievervalsing zorgen en andere nadelen hebben, zondagclubs die op ongunstige tijden willen en mogen voetballen, gezeur over eerlijkheid of oneerlijkheid van wel of niet voetballen op zondag ( waarbij zelfs mensen voor debiel uitgemaakt worden ) enz.
Daar komt nu bij, dat dat gemengde karakter van de TD ook vervelend doorwerkt in de klassen er onder.

Wanneer de 2 beloften en 4 zondagteams in de TD worden ingeruild voor de beste zaterdagteams uit de derde divisie , zou de competitie nauwelijks aan kwaliteit inboeten en zeker niet aan aantrekkelijkheid.
Verder heb je geen gedoe meer over speeldagen of aanvangstijden.
M.a.w. ruil tweede en derde divisie in voor 1 topklasse za en 1 topklasse zo.
En doe zowel op zaterdag als op zondag weer 3 hoofdklassen, waardoor de aantrekkelijkheid ook op dat niveau toeneemt.
Ben je ook af van dat vervelende uitlenen van teams.

Je quote hier een vraag, maar ik zie geen antwoord op de vraag? Wat vind je, los van zaterdag/zondag, los van belofteteams wel of niet, van het idee dat de 16 / 18 sterkste amateurteams in een competitie tegen elkaar spelen?

JMD

Well-known member
Ik heb er geen moeite mee, dat er tav de tweede divisie enkele verbeteringen zijn gekomen.
Misschien dat die 3 zondagploegen beter voetballen, dan de top van de derde div. zaterdag.
Hoewel beter voetballen hier voor mij geen hoofdargument is.
Je spreekt jezelf tegen. Je geeft in een eerdere post aan graag de top van de 3e div zat te willen hebben ipv de zondagteams uit de 2e div, vanwege 'kwaliteit' en aantrekkelijker spel. En als ik je dan een tegenargument geef dan is dat ineens niet meer van belang...

Ik zie ook mensen die de beloften een verrijking en niet een probleem vinden, zoals unregistere.
Zo, poe hee. Wel 1 iemand die er niet tegen is. Maar de rest van hetgeen door mij aangegeven vindt hij ook onzin.
Dus feit blijft dat we hier met een zooi mensen zijn die niet elke verandering een verbetering vinden. Dus ook daar houdt je argument niet stand.

En beantwoord de vraag van Fregge nou eens: "Wat vind je, los van zaterdag/zondag, los van belofteteams wel of niet, van het idee dat de 16 / 18 sterkste amateurteams in een competitie tegen elkaar spelen?""
En dus niet gaan wijzen, maar zelf beantwoorden, zonder je standaard riedeltje ('we moeten terug naar 6 HK'). Want dat gaat echt nooit meer gebeuren.

Fregge

Well-known member
zie antw. 22.54.
Zo'n za-zo gemengde competitie heeft allerlei nadelen en vervelende gevolgen, die ik liever niet heb. Ik heb ze uitgelegd.
Dan liever een competitie met eventueel een iets minder kwaliteit, maar wel aantrekkelijker.
En met minder andere vervelende gevolgen.
Ik kies lang niet altijd voor wedstrijden met op papier de beste kwaliteit.
Die kunnen nl ook best saai en het aankijken niet waard zijn.

Je beantwoordt de vraag niet

Fregge

Well-known member
Jij wil dus niet dat de topamateurclubs meer weerstand krijgen in de competitie? Is dat omdat je bang bent dat je clubje HHC geen kampioen meer kan worden dan?

Joost

Well-known member
Oke. Heel anders dan hoe ik er tegenaan kijk.
En ook weer anders dan hoe andere voetballiefhebbers er naar kijken.
Maar dat mag uiteraard, ik ga er in ieder geval niet om staan schelden of zo.

Wellicht zou je met fatsoenlijke, steekhoudende argumenten kunnen proberen om mensen met een andere visie te overtuigen.

Bovenaan