Voetbal op de schop/Super League

Forza AZ

Well-known member
Ik zie trouwens niet in waarom ook de Eerste Divisie terug zou moeten naar 16 clubs. Die kun je toch gewoon houden op 18 of 20 clubs met een volledige competitie, in plaats van 16 clubs met ??n of andere splitsing en play-offs. Dat gaat voor de inkomsten en niveau van de wedstrijden toch geen verschil maken.

Voor de Eredivisie kan ik me de redenatie wel voor stellen, vooral vanuit de (sub)top, want die krijgen meer wedstrijden van hoger niveau en meer (TV)-inkomsten omdat het totaal door 2 clubs minder verdeeld hoeft te worden.
Wat ik dan wel weer tegenstrijdig vind is dat ze hiermee willen betere resultaten halen in Europa, maar tegelijk een EL-ticket geven aan de nummer 7. Die gaan dan Europa in ten koste van de nummer 4 of 5, wat clubs als Feyenoord, AZ of Utrecht uit Europa kan houden. Die boeken gemiddeld gesproken toch betere resultaten in Europa dan bijvoorbeeld Heerenveen, ADO of Zwolle. Nu gun ik iedere club plaatsing voor de EL, maar laat ze dat dan wel verdienen via een play-off met de nummer 4 of 5.

Van mij persoonlijk hoeft er trouwens niets veranderd te worden aan de huidige Eredivisie opzet, m.u.v. een wat stevigere degradatie misschien. Ik verwacht eerlijk gezegd namelijk niet dat het niveau van de Eredivisie clubs veel hoger wordt. Spelers zullen echt niet ineens langer bij de (sub)top clubs blijven spelen, zodat ook de resultaten in Europees voetbal niet ineens veel beter gaan worden.
 

noordooster

Well-known member
Voor de Eredivisie kan ik me de redenatie wel voor stellen, vooral vanuit de (sub)top, want die krijgen meer wedstrijden van hoger niveau en meer (TV)-inkomsten omdat het totaal door 2 clubs minder verdeeld hoeft te worden.
Wat ik dan wel weer tegenstrijdig vind is dat ze hiermee willen betere resultaten halen in Europa, maar tegelijk een EL-ticket geven aan de nummer 7. Die gaan dan Europa in ten koste van de nummer 4 of 5, wat clubs als Feyenoord, AZ of Utrecht uit Europa kan houden. Die boeken gemiddeld gesproken toch betere resultaten in Europa dan bijvoorbeeld Heerenveen, ADO of Zwolle. Nu gun ik iedere club plaatsing voor de EL, maar laat ze dat dan wel verdienen via een play-off met de nummer 4 of 5.

Van mij persoonlijk hoeft er trouwens niets veranderd te worden aan de huidige Eredivisie opzet, m.u.v. een wat stevigere degradatie misschien. Ik verwacht eerlijk gezegd namelijk niet dat het niveau van de Eredivisie clubs veel hoger wordt. Spelers zullen echt niet ineens langer bij de (sub)top clubs blijven spelen, zodat ook de resultaten in Europees voetbal niet ineens veel beter gaan worden.

Met jouw opmerkingen over de eredivisie ben ik het helemaal eens.
 

Friesland

Well-known member
Ik wacht nog even met een reactie totdat duidelijk is wat de voorstellen precies zijn, al denk ik dat mijn mening hier wel bekend is. De VI ziet voor de Eredivisie geen andere toekomst dan een inkrimping naar 16 teams en zijn nogal denigrerend over andere meningen, zoals die van Gertjan Verbeek, die pleitte voor een Eredivisie met 22 teams. Hypercube heeft een of twee jaar terug een document gemaakt waarin liefst 24 verschillende competitie-opzetten worden benoemd. Ik kan mij zo voorstellen dat de stuurgroep dit tot een beperkt aantal heeft teruggebracht, waaronder de Belgische optie. Ik kan mij niet voorstellen dat het de enige optie is, die over is gebleven.
 

Deathprod

Active member
Is er nog iets van vernomen?

Volgens mij is dit het enige plan wat is overgebleven. Verkleinen competitie hoeft niet altijd beter te zijn. In Belgi? staan er toch aardig wat clubs op omvallen? Het lijkt me een hel om in de 1B uit te komen iig. Wellicht ligt de focus teveel op de topclubs. Maar is het voor de rest gewoon een slechte zaak. En 4 keer per jaar Ajax tegen Feyenoord dan worden de wedstrijden ook minder speciaal.

Afschaffen kunstgras en het eerlijker verdelen van de tv gelden ben ik wel voor. Verkleinen eredivisie zou eventueel kunnen als er voor de mindere competitie wedstrijden een leuk internationaal toernooi voor in de plaats komt.
 
Laatst bewerkt:

ALenstra

Well-known member
Gewoon 18 in eredivisie en 20 in jupiler league. Maar wel minstens 2 rechtstreeks promoveren/degraderen.
 

JMD

Well-known member
Voor de JL is 18 perfect. Dan ben je gelijk van die verschrikkelijke maandagavond speelrondes af.

Jep. Wat dan tevens weer de ruimte geeft voor clubs als Katwijk om te promoveren naar de JL en dan kunnen ze gewoon zaterdagmiddag thuis spelen. Als er maandagspeelrondes zijn wordt dat lastig natuurlijk.
 

ElSimao

Active member
De plannen zijn als volgt (per 2020-2021):
* eredivisie en eerste divisie naar 16 clubs

Ja, prima. Stimuleert zwakkere broeders om te fuseren zodat ze samen wel sterk genoeg zijn om op niveau te blijven spelen.

* beloften verdwijnen, er wordt gestreefd naar een internationale beloftencompetitie

Hangt van de precieze invulling af, maar op het eerste gezicht lijkt t me erg vervelend. Jong Ajax in de Eerste Divisie is prima voor de club. Snap niet dat vd Sar met iets komt dat zo tegen ons belang is.

* sterkere p/d-regeling (2 rechtstreekse degradanten en 2 via PO)

Fine.
* 6 beste ploegen in een PO om de titel

Ploegen als Ajax en PSV moeten het wel heel erg bont maken om niet bij de eerste 6 te komen. In dit plan doet het hele seizoen er niet meer toe, alleen de play-offs. Je kunt als Ajax een modderfiguur slaan, 6e worden en pieken in de play-offs en toch kampioen worden. Slaat helemaal nergens op.

* 10 overige ploegen om 1 Europees ticket

Waarom zou je zo'n zwak team Europa in sturen?
* vanaf 2021 geen kunstgras meer

Fine, interesseert me niet zo.
 

Forza AZ

Well-known member
Ploegen als Ajax en PSV moeten het wel heel erg bont maken om niet bij de eerste 6 te komen. In dit plan doet het hele seizoen er niet meer toe, alleen de play-offs. Je kunt als Ajax een modderfiguur slaan, 6e worden en pieken in de play-offs en toch kampioen worden. Slaat helemaal nergens op.
Als je alle punten handhaaft dan doet de reguliere competitie er nog steeds wel toe. OK, je hebt nog 10 wedstrijden om een achterstand in te lopen, maar als die 10 punten bedraagt dan zal dat niet zo maar lukken.

In Belgi? halveren ze de punten, zodat het inderdaad makkelijker is een achterstand nog goed te maken. In Denemarken hebben ze sinds 2 jaar een vergelijkbaar systeem, maar daar hebben ze de fout van Belgi? niet overgenomen en blijven alle punten staan.
 
Bovenaan