Friesland
Well-known member
NeeMet de raad van state inderdaad,
NeeMet de raad van state inderdaad,
Met allemaal D66 die zijn aangesteld door d66Het zou inderdaad een Baudetcomplot kunnen zijn.
Ollongren is als minister van Binnenlandse zaken verantwoordelijk voor het organiseren van de verkiezingen. Dit besluit is ook genomen in overleg met de kiesraad.
Ja, ik las het idd ook bij mijn vader en vroeg me toen ook al af hoe dit in hemelsnaam fout kon gaan.
Wat ik me alleen wel afvraag:
stel je hebt als 70+ er gestemd per post, maar stuurt de stempas niet op. Dan kan je toch morgen gewoon nog stemmen? Want je stem die je per post hebt uitgebracht is (terecht) niet herleidbaar naar jou...
Met allemaal D66 die zijn aangesteld door d66
Volgens mij wordt die briefstem in zijn geheel niet geteld, zelfs niet als ongeldig. Tenminste, zo zou het officieel moeten, anders zou je een gekke situatie krijgen waarin de opkomst boven de 100% zou kunnen liggen, al gaat dan dan wel gepaard met een opvallend hoog percentage ongeldige stemmen. Dat kan natuurlijk niet. Lokaal kan de opkomst wel boven de 100% liggen, natuurlijk, dat hebben we meermaals gezien (bv 150% opkomst op Schiermonnikoog in 2012), maar de totale opkomst kan nooit hoger zijn dan 100%.De briefstem is dan ongeldig. Uiteraard kan je dan van maandag tot woensdag stemmen.
Maar die briefstem is toch niet te herleiden tot degene die 2x gestemd heeft?De briefstem is dan ongeldig. Uiteraard kan je dan van maandag tot woensdag stemmen.
Ik vond dit stukje:Wat ik me alleen wel afvraag:
stel je hebt als 70+ er gestemd per post, maar stuurt de stempas niet op. Dan kan je toch morgen gewoon nog stemmen? Want je stem die je per post hebt uitgebracht is (terecht) niet herleidbaar naar jou...
Je kunt alleen stemmen met een stempas (of kiezerspas, als je buiten je gemeente stemt). Dus als er geen stempas is, is er ook geen geldige stem.Maar die briefstem is toch niet te herleiden tot degene die 2x gestemd heeft?
Maar hebben de briefstemmers niet een speciale stempas gehad?De briefstem is dan ongeldig. Uiteraard kan je dan van maandag tot woensdag stemmen.
Er zijn ook mensen die een foto maken van hun stem en die op internet plaatsen. Dat komt op hetzelfde neer. Het is niet verplicht je stem geheim te houden, dus als mensen dat met de briefstemmen niet doen, lijkt me dat ook geen probleem.Ja inderdaad. Ik snap sowieso niet waarom men hier een probleem van maakt. Men wil niet dat de stempas bij het stemformulier komt omdat dan bekend is waarop deze persoon stemt. Dat is een mooi streven, maar als die persoon dat zelf doet, dan is dat toch zijn/haar verantwoordelijkheid?
Dat klopt. Het verschil tussen een gewone stempas en een stempluspas is dat je met een stempluspas kunt kiezen tussen briefstemmen en stemmen in een stembureau. Met een gewone stempas kun je alleen stemmen in een stembureau.Maar hebben de briefstemmers niet een speciale stempas gehad?
Ik lees overal het woord stempluspas.
Met allemaal D66 die zijn aangesteld door d66
Ja oke. Maar vanochtend las ik dat wat vaak fout gaat met dat stemmen per post dat men de pas meestuurt in dezelfde envelop als het stembiljet. Dus moet de stempas separaat worden opgestuurd (in een aparte meegeleverde envelop).Dat klopt. Het verschil tussen een gewone stempas en een stempluspas is dat je met een stempluspas kunt kiezen tussen briefstemmen en stemmen in een stembureau. Met een gewone stempas kun je alleen stemmen in een stembureau.
Die stempluspas moet je wel meesturen als je per brief stemt, want anders zou je daarnaast ook nog een 2e keer kunnen gaan stemmen in een stembureau en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Het moet wel In dezelfde envelop, echter zit er in de eerste envelop een stempas en een tweede envelop waar de stem keuze in zit.Ja oke. Maar vanochtend las ik dat wat vaak fout gaat met dat stemmen per post dat men de pas meestuurt in dezelfde envelop als het stembiljet. Dus moet de stempas separaat worden opgestuurd (in een aparte meegeleverde envelop).
Maar hoe controleert men dat men dat ook doet? Wat als ik de stempluspas gewoon niet opstuur en dan daarna met die pas ga stemmen?
Ja oke. Maar vanochtend las ik dat wat vaak fout gaat met dat stemmen per post dat men de pas meestuurt in dezelfde envelop als het stembiljet. Dus moet de stempas separaat worden opgestuurd (in een aparte meegeleverde envelop).
Maar hoe controleert men dat men dat ook doet? Wat als ik de stempluspas gewoon niet opstuur en dan daarna met die pas ga stemmen?
1 pakketje, je stopt stembiljet in 1e envelop en dan 1e envelop+stempluspas in 2e envelop.
Echt zo simpel als maar kan.
Aha. Dank.Het moet wel In dezelfde envelop, echter zit er in de eerste envelop een stempas en een tweede envelop waar de stem keuze in zit.
Het komt dus als 1 pakketje aan maar na het openmaken van de eerste is de stem in principe niet meer te traceren naar een persoon.