Voetbal op de schop/Super League

erka

Well-known member
Volgens de VI presenteert de stuurgroep (met daarin Vd Sar namens de topclubs, Nijland namens de subtop en Visser (van PEC) namens het rechterrijtje) vandaag de plannen voor de vernieuwde eredivisie aan de overige clubs.

De plannen zijn als volgt (per 2020-2021):
* eredivisie en eerste divisie naar 16 clubs
* beloften verdwijnen, er wordt gestreefd naar een internationale beloftencompetitie
* sterkere p/d-regeling (2 rechtstreekse degradanten en 2 via PO)
* 6 beste ploegen in een PO om de titel
* 10 overige ploegen om 1 Europees ticket
* vanaf 2021 geen kunstgras meer

Dat afschaffen van beloften lijkt me goed, maar dan hou je 34 ploegen over en 2x 16 is 32, dus dan lijkt dit tevens een open piramide aan te geven (terwijl dat nog niet eens geregeld is), want die 2 overgebleven ploegen zullen naar de 2e divisie moeten
Eigenlijk neemt men zo ongeveer de Belgische variant over, met 1 verschil, dat bij die '10' al 1 Europees ticket zit. In Belgi? speelt de winnaar van 'PO2' tegen de nummer 4 (of 5) van 'PO1' om 1 Europees ticket. Dat lijkt me eerlijker en beter, anders zou het voor een club als Utrecht of Vitesse gunstiger zijn om 7e te worden in de reguliere competitie dan 6e, want in PO2 heb je immers minder tegenstand.
Bij een divisie van 16 vind ik 2 + 2 eventuele degradanten overigens wel erg scherp. Dat mogen er wel minder zijn.

Be-la-che-lijk, dat van de 6 om de titel en de 10 om Europa.
Echt, hoe verzin je zoiets. Volslagen van de pot gerukt.

Fregge

Well-known member
Als je alle punten handhaaft dan doet de reguliere competitie er nog steeds wel toe. OK, je hebt nog 10 wedstrijden om een achterstand in te lopen, maar als die 10 punten bedraagt dan zal dat niet zo maar lukken.

In Belgi? halveren ze de punten, zodat het inderdaad makkelijker is een achterstand nog goed te maken. In Denemarken hebben ze sinds 2 jaar een vergelijkbaar systeem, maar daar hebben ze de fout van Belgi? niet overgenomen en blijven alle punten staan.

Als de voorsprong van 10 naar 5 gaat wordt het wel spannender. Staat er iets meer op het spel.

Forza AZ

Well-known member
Als de voorsprong van 10 naar 5 gaat wordt het wel spannender. Staat er iets meer op het spel.

Spanning neemt toe inderdaad, maar je hebt wel kans dat een club kampioen wordt die in het hele seizoen minder punten heeft gehaald dan de nummer 2. Dat moet niet kunnen.

Batigoal

Well-known member
Overigens valt het me op in hoeveel landen ze tegenwoordig de competitie splitsen na een volledige cyclus. Uiteraard Belgi?, maar ook in Denemarken, Roemeni?, Polen, Slowakije, Bulgarije, Sloveni?, Schotland, Isra?l doen ze dat ook en dan heb ik ze vast niet allemaal gehad. Kwestie van tijd dus totdat wij dat ook gaan doen.

ElSimao

Active member
Overigens valt het me op in hoeveel landen ze tegenwoordig de competitie splitsen na een volledige cyclus. Uiteraard Belgi?, maar ook in Denemarken, Roemeni?, Polen, Slowakije, Bulgarije, Sloveni?, Schotland, Isra?l doen ze dat ook en dan heb ik ze vast niet allemaal gehad. Kwestie van tijd dus totdat wij dat ook gaan doen.

Dat komt natuurlijk omdat de supporters meer interesse hebben in wedstrijden tussen teams van een beetje een gelijkelijk niveau. Roda, Sparta, Twente, NAC etc. kunnen veel beter gewoon lekker tegen elkaar spelen dan tegen PSV en Ajax. Die kat en muis spelletjes zijn wel grappig, maar uiteindelijk loopt niemand er echt warm voor. Op dezelfde manier trekt Ajax meer toeschouwers als het tegen PSV, Feyenoord, AZ etc. speelt.

Binnen Nederland zijn de mogelijkheden alleen wat beperkt. Straks spelen we per jaar 6 keer tegen PSV om het nog enigszins boeiend te houden. Tijd voor een nieuwe oplossing.

Kralinger

Administrator
Forumleiding

In de meeste van die landen is de bevolking ook een stuk kleiner en/of voetbal niet zo'n grote sport. In Nederland zijn er genoeg verrassende uitslagen in een divisie van 18 clubs. Als Schotland naar 18 gaat, dan komt bijvoorbeeld Queen of the South erbij. Dat worden gewoon grote uitslagen tegen ploegen als Celtic, Rangers, Aberdeen, Hearts & Hibs. De verschillen hier zijn te groot voor een grotere competitie.

Forza AZ

Well-known member

Sloveni? heeft het niet. Daar spelen de clubs wel 4x tegen elkaar, maar er is geen splitsing.

Maar er zijn er inderdaad nog meer: Oekra?ne, Cyprus, Servi?, Bosni?, Noord Ierland, Litouwen, Wales en Andorra.

En vanaf volgend seizoen komt ook Oostenrijk daar bij.

JMD

Well-known member
De mooiste PO blijft die van SanMArino... Daar moet je voor gestudeerd hebben om die te snappen... :p Een dubbel afvalsysteem.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De mooiste PO blijft die van SanMArino... Daar moet je voor gestudeerd hebben om die te snappen... :p Een dubbel afvalsysteem.

Ik snap wel dat ze met zoiets gekomen zijn daar. Er zijn maar 15 clubs in dat land, om het dan enigszins spannend te houden moet je wel play-offs voor de titel hebben. Met dat systeem geven ze een groot voordeel aan de hoogste 2 clubs.

JMD

Well-known member
Ik snap wel dat ze met zoiets gekomen zijn daar. Er zijn maar 15 clubs in dat land, om het dan enigszins spannend te houden moet je wel play-offs voor de titel hebben. Met dat systeem geven ze een groot voordeel aan de hoogste 2 clubs.

Snap het idd ook dat ze dat doen...

ALenstra

Well-known member
In de VI benadrukt Simon Zwartkruis dat het ego?sme van de clubs verlammend werkt op de besluitvorming voor een nieuwe competitie-opzet.

JMD

Well-known member
Niet alleen in de Eredivisie neem ik aan?
Inderdaad.
Het hele amateurvoetbal zit er vol mee. Wat dat betreft was de column van Van der Zee spot on. ("Zaterdag moet ophouden met nostalgisch denken, zondag moet zich realiseren dat men tegenwoordig liever op zaterdag voetbalt dan op zondag.")

noordooster

Well-known member
Inderdaad.
Het hele amateurvoetbal zit er vol mee. Wat dat betreft was de column van Van der Zee spot on. ("Zaterdag moet ophouden met nostalgisch denken, zondag moet zich realiseren dat men tegenwoordig liever op zaterdag voetbalt dan op zondag.")

Heel simpel van der Zee:
Zaterdag niet meer nostalgisch alleen tegen zaterdagploegen en zondag ook alles op zaterdag om 14.30 uur omdat ze liever op zaterdag dan op zondag voetballen.

Bovenaan