Voetbal op de schop/Super League

JMD

Well-known member
Wel grappig dat ze in Belgi? juist van al die play-offs af willen, en dat er plannen zijn om de beloften in te laten stromen. Persoonlijk vind ik al die play-offs ook niets hebben. Of je moet het zoals in de VS gaan doen geen competitie voor de titel, maar finale rondes. Probleem is dat heel de competitie een hele lange vervelende voorronde wordt.
Zoals vaker loopt NL gewoon achter... En de stuurgroep is nota bene naar Belgi? geweest. Maar zal daar ongetwijfeld alleen met Hypercube hebben gesproken, en die zijn natuurlijk laaiend enthousiast over hun playoffs....

Ik vind niks aan een PO om de titel, de hele voorronde gaat dan idd nergens over (wat funest zal zijn voor de toeschouwersaantallen). De PO zoals ze nu zijn (met zijn vieren om 1 EL-ticket) is leuk.
Overigens lees je ook niks meer over dalende toeschouwersaantallen (waar eerder dit seizoen alarm om werd geslagen), simpelweg omdat de daling er bijna niet was, iets van 25.000 toeschouwers minder over het hele seizoen. Als Ajax die laatste 2 duels gewoon 50.000 man had doorgegeven als toeschouwersaantal (wat ze eigenlijk altijd doen, alleen nu de laatste 2 duels niet) ipv 35.000 was er zelfs een kleine plus te zien geweest...

Dit is wel een hele bijzondere. Daar heeft v.d. Sar met Zijn vriendjes even niet zo goed over nagedacht.
Jep, een hele aparte inderdaad. Er is dan ook al weerstand gekomen vanuit de topclubs tegen dit voorstel.
 

JMD

Well-known member
Of de plannen er door komen is overigens zeer de vraag, want :

"Achter de schermen is al wrevel ontstaan over het compromisvoorstel van de stuurgroep. Het rechterrijtje moet het meeste slikken, toch proberen de topclubs het plan nog in hun voordeel aan te passen. Ze hebben moeite met het weggeven van een Europa League-ticket, willen minder mediageld afstaan en zien graag een garantie voor hun beloften, mocht een internationale competitie niet van de grond komen. Woensdag zal het overigens nog niet tot een besluit komen."

En er is volgens mij een 2/3e meerderheid nodig. De topclubs zijn niet blij en de staartclubs (terecht) ook niet... In dit voorstel degradeert de nummer 15 al rechtstreeks, dat is toch een best verschil ten opzichte van nu, waar alleen de nummer 18 rechtstreeks degradeert. Overigens mag die degradatieregeling momenteel wel strakker hoor, laat ook de nr. 17 maar degraderen.
 

Batigoal

Well-known member
Wel grappig dat ze in Belgi? juist van al die play-offs af willen, en dat er plannen zijn om de beloften in te laten stromen. Persoonlijk vind ik al die play-offs ook niets hebben. Of je moet het zoals in de VS gaan doen geen competitie voor de titel, maar finale rondes. Probleem is dat heel de competitie een hele lange vervelende voorronde wordt.

Je wint in de reguliere competitie van de MLS wel een prijs als je bovenaan staat. Maar op meer dan 20 clubs daar is dat wel wat karig.

Ik vraag me af of 2 clubs minder de competitie nou zoveel goeds doet. Van de andere punten wordt ik ook niet warm.
 

JMD

Well-known member
Als je uiteindelijk met zo'n voorstel komt, waarom vraag je de supporters dan nog?

https://www.knvb.nl/nieuws/betaald-...22067/supporters-spreken-zich-uit-over-nieuwe

Simpelweg om de supporters het idee te geven dat ze mee mogen praten, maar uiteindelijk worden dat soort onderzoeken gewoon door de wc gespoeld. Men luistert blind naar Hypercube die allerlei luchtkasten dusdanig economisch gunstig doorgerekend hebben dat de dollartekens in de ogen springen bij de clubs. Dat later dan al die economische voorspellingen onzin blijken te zijn is men al snel weer vergeten.
 

JMD

Well-known member
Je wint in de reguliere competitie van de MLS wel een prijs als je bovenaan staat. Maar op meer dan 20 clubs daar is dat wel wat karig.

Ik vraag me af of 2 clubs minder de competitie nou zoveel goeds doet. Van de andere punten wordt ik ook niet warm.
2 clubs minder doen ze zodat er een PO kan komen. Als je gewoon alleen regulier speelt heeft 16 clubs idd weinig zin.

Voor de 'beloften' en de 2 degradanten naar de 2e divisie heeft men ook medewerking van de amateurs nodig, tevens moet de JL dit ook willen... Zal dus nog wel even duren voordat alles in kannen en kruiken is, en dit voorstel zal het dus wel niet gaan halen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hoe gaan die PO er dan uit zien? Beste 6 nog 2x tegen elkaar zoals in Belgi?? Maar de overige 10 in Europese PO, hoe werkt dat met de nummers 13 en 14 die ook nog PO tegen degradatie spelen? Dat wordt wel heel veel...

