Tweede Kamerverkiezingen 17 maart 2021

Ik stem op:


  • Totaal aantal stemmers
    31

De Wolf

Well-known member
Over iets meer dan twee maanden mogen we stemmen voor de Tweede Kamer. In totaal 89 partijen hebben zich aangemeld.


In dit topic kan alles besproken worden wat met de verkiezingen te maken heeft.
 

De Wolf

Well-known member
Tijdens de vorige verkiezingen bleef er maar een derde over. Daarvan waren er maar 16 die in alle kiesdistricten meededen.
 

SanMark.

Well-known member
Steeds vaker in het nieuws de vraag of de verkiezingen moeten worden uitgesteld.

We worden er voor klaar gemasseerd, zodat het niet als een schok gaat komen als het niet doorgaat.
 

erka

Well-known member
Zou ik niet raar vinden. Stel je voor dat de lockdown nog geldt, nou dan worden er een hoop stembureaus gesloopt vrees ik.
 

Joost

Well-known member
Steeds vaker in het nieuws de vraag of de verkiezingen moeten worden uitgesteld.

We worden er voor klaar gemasseerd, zodat het niet als een schok gaat komen als het niet doorgaat.
Hoezo gemasseerd? Ieder weldenkend mens had die verkiezingen allang uitgesteld naar de zomer.

Sowieso wordt nu opgeroepen om niet het huis uit te gaan. Maar we moeten wel 17 maart allemaal massaal naar 1 locatie in de buurt om te stemmen.
Daarnaast kun je er van op aan dat er gestemd gaat worden op basis van een mening over corona. Als het goed is dan is dat dit najaar verdwenen, dan moet er weer gewone politiek worden bedreven. We moeten dus stemmers hebben die over beleid een mening hebben, niet over een kortdurend probleem.
 

JMD

Well-known member
Daarnaast kun je er van op aan dat er gestemd gaat worden op basis van een mening over corona. Als het goed is dan is dat dit najaar verdwenen, dan moet er weer gewone politiek worden bedreven. We moeten dus stemmers hebben die over beleid een mening hebben, niet over een kortdurend probleem.
Dat laatste ben ik het deels mee eens. Want wat kan je van de stemmers verwachten als maar 1 partij (CU) iets in haar verkiezingsprogramma heeft staan over de periode na Corona. En daar ligt wat op ons te wachten, want dat de overheid nu geld 'over de balk smijt' is niet meer dan logisch. Maar ooit moet dat wel terugbetaald worden enz..

Verder valt die mening over corona wel mee denk ik als ik naar de peilingen kijk. Daar zie ik nou niet echt het resultaat van 'men stemt op basis van corona', want dan zou VVD en CDA echt lager staan.

Overigens zal je bij verkiezingen in juni (of oktober) dat ook nog hebben, het is niet niks wat er het afgelopen jaar gebeurd is, dus dat wordt door mensen die dat willen ook wel meegenomen als we hier uit mochten zijn.
 

JMD

Well-known member
en verder: ja, naar 1 locatie. Maar als je kijkt hoe rustig het vaak is in stembureaus is dat nou niet echt een probleem.

Hier in Hillegom (21.000 inwoners) zijn 15 stembureaus. Laten we er nou vanuit gaan (rekent makkelijk) dat 15.000 mensen stemmen, dat is 1000 m/v per stembureau. De stembureaus zijn open van 7.00 - 21.00. Dat is dus 840 minuten. Dat betekent dus gemiddeld iets meer dan 1 stemmer per minuut. Dat is toch niet onhaalbaar. De gemiddelde supermarkt trekt al gauw het 5-voudige en daar ben je dan veel langer.

Een groter probleem wordt imo het stemmen tellen, want daar zit je dan wel dicht op elkaar gedurende een langere tijd.
 

Joost

Well-known member
Dat laatste ben ik het deels mee eens. Want wat kan je van de stemmers verwachten als maar 1 partij (CU) iets in haar verkiezingsprogramma heeft staan over de periode na Corona. En daar ligt wat op ons te wachten, want dat de overheid nu geld 'over de balk smijt' is niet meer dan logisch. Maar ooit moet dat wel terugbetaald worden enz..

Verder valt die mening over corona wel mee denk ik als ik naar de peilingen kijk. Daar zie ik nou niet echt het resultaat van 'men stemt op basis van corona', want dan zou VVD en CDA echt lager staan.

Overigens zal je bij verkiezingen in juni (of oktober) dat ook nog hebben, het is niet niks wat er het afgelopen jaar gebeurd is, dus dat wordt door mensen die dat willen ook wel meegenomen als we hier uit mochten zijn.
Je kunt verwachten dat in maart er heus wel iets open zal zijn maar niet alles. Dat is in juni echt wel anders.
De waan van de dag zal in maart daarom veel meer op corona gericht zijn als in juni.

Ik heb zelf wel eens in een stembureau gezeten en daar was de aanloop heel groot en stonden er geregeld een aantal mensen in de rij.
 

JMD

Well-known member
Je kunt verwachten dat in maart er heus wel iets open zal zijn maar niet alles. Dat is in juni echt wel anders.
De waan van de dag zal in maart daarom veel meer op corona gericht zijn als in juni.

Ik heb zelf wel eens in een stembureau gezeten en daar was de aanloop heel groot en stonden er geregeld een aantal mensen in de rij.
Ik stem al meer dan 20 jaar en heb hoogstens steeds 1 iemand voor me gehad... En ik ben op verschillende tijden wezen stemmen... Maar misschien dat dat meer komt doordat wij een dorp zijn? (al heb ik geen idee of je in een stad woont of in een dorp)

Je zou ook kunnen zeggen dat het juist in maart makkelijker is om te stemmen omdat dan naw nog meer mensen thuis werken dan in juni...
 

Friesland

Well-known member
Minister Ollongren geeft zojuist in de Eerste Kamer aan dat het kabinet geen reden ziet tot uitstel van de verkiezingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Atreides

Well-known member
Ik stem ook al bijna twintig jaar en heb zelden niet in de rij gestaan.

Het uitstellen van de verkiezing tot hoogzomer of stemmen met de post lijkt me helemaal prima. Wat me ook prima lijkt is om het aantal machtigingen sterk te verhogen. Naar zes per persoon ofzo.
 
Bovenaan