Toekomst Europese competities

Tobcoach

New member
Naast de Champions League en de Europa League komt er op relatief korte termijn een derde Europese clubtoernooi. Dat is bevestigd door de UEFA, al moet de voetbalbond nog wel wachten op definitieve goedkeuring van het uitvoerend comit?.

Het nieuwe toernooi zou vanaf het seizoen 2021/22 gehouden moeten gaan worden, omdat dan het huidige televisiecontract afloopt. Dat heeft Andrea Agnelli laten weten. De Italiaan is voorzitter van Juventus en staat aan het hoofd van de ECA, de belangenorganisatie van de clubs. Ook heeft hij zitting in het uitvoerend comit?, het orgaan dat dus nog definitief groen licht moet geven.

Waar er nu 80 clubs meedoen aan de Europese hoofdtoernooien (32 in de Champions League, 48 in de Europa League) zou het deelnemersveld worden uitgebreid naar 96 clubs. Nu zit voor het merendeel van de clubs het Europese seizoen er al in de voorronde op. Zo raakte Nederland afgelopen zomer reeds Feyenoord, AZ en Vitesse kwijt in de kwalificatiefase.

Eerder doken al berichten op dat er drie toernooien met elk 32 deelnemers zouden worden gehouden. Het format van de drie toernooien is naar verluidt hetzelfde: acht groepen van vier clubs, waarna een knock-outfase volgt.

Tot en met het seizoen 1998/99 waren er ook al drie Europese toernooien. Twintig jaar geleden besloot de UEFA het toernooi om de Europa Cup II (waar bekerwinnaars aan deelnamen) te schrappen, waardoor de Champions League en de UEFA Cup overbleven. Voorafgaand aan het seizoen 2009/10 is de UEFA Cup omgedoopt tot Europa League.

Bron: VI.nl


Het lijkt leuk, maar in principe komen er maar 16 extra plaatsen in de groepsfase van een toernooi bij. Er van uitgaande dat het totaal aantal plekken dat een land heeft (7 voor de top 4, 6 voor nrs. 5 en 6, 5 voor 7 tm 15, etc.) niet wijzigt, hoe zou e.e.a er dan uit gaan zien en wat voor consequenties zou dat hebben?

Ik denk zelf dat er voor het nieuwe (kleinste) toernooi geen teams direct geplaatst zullen zijn, maar dat de verliezers van de verschillende voorrondes van CL en EL 'doorstromen' naar een voorronde van het nieuwe toernooi, totdat er uiteindelijk 32 teams overblijven voor in de groepsfase.

Vooral voor de (kwalificatie van de) EL gaat dit gevolgen hebben (en mogelijk voor de doorstroom vanuit de kwalificatie van de EL). Hoeveel landen houden hun rechtstreekse plaats in de groepsfase van de EL? Nu is de top 12 van de landen verzekert van tenminste 1 plek in de groepsfase. Wordt dat aangepast zodat in ieder geval de toplanden nog verzekert zijn van plaatsen en de rest zich moet kwalificeren?

Heb ook al geruchten gehoord dat de teams uit de top 5 landen altijd verzekert zullen zijn van CL of EL. Nu is het nog zo dat de top 5 1 team heeft dat zich moet zien te plaatsen voor de groepsfase van de EL.

Aan de ene kant vind ik het een goed idee, maar er zit toch een addertje onder het gras. Net als met de CL is gedaan en gedaan wordt, dreigt de EL ook een elitegroep te worden en mogen de kleinere landen zich druk gaan maken in de junior cup (of hoe dat dan ook genoemd gaat worden).

En hoe gaat het dan verder? Is dit een opmaat naar een Europese competitie a la de Nations League?
 

Mario

Well-known member
Deze maar weer oppoetsen?

155-bfc10dd35901d33af595489b0c1652c9.jpg
 

Joost

Well-known member
In combinatie met de grote hoeveelheid plaatsen direct te vergeven plaatsen in de CL neigt het er wel heel erg naar dat het de opmaat naar vaste competities met p/d is.
 

