De opzegging zelf komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het contract zou stilzwijgend met 20 jaar verlengt worden tegen hetzelfde tarief indien ze het niet zouden opzeggen voor die bepaalde datum. Het is een bijzonder ongunstig contract (nauwelijks horeca-inkomsten, torenhoge prijs van dik 2 mljn voor slechts 25 speeldagen per jaar), maar goed dat heeft Vitesse destijds nou eenmaal getekend. En vervolgens is de club dat ook netjes nagekomen van 2003 tot 2023. Maar nu zeggen ze hem dus formeel op conform de opzegtermijn, omdat ze willen onderhandelen. Want diezelfde molensteen zou anders nog eens 20 jaar om de nek hangen. En ze denken dat er dus wat te halen is. Het stadion is niet meer nieuw, maar dik 25 jaar oud. De markt voor het gebouw ziet er totaal anders uit met de komst van o.a. een Afas, een Ziggo, en een geluidsimpuls in de ArenA. En ook niet onbelangrijk: de staat van het pand is erbarmelijk. Het broodnodige groot onderhoud wordt niet gepleegd door de eigenaar. Zo is het drainage systeem al jaren kapot, wat ervoor zorgt dat de club zo'n beetje elk seizoen een nieuwe mat kan bekostigen (want de kosten van dit soort 'gevolgschade' zijn schijnbaar voor de club).
Ik denk dat Vitesse kansen ziet op een beter/marktconformer contract. Een foefje dat ze achter de hand denken te hebben is het in 2003 vastgestelde 'eeuwige speelrecht'. Geen hond weet wat daar nou letterlijk in staat, want het is een geheim document en Vitesse weigert het te laten inzien door de stadioneigenaar, want natuurlijk heel gek is. Als het daadwerkelijk een wapen is, dan zet je het logischerwijs in, maar ik begrijp die geheimhouding tegenover v.d. Kuijt daarin niet echt.
Hoe dan ook, het onderhandelen voor een gunstiger huurcontract is dus niet gelukt, maar wellicht kan het via de rechter wel worden afgedwongen. Ik weet niet hoe kansrijk ze zijn, ik snap echter hun argumenten heel goed. Net als die van v.d. Kuijt trouwens. Dit kan in mijn optiek alle kanten op, maar ik kan me voorstellen dat het 'maatschappelijk belang' doorslaggevend is, en dat beide partijen straks een compromis ondertekenen...