Toekomst Europese competities

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Men heeft het in L1 voorlopig over max 5 per land.

Er zijn ook 16 clubs die zich plaatsen voor L2 het volgende seizoen zonder dat het via de eigen competitie gaat, daar kunnen er natuurlijk ook nog een aantal bij zitten. En ik vermoed dat die regel van 5 per land snel verdwijnt onder druk van de toplanden.
 

JMD

Well-known member
Er zijn ook 16 clubs die zich plaatsen voor L2 het volgende seizoen zonder dat het via de eigen competitie gaat, daar kunnen er natuurlijk ook nog een aantal bij zitten. En ik vermoed dat die regel van 5 per land snel verdwijnt onder druk van de toplanden.

Precies.
 

Deathprod

Active member
Die afspraken over verdeling van Europese gelden zijn voor de toekomst toch ook gemaakt?

Voor de rest blijft het natuurlijk ook typisch dat nu van Ajax verwacht wordt dat ze maar meteen alles betalen omdat ze een keertje ver in de CL gekomen zijn. Eerst jarenlang roepen dat Ajax geen prijzen wint, niet overwinterd in de CL en zich uberhaubt niet kwalificeert via de voorronde. Doen ze het een keer wel moet meteen alles van doellijntechnologie, overgang naar gewoon gras, televisiegelden tot aan andere investeringen maar door Ajax worden gefinancierd. Alsof je op basis van 1 goed seizoen kunt zeggen dergelijke inkomsten structureel gaat krijgen en de rest van de Eredivisie voortaan structureel met meer dan 6-0 mag gaan zitten.


Het gaat niet zo zeer om dit seizoen. Ajax heeft een fantastisch beleid, en dat pakt nu eindelijk een keer goed uit. Maar Ajax slaat nu zo'n gat met de rest. Dat zie ik PSV ook niet snel meer bijbenen. Ze hadden al de hoogste begroting, die wordt nu eenmalig verdubbeld door de CL inkomsten. Ze raken ongetwijfeld spelers kwijt, maar zullen daar dan misschien wel 200 miljoen aan overhouden. Dan heb je het misschien wel over 350 miljoen euro. Salarissen kunnen daardoor weer omhoog schieten, waardoor je nog betere spelers kunt halen. Die moeten dan volgend seizoen tegen Emmen en VVV. Dat gaat lachen worden.
 

Atreides

Well-known member
Het gaat niet zo zeer om dit seizoen. Ajax heeft een fantastisch beleid, en dat pakt nu eindelijk een keer goed uit. Maar Ajax slaat nu zo'n gat met de rest. Dat zie ik PSV ook niet snel meer bijbenen. Ze hadden al de hoogste begroting, die wordt nu eenmalig verdubbeld door de CL inkomsten. Ze raken ongetwijfeld spelers kwijt, maar zullen daar dan misschien wel 200 miljoen aan overhouden. Dan heb je het misschien wel over 350 miljoen euro. Salarissen kunnen daardoor weer omhoog schieten, waardoor je nog betere spelers kunt halen. Die moeten dan volgend seizoen tegen Emmen en VVV. Dat gaat lachen worden.

Probleempje is dat spelers ook tegen VVV een Fc Emmen moeten willen spelen. Dat lukt je nog wel met Nederlandse talenten, de Huntelaars. Maar veel meer wordt een uitdaging.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Probleempje is dat spelers ook tegen VVV een Fc Emmen moeten willen spelen. Dat lukt je nog wel met Nederlandse talenten, de Huntelaars. Maar veel meer wordt een uitdaging.

In Spanje speel je buiten de wedstrijden tegen Barcelona, Real Madrid, Sevilla, Valencia, Atletico Madrid en SD Eibar tegen prutsploegen.
 

Friesland

Well-known member
Dat Ajax zo ver komt, of dat Leicester kampioen wordt zijn juist geweldige momenten voor de grote clubs. Die kunnen altijd wijzen naar deze zeldzame gevallen om hun eigen systeem te ratificeren.

Absoluut. Ajax is pas de vijfde club van buiten Spanje/Engeland/Duitsland/Itali? die zich, sinds de landen vier teams mogen inschrijven voor de CL (seizoen 1999-2000), voor de halve finale van de CL heeft geplaatst. De andere vijf zijn Porto (2003), Monaco (2003 en 2017), PSV (2005) en Lyon (2010).

De 80 halve finaleplaatsen sinds 1999/2000 zijn als volgt verdeeld:
Spanje 30
Engeland 22
Duitsland 12
Itali? 10
overige 6 (Frankrijk 3, Nederland 2, Portugal 1)
 

Eef de Kip

Well-known member
Het gaat niet zo zeer om dit seizoen. Ajax heeft een fantastisch beleid, en dat pakt nu eindelijk een keer goed uit. Maar Ajax slaat nu zo'n gat met de rest. Dat zie ik PSV ook niet snel meer bijbenen. Ze hadden al de hoogste begroting, die wordt nu eenmalig verdubbeld door de CL inkomsten. Ze raken ongetwijfeld spelers kwijt, maar zullen daar dan misschien wel 200 miljoen aan overhouden. Dan heb je het misschien wel over 350 miljoen euro. Salarissen kunnen daardoor weer omhoog schieten, waardoor je nog betere spelers kunt halen. Die moeten dan volgend seizoen tegen Emmen en VVV. Dat gaat lachen worden.

Ik begrijp niet zo goed waar je heen wil, dit is toch al jaren aan de gang? En hoezo is het voor PSV dan ook niet meer bij te benen? Met die fantastische begroting hebben we de afgelopen paar jaar prijs na prijs gepakt? O wacht.
 