De Wolf

Well-known member
Een club als Ajax wist in 2017 nog de finale te halen met wedstrijden tegen Manchester United, Lyon en Schalke 04. Die potjes zijn er dan niet meer bij met een elite clubje. Dan zou je bijvoorbeeld naar Genk, Besiktas en Olympiakos moeten. Denk dat een Ajacied toch liever die andere clubs heeft met het risico dat ze iets minder ver komen.
 

JMD

Well-known member
Heb ook al geruchten gehoord dat de teams uit de top 5 landen altijd verzekert zullen zijn van CL of EL. Nu is het nog zo dat de top 5 1 team heeft dat zich moet zien te plaatsen voor de groepsfase van de EL.
Daar ben ik dus ook bang voor. Per saldo zijn er maar 16 plaatsen meer, maar grote kans dat de toplanden gaan eisen dat hun clubs altijd geplaatst zijn (en dan zullen ze misschien ook wel een 5e club in de CL gaan eisen).
 

Atreides

Well-known member
Een club als Ajax wist in 2017 nog de finale te halen met wedstrijden tegen Manchester United, Lyon en Schalke 04. Die potjes zijn er dan niet meer bij met een elite clubje. Dan zou je bijvoorbeeld naar Genk, Besiktas en Olympiakos moeten. Denk dat een Ajacied toch liever die andere clubs heeft met het risico dat ze iets minder ver komen.

Dit is de EC3 h?? Zou waarschijnlijk beteken dat Ajax vorig jaar niet was uitgeschakeld (maar EC3) en wellicht dat Feyenoord, AZ en Vitesse als uitvallers van de EC2 dit jaar ook nog een kans maakten/geplaatst zijn.

Wat ik me wel een beetje afvraag is, hoe eerlijk zelfs de EC2 nog is. Ajax/PSV kan van de meeste Europese ploegen nog wel winnen, maar is bijna kansloos tegen de top tien en tegen de top 20 is het ??k zeer moeilijk doen,terwijl zelfs de top 30 lichtjes favoriet is. Dan moet je wel h??l veel goede dagen hebben om uberhaubt iets te winnen. Al ben ik bang dat het gewoon een excuus wordt om nog meer teams uit de grote competities naar binnen te laten.

Daar ben ik dus ook bang voor. Per saldo zijn er maar 16 plaatsen meer, maar grote kans dat de toplanden gaan eisen dat hun clubs altijd geplaatst zijn (en dan zullen ze misschien ook wel een 5e club in de CL gaan eisen).

Dat is heel waarschijnlijk dat er zoiets gebeurd, of toch op zijn minst meer teams uit de top 4 om nog meer competities te domineren.
 

Friesland

Well-known member
32 teams in de Europa League? Dat is veel te weinig. 17 teams zijn rechtstreeks geplaatst en de kans dat de UEFA dit aantal naar beneden schroeft lijkt mij nagenoeg uitgesloten, gezien de voortdurende trend waarbij steeds meer ploegen direct geplaatst zijn voor de groepsfase.

Het alternatief is dat de eerste ronde een knock-outronde is, zoals in de seizoenen 2004/05 tot en met 2008/09, met het verschil dat er slechts 64 teams meedoen ipv 80 en dat alle clubs verzekerd zijn van een groepsfase, Europa League of de derde beker (Intertoto Cup?), maar dat zou betekenen dat ook ploegen uit de grote landen aan de derde beker meedoen.


Een NL-achtige opzet voor de clubcompetities zou ik toejuichen, gezien de farce die de huidige clubcompetities (43 van de 80 plaatsen rechtstreeks vergeven) zijn geworden. Wel zouden de CL en de EL dan moeten worden uitgebreid (bijv. 48 om 72 of 96) en moeten de groepen groter (6 of 8 clubs per groep). Dit zou dan een einde betekenen aan de kwalificatiewedstrijden in juni en juli. Nadeel is wel dat er in de competities een stuk minder op het spel staat (??n, misschien twee Europese tickets).
 