Als je dan echt naar 16 wil, doe dan de nummers 1-4 bij elkaar zodat die nog 2x tegen elkaar spelen met behoud van punten, zelfde met nummers 13-16 en de rest in PO voor 1 Europees ticket (of voor een beslissingswedstrijd tegen de nummer 4 als de bekerwinnaar lager eindigt).
 

Batigoal

Well-known member
Overigens hebben ze tegenwoordig in heel veel (kleinere) Europese competities zo'n splitsing na het reguliere seizoen, dus ik zie het in de Eredivisie er ook nog wel van komen op termijn.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik vind niks aan een PO om de titel, de hele voorronde gaat dan idd nergens over (wat funest zal zijn voor de toeschouwersaantallen).
Dan hangt er van af hoeveel punten worden meegenomen vanuit de reguliere competitie. Als dat alle punten zijn, dan blijven de wedstrijden gewoon even belangrijk als nu. Wordt slechts de helft meegenomen, dan is er inderdaad wel wat minder belang, omdat in de play-offs makkelijk de achterstand weer ongedaan gemaakt kan worden (zie dit seizoen in Belgi? met Club Brugge, die met 12 punten voorsprong de reguliere competitie afsloot, maar door slechte resultaten in de play-offs nu nog maar 2 punten voorsprong over heeft).
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Als ze in Belgi? van de PO afwillen en NL terug naar 16 wilt, kan je ook een nieuw toernooi tussen beide landen organiseren, 32 clubs in 8 poules van 4 met 2 clubs per land, wat 6 gegarandeerde wedstrijden extra zijn per club. Nummers 1 & 2 door naar de 2e ronde, waarbij groepswinnaars thuis spelen. Dan heb je geen PO nodig en heb je toch extra wedstrijden om het verlies van competitiewedstrijden te compenseren.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Hoe gaan die PO er dan uit zien? Beste 6 nog 2x tegen elkaar zoals in Belgi?? Maar de overige 10 in Europese PO, hoe werkt dat met de nummers 13 en 14 die ook nog PO tegen degradatie spelen? Dat wordt wel heel veel...
Dan hangt er vanaf hoeveel rondes er in de degradatie play-offs gepland staan. Is dat maar 1 ronde (nummer 13 tegen nummer 4, en nummer 14 tegen nummer 3), dan spelen die clubs totaal 41 wedstrijden (30 in reguliere competitie, 9 in play-offs (iedereen 1x tegen elkaar neem ik aan) en 2 in nacompetitie). Dat is dan maar 3 meer dan nu.
 

Joost

Well-known member
Als ze in Belgi? van de PO afwilt en NL terug naar 16 wilt, kan je ook een nieuw toernooi tussen beide landen organiseren, 32 clubs in 8 poules van 4 met 2 clubs per land, wat 6 gegarandeerde wedstrijden extra zijn per club. Nummers 1 & 2 door naar de 2e ronde, waarbij groepswinnaars thuis spelen. Dan heb je geen PO nodig en heb je toch extra wedstrijden om het verlies van competitiewedstrijden te compenseren.

Of gewoon het principe van 16 teams per poule doortrekken naar 2e en 3e divisie en de bekerwedstrijden in het weekend plannen.
 

Forza AZ

Well-known member
Of gewoon het principe van 16 teams per poule doortrekken naar 2e en 3e divisie en de bekerwedstrijden in het weekend plannen.

Dat gaat de clubs dan wel TV-gelden kosten, want voor minder speelrondes gaan de TV-zenders niet hetzelfde betalen als nu.
 

Deathprod

Active member
Als ze in Belgi? van de PO afwilt en NL terug naar 16 wilt, kan je ook een nieuw toernooi tussen beide landen organiseren, 32 clubs in 8 poules van 4 met 2 clubs per land, wat 6 gegarandeerde wedstrijden extra zijn per club. Nummers 1 & 2 door naar de 2e ronde, waarbij groepswinnaars thuis spelen. Dan heb je geen PO nodig en heb je toch extra wedstrijden om het verlies van competitiewedstrijden te compenseren.

Kan ook met clubs uit Schotland en Scandinavi? erbij. Dan krijg je een North Sea League of Cup. Ik zou overigens wel willen weten of de clubs in Belgi? er veel financieel op vooruit zijn gegaan sinds het invoeren van zo'n play-off systeem. Toeschouwersaantallen zijn volgens mij niet hoger geworden.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Kan ook met clubs uit Schotland en Scandinavi? erbij. Dan krijg je een North Sea League of Cup. Ik zou overigens wel willen weten of de clubs in Belgi? er veel financieel op vooruit zijn gegaan sinds het invoeren van zo'n play-off systeem. Toeschouwersaantallen zijn volgens mij niet hoger geworden.

Schotland erbij, ja graag, Dundee v Excelsior lijkt me wel leuk. :)
 
Bovenaan