Vitesse Nieuws topic

delmaestro

Well-known member
Het zijn diverse NV's.

In het geval van het Gelredome lijkt het me best wel plausibel dat dit klopt, maar jij hebt betere informatie?
Oh nee zeker niet. Ik lees enkel een beetje de artikelen rondom dit getouwtrek (mits niet vergrendeld als Premium artikel. Ga niet betalen voor dat gekeuvel heen en weer). Daar lees ik uit de hoek van ‘partij Van der Kuijt / Gelredome’ dat er wordt geschermd met het argument ‘Vitesse heeft ons harder nodig dan wij hen’. Dat klopt in theorie als een bus, maar het suggereert in mijn optiek ook dat het stadion voldoende alternatieven heeft. Maar ik ken niemand die weet wat die alternatieven dan zijn, en ik lees daar dan weer helemaal niks over. Ik woon tegen Arnhem aan en fiets er in 8 minuten naartoe. Maar ik kan weinig noemenswaardigs bedenken naast sir Elton John en mijn vrienden van Volbeat in de afgelopen maanden. Ik ben oprecht benieuwd, los van het lot van Vitesse, waar gaat dat stadion de broek dan mee ophouden?
 

Jef400

Well-known member
Oh nee zeker niet. Ik lees enkel een beetje de artikelen rondom dit getouwtrek (mits niet vergrendeld als Premium artikel. Ga niet betalen voor dat gekeuvel heen en weer). Daar lees ik uit de hoek van ‘partij Van der Kuijt / Gelredome’ dat er wordt geschermd met het argument ‘Vitesse heeft ons harder nodig dan wij hen’. Dat klopt in theorie als een bus, maar het suggereert in mijn optiek ook dat het stadion voldoende alternatieven heeft. Maar ik ken niemand die weet wat die alternatieven dan zijn, en ik lees daar dan weer helemaal niks over. Ik woon tegen Arnhem aan en fiets er in 8 minuten naartoe. Maar ik kan weinig noemenswaardigs bedenken naast sir Elton John en mijn vrienden van Volbeat in de afgelopen maanden. Ik ben oprecht benieuwd, los van het lot van Vitesse, waar gaat dat stadion de broek dan mee ophouden?
Mocht je ooit wel iets interessants zien. PM even. Ik heb VI pro en NHD Premium.
 

delmaestro

Well-known member
Zo, dat is eruit. NU is het nog even wachten op welk bedrag er zometeen uit de handjeklap komt. Dat zal nu een stukkie gunstiger in de richting van Nedstede gaan vallen. En dan kunnen we weer door...
 

Deathprod

Active member

Onbenullen​

Het is moeilijk partij kiezen in het conflict tussen de Arnhemse profvoetbalclub Vitesse en Michael van de Kuit, eigenaar van stadion Gelredome. Voor mij dan, want ik noem mezelf Vitesse-supporter. Voor de neutrale toeschouwer is het wel duidelijk dat Michael van de Kuit gelijk heeft met zijn analyse dat de voetbalclub in handen is gevallen van de verkeerde mensen.
Algemeen directeur Pascal van Wijk en ‘commissaris’ Henk Parren hebben naar eigen zeggen dan wel een ‘geelzwart hart’, maar het ontbeert ze simpelweg aan de skills om een bedrijf te leiden. Ze zijn per ongeluk kapitein en stuurman geworden op een veel te grote boot, ze trekken wat aan het roer en proberen zo tussen ijsbergen te laveren.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, maar wat de onbenullen Pascal van Wijk en Henk Parren aanrichten, grenst aan het onwaarschijnlijke. De voetbalclub kwam door in het verleden gemaakte afspraken ongeschonden – schuldenvrij en met een behoorlijk eigen vermogen – uit ‘de Russische periode’. In plaats van op eigen kracht verder te gaan ging het duo op zoek naar ‘een nieuwe baas’ om de club uiteindelijk met veel tromgeroffel uit te leveren aan een investeringsmaatschappij, de Common Group van de Amerikaan Coley Parry, een overname die door de KNVB nog steeds niet is goedgekeurd. Dit werd naar de buitenwereld gebracht als een overwinning, iets wat om raadselachtige redenen nog werd geslikt ook. In werkelijkheid werd een gezonde ‘patiënt’ in de operatiekamer dusdanig verminkt dat hij alsnog voor zijn leven moet vrezen.

En nu is er weer een zelfgecreëerd en uit de hand gelopen conflict met Gelredome, waardoor de club mogelijk zonder stadion en dus zonder licentie komt te zitten. Over alternatieven is niet nagedacht, het enige wat Van Wijk en Parren lijken te kunnen is het versturen van persberichten waarin vast wordt gehouden aan het eigen gelijk.

