erka
Well-known member
Volgens de VI presenteert de stuurgroep (met daarin Vd Sar namens de topclubs, Nijland namens de subtop en Visser (van PEC) namens het rechterrijtje) vandaag de plannen voor de vernieuwde eredivisie aan de overige clubs.
De plannen zijn als volgt (per 2020-2021):
* eredivisie en eerste divisie naar 16 clubs
* beloften verdwijnen, er wordt gestreefd naar een internationale beloftencompetitie
* sterkere p/d-regeling (2 rechtstreekse degradanten en 2 via PO)
* 6 beste ploegen in een PO om de titel
* 10 overige ploegen om 1 Europees ticket
* vanaf 2021 geen kunstgras meer
Dat afschaffen van beloften lijkt me goed, maar dan hou je 34 ploegen over en 2x 16 is 32, dus dan lijkt dit tevens een open piramide aan te geven (terwijl dat nog niet eens geregeld is), want die 2 overgebleven ploegen zullen naar de 2e divisie moeten
Eigenlijk neemt men zo ongeveer de Belgische variant over, met 1 verschil, dat bij die '10' al 1 Europees ticket zit. In Belgi? speelt de winnaar van 'PO2' tegen de nummer 4 (of 5) van 'PO1' om 1 Europees ticket. Dat lijkt me eerlijker en beter, anders zou het voor een club als Utrecht of Vitesse gunstiger zijn om 7e te worden in de reguliere competitie dan 6e, want in PO2 heb je immers minder tegenstand.
Bij een divisie van 16 vind ik 2 + 2 eventuele degradanten overigens wel erg scherp. Dat mogen er wel minder zijn.
Be-la-che-lijk, dat van de 6 om de titel en de 10 om Europa.
Echt, hoe verzin je zoiets. Volslagen van de pot gerukt.