Deathprod

Active member
Omdat de afgelopen seizoenen het verschil tussen Ajax en PSV qua begroting niet zo heel groot was. Dat gaat nu wel flink veranderen.
 

Batigoal

Well-known member
"UEFA-toernooien moeten hun status als meest opwindende ter wereld behouden"
Geloof niet dat we wat dat betreft de laatste jaren iets tekort komen, de CL wordt steeds leuker. Leukere duels en dit seizoen ook nog eens een hoop verrassingen.

Wat overigens niet komt vanwege de opzet van het huidige toernooi, maar gewoon toeval is. Toeval dat een puissant rijke ploeg als PSG zich telkens op bizarre manier laat uitschakelen. Toeval dat het eveneens rijke ManCity zich jaarlijks te kijk laat zetten.

Het gaat niet zo zeer om dit seizoen. Ajax heeft een fantastisch beleid, en dat pakt nu eindelijk een keer goed uit. Maar Ajax slaat nu zo'n gat met de rest. Dat zie ik PSV ook niet snel meer bijbenen. Ze hadden al de hoogste begroting, die wordt nu eenmalig verdubbeld door de CL inkomsten. Ze raken ongetwijfeld spelers kwijt, maar zullen daar dan misschien wel 200 miljoen aan overhouden. Dan heb je het misschien wel over 350 miljoen euro. Salarissen kunnen daardoor weer omhoog schieten, waardoor je nog betere spelers kunt halen. Die moeten dan volgend seizoen tegen Emmen en VVV. Dat gaat lachen worden.

Daar zit gewoon een plafond aan. Ajax had de afgelopen anderhalf jaar genoeg geld om Richarlison en Lainez te halen, maar beiden kozen alsnog voor een grote competitie. Dat gaat niet veranderen nu Ajax nog meer geld heeft. Ik denk dat de huidige ploeg het maximale niveau is wat je kunt bereiken als Nederlandse ploeg en misschien was dit al wel exceptioneel.
 

Eef de Kip

Well-known member
Omdat de afgelopen seizoenen het verschil tussen Ajax en PSV qua begroting niet zo heel groot was. Dat gaat nu wel flink veranderen.

Ja maar het is toch niet zo dat dat per definitie iets betekent? Kijk nou naar afgelopen seizoen waarin we punten laten liggen tegen Heracles. En dat verschil in begroting met de clubs in het rechterrijtje is er toch ook al jaren?
 

Maasveld

Well-known member
Daar zit gewoon een plafond aan. Ajax had de afgelopen anderhalf jaar genoeg geld om Richarlison en Lainez te halen, maar beiden kozen alsnog voor een grote competitie. Dat gaat niet veranderen nu Ajax nog meer geld heeft. Ik denk dat de huidige ploeg het maximale niveau is wat je kunt bereiken als Nederlandse ploeg en misschien was dit al wel exceptioneel.
Je bent het dus eens met Deathprod.
 

Eef de Kip

Well-known member
Volgens mij niet want Deathprod heeft de indruk dat Ajax iedereen kan gaan halen. Ik geloof nooit dat we ondanks dat we geld zat hebben (voorlopig) straks 30 miljoen voor een speler gaan betalen en/of 4 miljoen netto als salaris. En als we dat al zouden willen dan heb je nog altijd clubs in het buitenland die nog meer geld hebben.
 

Batigoal

Well-known member
Je bent het dus eens met Deathprod.

Nee, juist niet. Ik denk dat meer geld niet automatisch betekent dat je spelers van een veel hoger niveau kunt halen, simpelweg omdat de Eredivisie niet zo'n interessante competitie is. Dat verandert niet.
 

Maasveld

Well-known member
Nee, juist niet. Ik denk dat meer geld niet automatisch betekent dat je spelers van een veel hoger niveau kunt halen, simpelweg omdat de Eredivisie niet zo'n interessante competitie is. Dat verandert niet.
Hij begon hiermee:



Wellicht zouden ze vanuit de UEFA kunnen voorstellen om de media gelden overal op de zelfde manier te gaan verdelen. In Nederland is het nogal extreem in het voordeel van de topclubs. Bijvoorbeeld Ajax en PSV een paar miljoen minder en de kleine clubs een paar ton extra, dat is een hoop geld voor clubs met een kleine begroting. Voor het geld dat de topclubs inleveren krijgen ze er meer weerstand voor terug. Je zou het eigenlijk zo voorelkaar moeten krijgen dat er op termijn in elk land 4 of 5 clubs voor de titel kunnen gaan. Beetje zoals in de PL nu het geval is.
 

SanMark.

Well-known member
Ja maar het is toch niet zo dat dat per definitie iets betekent? Kijk nou naar afgelopen seizoen waarin we punten laten liggen tegen Heracles. En dat verschil in begroting met de clubs in het rechterrijtje is er toch ook al jaren?

Jawel door het salaris plafond van Ajax , kon PSV zich altijd meten met Ajax.

Ajax heeft het plafond lost gelaten en binnen nu en 2 jaar is Ajax een lichtjaar bij de rest vandaan. Ajax kan de goede spelers nu ook nog een jaar langer houden in de oude situatie was een Nico en Onana dit jaar de deur uit gelopen nu blijven ze nog een jaar. Alleen de echte top vertrekt eigenlijk 1 jaar te snel, de rest blijft nu gewoon 2 a 3 jaar bij Ajax spelen.
 

SanMark.

Well-known member
Stel dat Ajax kampioen word en PSV niet de CL haalt dan zit er al minimaal 40 miljoen verschil in de begroting. M.a.w. daar kan Ajax zijn 2 a 3x verhoogde salarissen net van betalen. Komt nog bij dat spelers die zich goed laten zien in de CL misschien wel opeens 5 a 10 miljoen meer waard zijn.
 
Bovenaan