Ik ben helaas uit hetzelfde hout gesneden als andere Vitesse-supporters, het zal ons wel in de genen zitten. In geval van nood weten we niets anders te verzinnen dan met open mond toe te kijken. Arnhem is geen Breda, Groningen, Rotterdam of Leeuwarden, waar de achterbannen al lang in opstand waren gekomen tegen het schijnende onvermogen. Arnhemmers onderscheiden zich door nadrukkelijk de armen over elkaar te slaan, alsof we nu al bezig zijn met de acceptatie van het onvermijdelijke. De Titanic koerst richting ijsberg, op het benedendek speelt het orkest door zolang het nog kan. De vraag is of iemand even de moeite wil nemen om naar de stuurhut te gaan om twee klungels bij het roer weg te trekken. Decoreer ze desnoods met een gouden Vitesse-speld of een van die andere zelfverzonnen onderscheidingen, maar stuur ze weg.

Marcel van Roosmalen
 

Pascallovic

Well-known member
Wat ik van de beoogde nieuwe eigenaar in de VI begreep is er een mondeling akkoord tussen club en stadion over de voorwaarden voor een nieuw contract. Echter sindsdien zou men niks gehoord hebben omdat de eigenaar van het stadion ook nog wat geld bij de gemeente Arnhem probeert te ritselen.
 

delmaestro

Well-known member
Wat ik van de beoogde nieuwe eigenaar in de VI begreep is er een mondeling akkoord tussen club en stadion over de voorwaarden voor een nieuw contract. Echter sindsdien zou men niks gehoord hebben omdat de eigenaar van het stadion ook nog wat geld bij de gemeente Arnhem probeert te ritselen.
Dat gaat naar het schijnt o.a. over het parkeren rondom het stadion. Oftewel de grond onder en om het stadion heen. Dat hoort namelijk niet bij het stadion, maar bij de gemeente. Echter is dat voor Van der Kuijt wel een onderdeel van het gehele dossier, en dat snap ik wel.

Maar goed, met Henk Parren (RvC) en Pascal van Wijk (AD) zijn er wel twee passieve mensen weg, die op zijn zachts gezegd de boel de afgelopen 5 jaar hebben laten sudderen i.p.v. actief een oplossing te zoeken voor het naderende (inmiddels actuele) stadionprobleem. Mijn onderbuik zegt dat dit goed is voor het proces om tot een oplossing te komen...
 

Sjorro

Active member
Het rampseizoen van Vitesse kent geen einde. Hoofdsponsor ‘eToro’ verdwijnt van het shirt bij de Arnhemse voetbalclub. In de Gelderse hoofdstad staat een grote inkomstenbron op de tocht. De eredivisionist zegt wel een alternatief te hebben.
Aldus de Gelderlander.
 

delmaestro

Well-known member
Tsja. Dat vind ik dan weer totaal niet spannend. Komt gewoon weer een nieuwe voor een vergelijkbaar bedrag...
 

Deathprod

Active member
Jarenlang wanbeleid drijft Vitesse naar rand van de afgrond

Vitesse verkeert in een diepe bestuurlijke, financiële én sportieve crisis. Jarenlang wanbeleid wreekt zich in Arnhem. De club, in de voorbije decennia uitgegroeid tot subtopper in Nederland en verwend met Europees voetbal, staat op de rand van de afgrond.

April 2017. De Kuip trilt op zijn grondvesten. Duizenden aanhangers van Vitesse vieren de bekerzege op AZ. De club uit Arnhem verkeert op het hoogtepunt van zijn roem. Eigenaar Alexander Tsjigirinski is onzichtbaar, maar de Rus laat de eredivisionist leiden door Nederlanders. De organisatie is stevig. Er staat kapitaal op het veld. De jaarlijkse schulden worden sterk verminderd.

Er is structuur, beleid en visie.

Maart 2023. Vitesse staat op de rand van de afgrond. De chaos op de werkvloer is compleet. De club verkeert in een bestuurlijke, financiële en sportieve crisis. Jaren van Russische bemoeienis, gesteund door de top in Arnhem, wreken zich. De cocktail van zucht naar macht, eigenzinnigheid en zelfoverschatting is geculmineerd in een diepe poel van ellende.

Er is geen structuur, beleid of visie.