De Wolf

Well-known member
Wordt het dan niet een toernooi met vooral b garnituur?

Ik denk dat je beter een toernooi met uitvallers uit de laatste ronde van de CL kan doen en bekerwinnaars plus de nummer 4 of 5 uit de grote landen.
 

De Wolf

Well-known member
Een mogelijkheid


EL 2

1e voorronde
Bekerwinnaar (11 tot 20)
5e plaats (5 tot 6)
3e plaats (7 tot 14)

2e voorronde
4e plaats (5 tot 6)
6e plaats (1 tot 4)
10 clubs uit 3e voorronde CL
12 clubs uit 1e voorronde

Groepsfase
Bekerwinnaar nummer 1 tot 10
6 ploegen uit play off ronde CL
5e plaats (1 tot 4)
12 clubs uit 2e voorronde

EL 3

2e voorronde
Bekerwinnaar (45 tot 55)
Nummer 2 (33 tot 55)
2x fair play

2e voorronde
Bekerwinnaar (21 tot 44)
Nummer 2 (21 tot 32)
16 clubs uit 2e voorronde

3e voorronde
4e plaats (15 tot 20)
12 clubs uit 2e voorronde CL
26 clubs uit 2e voorronde

4e voorronde
3e plaats (15 tot 20)
4e plaats (7 tot 14)
22 clubs uit 3e voorronde

Groepsfase
16 verliezers 2e voorronde EL2
16 clubs uit 3e voorronde
 

erka

Well-known member
Ik zou gewoon zeggen, organiseer een knockout Europees toernooi voor alle afvallers uit de voorronden CL en EL in het huidige format.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik zou gewoon zeggen, organiseer een knockout Europees toernooi voor alle afvallers uit de voorronden CL en EL in het huidige format.

En inderdaad een knockout toernooi dan. Daar kunnen dan tenminste 128 clubs aan meedoen met hetzelfde aantal wedstrijden, waardoor het overgrote deel van de afvallers van de CL/EL voorrondes mee kunnen doen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
En inderdaad een knockout toernooi dan. Daar kunnen dan tenminste 128 clubs aan meedoen met hetzelfde aantal wedstrijden, waardoor het overgrote deel van de afvallers van de CL/EL voorrondes mee kunnen doen.

Lijkt me een prima toernooi. Lekker KO zonder fratsen.
 

Deathprod

Active member
Ik zou gewoon zeggen, organiseer een knockout Europees toernooi voor alle afvallers uit de voorronden CL en EL in het huidige format.

Geen groepsfase inderdaad, daar is nu al niet door te komen bij de EL. Laat staan als ze dan nog minder niveau hebben.
 

Batigoal

Well-known member
Kunnen we in het vervolg niet gewoon alle clubs uit de Premier League en Primera Division een Europees ticket geven?
 

JMD

Well-known member
Het positieve aan meer clubs in de groepsfase bij een 3e toernooi is al weer minder positief geworden. In de plannen wordt namelijk al gesproken over een 8e deelnemer uit de top 4 landen. Dat zijn dan dus al weer 4 extra clubs, zodat het aantal van 16 extra plaatsen in de groepsfase al weer minder wordt.

http://www.novilist.hr/Sport/Nogome...a-dva-je-slamka-spasa-za-klubove-poput-Rijeke (in Kroatisch)

Goh, verrassend. Hoe meer woorden de UEFA vuil maakt aan 'we doen alles voor de kleinere landen', hoe meer ze doen voor de grote landen. Die plaatsen zullen ongetwijfeld ook directe plaatsen in de groepsfase zijn, want ja, Engeland en Itali? raakten dit jaar een deelnemer kwijt in de voorronde, dat kan natuurlijk niet.
 
Bovenaan