Weekendvoetbal

De Wolf

Well-known member
Hoi zaterdag, willen jullie 3x per seizoen op zaterdagavond en 2x per seizoen op zondagmiddag spelen? Komen wij 5x op zaterdag 14:30 naar jullie.

Ja, het is schandalig, NO.

Binnen het Christendom is zondag een rustdag dus dan snap ik ook wel dat clubs uit dorpen zoals Katwijk, Staphorst etc niet op zondag willen voetballen.

Fregge

Well-known member
Zou op zich wel kunnen , wellicht.
Waarom het , zover ik weet, niet gedaan wordt zou je het beste kunnen vragen aan clubs waar men zoiets niet doet.
Ik ken ook niet alle overwegingen.
Ik kan wel een aantal bedenken en ik denk, dat de belangrijkste is, dat er geen behoefte aan is en dat men er daarvoor ook weinig animo verwacht.
Beste Fregge, ik neem aan, dat je vragen serieus bedoeld zijn, maar dat je niet helemaal weet hebt van hoe er bij traditionele zaterdagvoetbalverenigingen over dit soort zaken wordt gedacht. En ik neem aan, dat zulke verenigingen er in de regio Veghel ook niet zo veel zijn.

Ja, m'n vragen zijn serieus bedoeld, en inderdaad weet ik niet precies hoe het er bij traditionele zaterdagverenigingen er aan toe gaat, maar eigenlijk geef je hier nu dus gewoon toe dat je argument 'zien het nut er niet van in' en 'achteruitgang in financi?n' nu gewoon bullocks waren.

noordooster

Well-known member
Binnen het Christendom is zondag een rustdag dus dan snap ik ook wel dat clubs uit dorpen zoals Katwijk, Staphorst etc niet op zondag willen voetballen.

Dat speelt.
Ook binnen verenigingen uit zulke dorpen zijn er leden die het voor zichzelf niet zo?n punt vinden, maar die weten, dat ze als lid van zo?n vereniging rekening willen houden met de andere leden.
En die ook doorhebben van welk soort club ze lid zijn.
Verder denk ik, dat er ook clubs zijn, waarvan de leden wellicht wat minder principieel christelijk zijn, of helemaal niet, die toch principieel tegen het voetballen op zondag zijn.
NB , laatste zin, van hun eigen club.

Laatst bewerkt:

Satyr

Administrator
Forumleiding

Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoeveel spelers uit de selecties van die clubs zullen dat als argument opgeven? Dat Henk en Ingrid langs de kant van de Here niet mogen is prima, maar de heren broodvoetballers zal het waarschijnlijk worst zijn. Het komt er op neer dat er door een paar gelovige uitsupporters geen fatsoenlijke oplossing mogelijk is.

noordooster

Well-known member
Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoeveel spelers uit de selecties van die clubs zullen dat als argument opgeven? maar de heren broodvoetballers zal het waarschijnlijk worst zijn. .

Bij een voetbalclub is de ledenvergadering het hoogste orgaan.
Die beslist uiteindelijk over zulke zaken.
Hoe de spelers van het eerste er samen of individueel over denken is niet bepalend.
Deze spelers weten, of kunnen weten hoe er in de club waarvan ze lid zijn over wordt gedacht.

En als ze daar moeite mee hebben, moeten ze maar ergens anders naar toe gaan.
Overigens vergis je niet in het aantal niet-principi?le zaterdagvoetballers dat niet wil dat zijzelf of hun club op zondag voetballen.
Ik sluit niet uit, dat voor een enkeling dat ook wel een reden om zich bij zo'n club aan te melden.

Eef de Kip

Well-known member
Ik vraag me eigenlijk af hoe dat in de rest van Europa zit. Wordt er daar ook zo streng vastgehouden aan het voetballen op de zaterdag (of het niet willen voetballen op zondag) vanuit religieus oogpunt?

JMD

Well-known member
Ik vraag me eigenlijk af hoe dat in de rest van Europa zit. Wordt er daar ook zo streng vastgehouden aan het voetballen op de zaterdag (of het niet willen voetballen op zondag) vanuit religieus oogpunt?
Nee. Maar punt is alleen dat het grootste gedeelte van het Europese continent overwegend katholiek is. Die nemen het niet zo nauw met wat je wel en niet mag op zondag. Dus het is ook niet 1 op 1 vergelijkbaar.

Verder is deze situatie natuurlijk ook ontstaan door de verzuiling, en dat is echt iets typisch Nederlands.

Eef de Kip

Well-known member
Ongelofelijk toch als je dan ziet dat we dit alleen in Nederland hebben. Waar een klein land groot in kan zijn.

Satyr

Administrator
Forumleiding

In de rest van de wereld heet het Sunday League Football

Satyr

Administrator
Forumleiding
Het ontstaan van veel zaterdagclubs heeft te maken met wat men uit de Bijbel haalt over de zondagsrust.
Op een gegeven moment kwamen er zaterdagverenigingen voor hen die om die reden niet op zondag wilden voetballen.
Ook kwamen er wel zaterdagverenigingen in kleinere plaatsen waar principi?le en niet-principi?le samen gingen voetballen in 1 vereniging op zaterdag.
Ik ken meerdere dorpen waar slechts 1 lagere school staat, een openbare, waar vanaf het begin de voetbalvereniging op zaterdag voetbalt.
En verder hebben sommige verenigingen met zowel een zondag- als een zaterdagafdeling voor de principi?len een lange geschiedenis.
Vanwege secularisatie en geen of een andere geloofsbeleving neemt het aantal spelers dat principieel niet op zondag wil voetballen af.

Tegelijkertijd zie je een toename van het zaterdagvoetbal om andere redenen, zoals die hier al vaak genoemd zijn.
Ook hierbij zitten spelers die principieel niet op zondag willen voetballen.
De redenen daarvoor zullen verschillend zijn, maar de wens om het weekend anders in te delen dan in het verleden is een belangrijke.
Verder beginnen nogal wat zondagverenigingen een zaterdagafdeling.

Of er andere landen zijn waar men de zondagsrust zo interpreteert ( interpreteerde ) als in Nederland, waardoor er daar zaterdagverenigingen ontstonden, weet ik niet

Dit verhaal klopt 100% Of niet, maakt ook niet uit. Feit is dat de clubs die op zaterdag spelen een hele kleine gunst gevraagd wordt. Minder dan een handvol keer op een andere dag spelen.

Joost

Well-known member
Door wie ?
De zaterdagclubs in de derde divisie willen helemaal geen mix.
Dat er nu zondagverenigingen in de derde divisie zitten is helemaal de schuld van de tweede divisie die er nooit had moeten komen.
Overigens heb ik het idee, dat ze zelf maar al te graag willen.
De clubs zijn indertijd akkoord gegaan met een gemengde tweede divisie onder valse voorwendselen ( zie ook wat de voorzitter van Excelsior Maassluis ervan zegt ).
Een ervan was dat de FIFA of UEFA een promotie en degradatie van en naar het betaald voetbal verplicht zou stellen. Dat bleek achteraf niet waar.

Ik sluit niet uit, dat er ( ook zaterdag-) clubs zijn die de huidige piramide met de gemengde tweede divisie prima vinden.
Ik vind het niks.

Je vergeet gemakshalve wel even dat de topamateurs bij de invoering van de Topklasse beloofden door te willen stromen richting het betaalde voetbal.
Maar toen het er op aan kwam trokken ze hun keutel in.

En dat was voor de invoering van de Tweede Divisie.

Bovenaan