Het is voor de crisis te makkelijk te wijzen naar de oorlog in Oekraïne. Het conflict versnelt de teloorgang van Vitesse vooral. Jaren van wanbeleid komen nu ondubbelzinnig aan de oppervlakte. Zonder fundament rest een bouwval.
Russische bemoeienis

De instorting van Vitesse is al in 2018 ingezet. Met de oligarch Valeri Oyf als opvolger van Tsjigirinski. Daarmee ontstaat een cultuuromslag in Arnhem. Met Russische bemoeienis op elk terrein. Met vervreemding op de werkvloer. Yevgeni Merkel maakt zijn opwachting als commissaris, een Rus uit Oostenrijk. Henk Parren komt op het pluche. Hij wordt uiteindelijk zelfs voorzitter van de raad van commissarissen. Pascal van Wijk wordt de algemeen directeur. De accountant, die intern doorschuift.

Parren volgt eind 2017 als commissaris Gerrit Breeman op. Die ziet de Russische heerschappij al snel ontsporen. De raad van commissarissen is geen toezichthouder, maar regisseur en uitvoerder van beleid. Breeman protesteert, krijgt geen gehoor en stapt op, Parren springt in het gat. Draagvlak is er binnen brede geledingen van de club, zoals bij de supportersvereniging, niet. Hij smacht al jaren naar een topfunctie, zo stellen diverse bronnen.

Parren wordt in Arnhem al snel een verlengstuk van de Russen. De commissaris, voormalig filiaalhouder van een Albert Heijn, praat niet met ‘het voetvolk’. Directeur Van Wijk staat altijd aan zijn zijde. Al snel wordt iedereen rond de eredivisionist buiten de deur gehouden. Of dat nu de ‘Vrienden van Vitesse’ zijn, de voormalige geldschieters Cor Guijt, Jan Snellenburg en Herman Veenendaal, of clubmensen als Edward Sturing en Marc van Hintum. Of de kok in de keuken. Bij tegenspraak dreigt een reprimande. Of ontslag. Op de werkvloer heerst al snel een angstcultuur.
Huurconflict

Het beleid bij Vitesse ontspoort. De club zegt in 2018 eigenhandig de huur op van stadion GelreDome. Als de verbintenis op 30 september 2023 afloopt, moet er een lager huurcontract liggen. Directeur Joost de Wit brengt de boodschap, op voorspraak van Oyf, Merkel en Parren.

Het blijkt een grove fout. Vitesse ontketent een oorlog met Michael van de Kuit, de stadioneigenaar. Ze hebben hun opponent verkeerd ingeschat. Deze woordenwisseling, enkele jaren later, zegt alles. Merkel tegen Van de Kuit: ,,Beter een halve huur dan geen huur.” Van de Kuit tegen Merkel: ,,Beter een stadion dan geen stadion.”

Niet alleen het stadiondossier zorgt onder Russische paraplu voor onrust bij Vitesse. Die is er de voorbije jaren op allerlei vlakken. Kopstukken en trouwe medewerkers worden geslachtofferd. Of ze nu zilveren Vitessenaar zijn, een eretitel als verdienste voor jarenlange inspanningen, of directeur De Wit.

Parren stelt met teammanager en lid van de ondernemingsraad Mirjam Clifford achter de rug van De Wit, juist de hoofdverantwoordelijke, om Mohammed Allach aan als technisch directeur. Het is een klassieke dolksteek in de rug. Later wordt ook nog een compleet scoutingsapparaat, het fundament voor het spelersbeleid, afgeserveerd.

Op sportief vlak raakt Vitesse ook uit koers. Oyf en Merkel willen de Russische coach Leonid Sloetski. In Arnhem gaat de Hollandse School overboord. Daarvoor in de plaats komt Wolga-catenaccio. De kosten zijn navenant. Sloetski ontvangt als trainer van een subtopper gewoon een salaris van 1 miljoen euro.

Vitesse zelf stelt zich als internationale club op. Na Sloetski volgt de Deutsche Welle. Thomas Letsch heeft als coach anderhalf jaar succes. Valt niks op aan te merken. Vitesse wordt vierde in de eredivisie, bereikt de bekerfinale en beleeft een spectaculaire campagne in de Conference League. Letsch is in every inch a gentleman.

Maar dat succes is ook een façade voor wanbeleid. Technisch directeur Johannes Spors, via headhunter Merkel tevens opgehaald in Duitsland, faalt op de transfermarkt. De meeste aankopen zijn slecht. De ‘td’ slaagt er ook niet in contracten van toppers open te breken en te verlengen. Op financieel vlak is het sportieve beleid zo een drama.

