Voetbal op de schop/Super League

Deathprod

Well-known member
Is er nog iets van vernomen?

Volgens mij is dit het enige plan wat is overgebleven. Verkleinen competitie hoeft niet altijd beter te zijn. In Belgi? staan er toch aardig wat clubs op omvallen? Het lijkt me een hel om in de 1B uit te komen iig. Wellicht ligt de focus teveel op de topclubs. Maar is het voor de rest gewoon een slechte zaak. En 4 keer per jaar Ajax tegen Feyenoord dan worden de wedstrijden ook minder speciaal.

Afschaffen kunstgras en het eerlijker verdelen van de tv gelden ben ik wel voor. Verkleinen eredivisie zou eventueel kunnen als er voor de mindere competitie wedstrijden een leuk internationaal toernooi voor in de plaats komt.
 
Laatst bewerkt:

ALenstra

Well-known member
Gewoon 18 in eredivisie en 20 in jupiler league. Maar wel minstens 2 rechtstreeks promoveren/degraderen.
 

JMD

Well-known member
Voor de JL is 18 perfect. Dan ben je gelijk van die verschrikkelijke maandagavond speelrondes af.

Jep. Wat dan tevens weer de ruimte geeft voor clubs als Katwijk om te promoveren naar de JL en dan kunnen ze gewoon zaterdagmiddag thuis spelen. Als er maandagspeelrondes zijn wordt dat lastig natuurlijk.
 

ElSimao

Active member
De plannen zijn als volgt (per 2020-2021):
* eredivisie en eerste divisie naar 16 clubs

Ja, prima. Stimuleert zwakkere broeders om te fuseren zodat ze samen wel sterk genoeg zijn om op niveau te blijven spelen.

* beloften verdwijnen, er wordt gestreefd naar een internationale beloftencompetitie

Hangt van de precieze invulling af, maar op het eerste gezicht lijkt t me erg vervelend. Jong Ajax in de Eerste Divisie is prima voor de club. Snap niet dat vd Sar met iets komt dat zo tegen ons belang is.

* sterkere p/d-regeling (2 rechtstreekse degradanten en 2 via PO)

Fine.
* 6 beste ploegen in een PO om de titel

Ploegen als Ajax en PSV moeten het wel heel erg bont maken om niet bij de eerste 6 te komen. In dit plan doet het hele seizoen er niet meer toe, alleen de play-offs. Je kunt als Ajax een modderfiguur slaan, 6e worden en pieken in de play-offs en toch kampioen worden. Slaat helemaal nergens op.

* 10 overige ploegen om 1 Europees ticket

Waarom zou je zo'n zwak team Europa in sturen?
* vanaf 2021 geen kunstgras meer

Fine, interesseert me niet zo.
 

Forza AZ

Well-known member
Ploegen als Ajax en PSV moeten het wel heel erg bont maken om niet bij de eerste 6 te komen. In dit plan doet het hele seizoen er niet meer toe, alleen de play-offs. Je kunt als Ajax een modderfiguur slaan, 6e worden en pieken in de play-offs en toch kampioen worden. Slaat helemaal nergens op.
Als je alle punten handhaaft dan doet de reguliere competitie er nog steeds wel toe. OK, je hebt nog 10 wedstrijden om een achterstand in te lopen, maar als die 10 punten bedraagt dan zal dat niet zo maar lukken.

In Belgi? halveren ze de punten, zodat het inderdaad makkelijker is een achterstand nog goed te maken. In Denemarken hebben ze sinds 2 jaar een vergelijkbaar systeem, maar daar hebben ze de fout van Belgi? niet overgenomen en blijven alle punten staan.
 

erka

Well-known member
Volgens de VI presenteert de stuurgroep (met daarin Vd Sar namens de topclubs, Nijland namens de subtop en Visser (van PEC) namens het rechterrijtje) vandaag de plannen voor de vernieuwde eredivisie aan de overige clubs.

