Tweede Kamerverkiezingen 17 maart 2021

Ik stem op:


  • Totaal aantal stemmers
    31

SanMark.

Well-known member
Het zou inderdaad een Baudetcomplot kunnen zijn.

Ollongren is als minister van Binnenlandse zaken verantwoordelijk voor het organiseren van de verkiezingen. Dit besluit is ook genomen in overleg met de kiesraad.
Met allemaal D66 die zijn aangesteld door d66
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ja, ik las het idd ook bij mijn vader en vroeg me toen ook al af hoe dit in hemelsnaam fout kon gaan.

Ik heb het er met mijn vader over gehad aan de telefoon, hij heeft per post gestemd en vertelde mij hoe het ging, hij vond het ook heel makkelijk en zei dat de instructies duidelijk waren. De procedure is exact hetzelfde voor Nederlanders in het buitenland en ik heb dezelfde ervaringen als hij, heel makkelijk en duidelijke instructies.
 

JMD

Well-known member
Wat ik me alleen wel afvraag:
stel je hebt als 70+ er gestemd per post, maar stuurt de stempas niet op. Dan kan je toch morgen gewoon nog stemmen? Want je stem die je per post hebt uitgebracht is (terecht) niet herleidbaar naar jou...
 

De Wolf

Well-known member
Wat ik me alleen wel afvraag:
stel je hebt als 70+ er gestemd per post, maar stuurt de stempas niet op. Dan kan je toch morgen gewoon nog stemmen? Want je stem die je per post hebt uitgebracht is (terecht) niet herleidbaar naar jou...

De briefstem is dan ongeldig. Uiteraard kan je dan van maandag tot woensdag stemmen.
 

Friesland

Well-known member
De briefstem is dan ongeldig. Uiteraard kan je dan van maandag tot woensdag stemmen.
Volgens mij wordt die briefstem in zijn geheel niet geteld, zelfs niet als ongeldig. Tenminste, zo zou het officieel moeten, anders zou je een gekke situatie krijgen waarin de opkomst boven de 100% zou kunnen liggen, al gaat dan dan wel gepaard met een opvallend hoog percentage ongeldige stemmen. Dat kan natuurlijk niet. Lokaal kan de opkomst wel boven de 100% liggen, natuurlijk, dat hebben we meermaals gezien (bv 150% opkomst op Schiermonnikoog in 2012), maar de totale opkomst kan nooit hoger zijn dan 100%.
 

Eef de Kip

Well-known member
Wat ik me alleen wel afvraag:
stel je hebt als 70+ er gestemd per post, maar stuurt de stempas niet op. Dan kan je toch morgen gewoon nog stemmen? Want je stem die je per post hebt uitgebracht is (terecht) niet herleidbaar naar jou...
Ik vond dit stukje:

"Om het proces zo veilig mogelijk te maken, heeft elke 70-plusser die mag stemmen onlangs twee aparte brieven gekregen: een met een stempluspas en een met een briefstembiljet. Op die laatste kan de keuze worden ingevuld. Het biljet moet vervolgens in een bijgeleverde envelop met het woord 'briefstembiljet' erop. Die envelop gaat samen met de stempluspas in een grotere retourenvelop."

Zoals ik het lees moet je die pas dus ook terug sturen, alleen niet in dezelfde envelop.
 

Friesland

Well-known member
Maar die briefstem is toch niet te herleiden tot degene die 2x gestemd heeft?
Je kunt alleen stemmen met een stempas (of kiezerspas, als je buiten je gemeente stemt). Dus als er geen stempas is, is er ook geen geldige stem.
 

Forza AZ

Well-known member
Ja inderdaad. Ik snap sowieso niet waarom men hier een probleem van maakt. Men wil niet dat de stempas bij het stemformulier komt omdat dan bekend is waarop deze persoon stemt. Dat is een mooi streven, maar als die persoon dat zelf doet, dan is dat toch zijn/haar verantwoordelijkheid?
Er zijn ook mensen die een foto maken van hun stem en die op internet plaatsen. Dat komt op hetzelfde neer. Het is niet verplicht je stem geheim te houden, dus als mensen dat met de briefstemmen niet doen, lijkt me dat ook geen probleem.

Alleen als de stempas helemaal niet meegestuurd is, dan moet de stem ongeldig verklaard worden.
 

Forza AZ

Well-known member
Maar hebben de briefstemmers niet een speciale stempas gehad?

Ik lees overal het woord stempluspas.
Dat klopt. Het verschil tussen een gewone stempas en een stempluspas is dat je met een stempluspas kunt kiezen tussen briefstemmen en stemmen in een stembureau. Met een gewone stempas kun je alleen stemmen in een stembureau.

Die stempluspas moet je wel meesturen als je per brief stemt, want anders zou je daarnaast ook nog een 2e keer kunnen gaan stemmen in een stembureau en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
 

JMD

Well-known member
Dat klopt. Het verschil tussen een gewone stempas en een stempluspas is dat je met een stempluspas kunt kiezen tussen briefstemmen en stemmen in een stembureau. Met een gewone stempas kun je alleen stemmen in een stembureau.

Die stempluspas moet je wel meesturen als je per brief stemt, want anders zou je daarnaast ook nog een 2e keer kunnen gaan stemmen in een stembureau en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ja oke. Maar vanochtend las ik dat wat vaak fout gaat met dat stemmen per post dat men de pas meestuurt in dezelfde envelop als het stembiljet. Dus moet de stempas separaat worden opgestuurd (in een aparte meegeleverde envelop).

Maar hoe controleert men dat men dat ook doet? Wat als ik de stempluspas gewoon niet opstuur en dan daarna met die pas ga stemmen?
 

Marinos

Well-known member
Ja oke. Maar vanochtend las ik dat wat vaak fout gaat met dat stemmen per post dat men de pas meestuurt in dezelfde envelop als het stembiljet. Dus moet de stempas separaat worden opgestuurd (in een aparte meegeleverde envelop).

Maar hoe controleert men dat men dat ook doet? Wat als ik de stempluspas gewoon niet opstuur en dan daarna met die pas ga stemmen?
Het moet wel In dezelfde envelop, echter zit er in de eerste envelop een stempas en een tweede envelop waar de stem keuze in zit.

Het komt dus als 1 pakketje aan maar na het openmaken van de eerste is de stem in principe niet meer te traceren naar een persoon.
 

erka

Well-known member
Ja oke. Maar vanochtend las ik dat wat vaak fout gaat met dat stemmen per post dat men de pas meestuurt in dezelfde envelop als het stembiljet. Dus moet de stempas separaat worden opgestuurd (in een aparte meegeleverde envelop).

Maar hoe controleert men dat men dat ook doet? Wat als ik de stempluspas gewoon niet opstuur en dan daarna met die pas ga stemmen?

1 pakketje, je stopt stembiljet in 1e envelop en dan 1e envelop+stempluspas in 2e envelop.

Echt zo simpel als maar kan.
 

JMD

Well-known member
Het moet wel In dezelfde envelop, echter zit er in de eerste envelop een stempas en een tweede envelop waar de stem keuze in zit.

Het komt dus als 1 pakketje aan maar na het openmaken van de eerste is de stem in principe niet meer te traceren naar een persoon.
Aha. Dank.
Had ik dus toch niet goed genoeg de instructies bij mijn vader gelezen. :)
 

JMD

Well-known member
In Rotterdam is een stembureaulid uit haar functie ontheven. Ze had een instagrampost gemaakt waar ze op zette dat ze alle stemmen op Geert en Thierry zou verscheuren...

Het fenomeen democratie blijft een lastig iets voor sommige mensen.
 
Bovenaan