Spors laat dat allemaal achter zich. Hij vertrekt na anderhalf jaar naar Genoa in Italië. Op de werkvloer bij Vitesse wordt gegrapt. ,,De enige transfer die ons uiteindelijk geld oplevert, is Spors’ transfer.”

Dat is feitelijk nog juist ook.

Luiheid

Dat bij Vitesse veel kan, dat menigeen in een andere realiteit leeft, wordt hiermee ook duidelijk. Overal in Nederland zouden bij alle misstanden de alarmbellen afgaan. Maar de Arnhemse club heeft een Rus die betaalt. Er is luiheid ontstaan. De eredivisionist drinkt uit de roebelkraan.

En dan breekt eind februari 2022 de oorlog uit in Oekraïne. De Rus Oyf, geboren in Oekraïne, moet al snel aftreden bij Vitesse. Daarop gaat in Arnhem de Doos van Pandora open. Pardoes is er financiële ellende. De zomer verloopt dramatisch, want een zwik topspelers loopt gratis de deur uit. Technisch directeur Benjamin Schmedes kan niks terughalen. Dat leidt onherroepelijk tot degradatievoetbal.

De bestuurlijke armoede drijft ook helemaal boven. Parren en Van Wijk hebben geen idee wat te doen. Ze laten de kans om zelfstandig en onafhankelijk verder te gaan, als bescheiden provincieclub, lopen. Ze willen een nieuwe eigenaar. Alles om de (te) dure huishouding overeind te houden.

Parry, de Amerikaan

Vitesse krijgt zo Coley Parry, een Amerikaanse investeerder. En die moet de club nu redden. De chaos is intussen compleet. De overname ligt gecompliceerd, met de oorlog met de Russen. Er zijn vragen over de financiële slagkracht van Parry. De aanvraag ligt al maanden bij de KNVB. Een boekwerk van vijfhonderd pagina’s, maar een fiat is er nog altijd niet.

Het huurconflict over het stadion is verder ook nog immer niet opgelost. Dat loopt al 4,5 jaar. Een nieuwe koers is er wel. De Amerikaan voert nu eigenhandig de regie. Parren en Van Wijk zijn na alle wanbeleid van het decor verdwenen.

Rest de crisis op sportief vlak. Dat wat iedereen op de tribune ziet. Daar moet Phillip Cocu zorgen voor verlossing. De 101-voudig international is bij een ontspoorde club niet te benijden. Hij kan wel de tijd van nieuw leiderschap inluiden. En een afscheid van de oude cultuur.
Parry stopt al 10 miljoen dollar in Vitesse

Coley Parry heeft al 10 miljoen dollar in Vitesse gestopt. Het geld staat op de rekening van de club om dit jaar te overbruggen. Vanuit die rekening moet ook de huur van het stadion worden betaald.

Parry is met de Common Group de beoogd nieuwe eigenaar van Vitesse. De Amerikaan wil alle aandelen van Oyf overnemen. De aanvraag ligt al maanden bij de KNVB. Dat is een boekwerk van vijfhonderd pagina’s. De overname wordt bemoeilijkt door de oorlog in Oekraïne, waardoor er allerlei internationale sancties gelden. Oyf staat niet op de sanctielijst, maar zijn doopceel wordt voor de overname wel volledig gelicht.

Parry is hoopvol over een fiat van de voetbalbond. ,,Dit is een tegenslag, maar op de lange termijn komt alles goed”, reageert hij. ,,Als wordt gesuggereerd dat ik me binnenkort terugtrek, klopt dat niet. Ik overweeg absoluut niet alles neer te gooien. Ik wil een succes maken van Vitesse.”
 

Sjorro

Active member
Een Nederlandse club die een schuld van 150 miljoen kan opbouwen is toch ook bizar? En dat deze daarna wordt "kwijtgescholden" is nog veel erger. De KNVB moet toch ergens een grens gaan stellen?
Voor de gezonde Nederlandse profclubs is dit toch ook geen goed voorbeeld, dat dit zo allemaal kan?
 

ALenstra

Well-known member
Vorige week in de VI stond daar een interessant verhaal over. Financial Fairplay bestaat niet in de Eredivisie. En Vitesse is niet de enige.
 

Deathprod

Active member

Vitesse staat op omvallen: KNVB dreigt met intrekken proflicentie​

De voetbalclub Vitesse staat op omvallen. De KNVB dreigt de proflicentie in te trekken als er 11 april geen duidelijkheid is over GelreDome. Uit nood stapt de eredivisionist weer naar de rechter. Via een zogeheten turbospoedbehandeling moet het speelrecht voor volgend seizoen gegarandeerd worden.
 
Bovenaan