De plannen zijn als volgt (per 2020-2021):
* eredivisie en eerste divisie naar 16 clubs
* beloften verdwijnen, er wordt gestreefd naar een internationale beloftencompetitie
* sterkere p/d-regeling (2 rechtstreekse degradanten en 2 via PO)
* 6 beste ploegen in een PO om de titel
* 10 overige ploegen om 1 Europees ticket
* vanaf 2021 geen kunstgras meer

Dat afschaffen van beloften lijkt me goed, maar dan hou je 34 ploegen over en 2x 16 is 32, dus dan lijkt dit tevens een open piramide aan te geven (terwijl dat nog niet eens geregeld is), want die 2 overgebleven ploegen zullen naar de 2e divisie moeten
Eigenlijk neemt men zo ongeveer de Belgische variant over, met 1 verschil, dat bij die '10' al 1 Europees ticket zit. In Belgi? speelt de winnaar van 'PO2' tegen de nummer 4 (of 5) van 'PO1' om 1 Europees ticket. Dat lijkt me eerlijker en beter, anders zou het voor een club als Utrecht of Vitesse gunstiger zijn om 7e te worden in de reguliere competitie dan 6e, want in PO2 heb je immers minder tegenstand.
Bij een divisie van 16 vind ik 2 + 2 eventuele degradanten overigens wel erg scherp. Dat mogen er wel minder zijn.

Be-la-che-lijk, dat van de 6 om de titel en de 10 om Europa.
Echt, hoe verzin je zoiets. Volslagen van de pot gerukt.
 

Fregge

Well-known member
Als je alle punten handhaaft dan doet de reguliere competitie er nog steeds wel toe. OK, je hebt nog 10 wedstrijden om een achterstand in te lopen, maar als die 10 punten bedraagt dan zal dat niet zo maar lukken.

In Belgi? halveren ze de punten, zodat het inderdaad makkelijker is een achterstand nog goed te maken. In Denemarken hebben ze sinds 2 jaar een vergelijkbaar systeem, maar daar hebben ze de fout van Belgi? niet overgenomen en blijven alle punten staan.

Als de voorsprong van 10 naar 5 gaat wordt het wel spannender. Staat er iets meer op het spel.
 

Forza AZ

Well-known member
Als de voorsprong van 10 naar 5 gaat wordt het wel spannender. Staat er iets meer op het spel.

Spanning neemt toe inderdaad, maar je hebt wel kans dat een club kampioen wordt die in het hele seizoen minder punten heeft gehaald dan de nummer 2. Dat moet niet kunnen.
 

Batigoal

Well-known member
Overigens valt het me op in hoeveel landen ze tegenwoordig de competitie splitsen na een volledige cyclus. Uiteraard Belgi?, maar ook in Denemarken, Roemeni?, Polen, Slowakije, Bulgarije, Sloveni?, Schotland, Isra?l doen ze dat ook en dan heb ik ze vast niet allemaal gehad. Kwestie van tijd dus totdat wij dat ook gaan doen.
 

ElSimao

Active member
Overigens valt het me op in hoeveel landen ze tegenwoordig de competitie splitsen na een volledige cyclus. Uiteraard Belgi?, maar ook in Denemarken, Roemeni?, Polen, Slowakije, Bulgarije, Sloveni?, Schotland, Isra?l doen ze dat ook en dan heb ik ze vast niet allemaal gehad. Kwestie van tijd dus totdat wij dat ook gaan doen.

Dat komt natuurlijk omdat de supporters meer interesse hebben in wedstrijden tussen teams van een beetje een gelijkelijk niveau. Roda, Sparta, Twente, NAC etc. kunnen veel beter gewoon lekker tegen elkaar spelen dan tegen PSV en Ajax. Die kat en muis spelletjes zijn wel grappig, maar uiteindelijk loopt niemand er echt warm voor. Op dezelfde manier trekt Ajax meer toeschouwers als het tegen PSV, Feyenoord, AZ etc. speelt.

Binnen Nederland zijn de mogelijkheden alleen wat beperkt. Straks spelen we per jaar 6 keer tegen PSV om het nog enigszins boeiend te houden. Tijd voor een nieuwe oplossing.
 
Bovenaan