De Russische schuld wordt kwijtgescholden. Op zoek naar een nieuwe eigenaar dus.
Vitesse staat weer op eigen benen. De Rus Valeri Oyf doet afstand van al zijn aandelen bij de eredivisionist. Daarbij scheldt hij de schuld van 155 miljoen euro volledig kwijt. De Arnhemse club kan nu met een schone lei de onderhandelingen in voor een overname met een nieuwe partij.
www.ad.nl
Wat een baggerstuk is dit. De Rus heeft in zijn eigen BV een schuld zitten waar hij afstand van doet. Klinkt wat gek niet? Het is niet alsof ik zomaar afstand kan doen van mijn hypothecaire lening.
Op basis van het jaarverslag 2020/2021 van Vitesse blijf ik erbij dat het agio is en geen schuld. Agio kan je niet zomaar uit laten keren. Dan zal de bestuurder moeten bepalen of Vitesse daardoor niet in problemen zou komen en als hij die test niet goed doet, dan kan hij als bestuurder aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Voor zover je toch agio uitkeert zijn er sowieso onvoldoende (liquide) bezittingen om überhaupt effectief geld uit Vitesse te trekken.
Laten we verder wel wezen, de KNVB had ook nooit een schuld van 155 miljoen geaccepteerd. Het is juist als agio gestort om een positief eigen vermogen te handhaven.
Die Rus was gewoon al zijn investering kwijt en kon er toch niets uittrekken. Vitesse vertegenwoordigt weinig waarde en die Rus heeft er niks aan om Vitesse echt te laten omvallen. Die is er alles aan gelegen om het speeltje voor een marktconforme prijs van de hand te doen. In die zin geloof ik best dat Vitesse nooit echt in gevaar geweest qua voortbestaan. Er is altijd wel iemand die wil spelen voor de juiste prijs.
Sportief gezien en qua financiële toekomst zijn er natuurlijk wel zorgen. Echt rendabel is Vitesse de laatste jaren niet geweest toen er steeds geld bij moest. Om tot een positief bedrijfsresultaat en daarmee tot een natuurlijke aanwas van eigen vermogen te komen op korte termijn moeten de personeelskosten flink worden gereduceerd. Als Vitesse in de toekomst nog wat eigen spelers zou hebben die ze zouden verkopen, dan kun je net als andere clubs op die manier overleven. In die zin was het ook een te emotionele beslissing om een Bazoer niet te verkopen.