Toekomst Europese competities

ALenstra

Well-known member
Dus er zijn nu 55 landen bij de UEFA. Dat zijn er 22 meer dan voor de val van de Berlijnse muur.
 

JMD

Well-known member
Dus er zijn nu 55 landen bij de UEFA. Dat zijn er 22 meer dan voor de val van de Berlijnse muur.
Jij bent voor het terugvoegen van TsjechoSlowakije, Joegoslavië en de Sovjetunie??? :)
En mag Duitsland dan wel 1 land blijven?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Jij bent voor het terugvoegen van TsjechoSlowakije, Joegoslavië en de Sovjetunie??? :)
En mag Duitsland dan wel 1 land blijven?

Hangt uiteraard af hoe we uitkomen qua landen. Maar goed, we kunnen de Belgen natuurlijk weer terugpakken, dan kan Duitsland in tweeën.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Forza AZ

Well-known member
Volgens Duitse media (https://www.ran.de/fussball/champions-league/news/wettbewerb-reform-uefa-startplaetze-146875) wordt dit de nieuwe opzet van de CL vanaf 2024-25:

-36 clubs in de groepsfase in plaats van de huidige 32. De extra 4 clubs zijn:
a) nummer 3 van land nummer 5
b) kampioen van land nummer 11
c) 2 clubs met hoogste coëfficient over laatste 5 jaar die zich in eigen land niet hebben geplaatst voor de CL. Deze clubs moeten wel in de hoogste positie onder de CL-plaatsen zijn geëindigd (in bijvoorbeeld Engeland op Spanje moet zo'n club dus 5e worden, eindigen ze lager dan mogen ze niet aan de CL meedoen)
-iedere club speelt 8 wedstrijden tegen 8 verschillende tegenstanders, 2 tegen clubs uit iedere Pot (4 Potten van 9 clubs)
-er wordt één totaalstand gemaakt, waarvan de beste 16 zich plaatsen voor de 1/8e finales. Daarin speelt de nummer 1 tegen de nummer 16, 2 tegen 15 enz.

Voor de EL en CoL komt er waarschijnlijk eenzelfde soort systeem. Het aantal groepswedstrijden in de CoL is mogelijk slechts 6 in plaats van 8.
 

Mario

Well-known member
Weet je wat een leuk systeem zou zijn? Iedereen in één pot, en vanaf de 1e ronde knock out wedstrijden.

Geen zin in de Super League 🙄
 

De Wolf

Well-known member
Het zal mij niet verbazen dat de eerste vier clubs uit een land tegen elkaar loten.
PS welke clubs zouden met de huidige standen die twee plaatsen krijgen?
 

Joost

Well-known member
Volgens Duitse media (https://www.ran.de/fussball/champions-league/news/wettbewerb-reform-uefa-startplaetze-146875) wordt dit de nieuwe opzet van de CL vanaf 2024-25:

-36 clubs in de groepsfase in plaats van de huidige 32. De extra 4 clubs zijn:
a) nummer 3 van land nummer 5
b) kampioen van land nummer 11
c) 2 clubs met hoogste coëfficient over laatste 5 jaar die zich in eigen land niet hebben geplaatst voor de CL. Deze clubs moeten wel in de hoogste positie onder de CL-plaatsen zijn geëindigd (in bijvoorbeeld Engeland op Spanje moet zo'n club dus 5e worden, eindigen ze lager dan mogen ze niet aan de CL meedoen)
-iedere club speelt 8 wedstrijden tegen 8 verschillende tegenstanders, 2 tegen clubs uit iedere Pot (4 Potten van 9 clubs)
-er wordt één totaalstand gemaakt, waarvan de beste 16 zich plaatsen voor de 1/8e finales. Daarin speelt de nummer 1 tegen de nummer 16, 2 tegen 15 enz.

Voor de EL en CoL komt er waarschijnlijk eenzelfde soort systeem. Het aantal groepswedstrijden in de CoL is mogelijk slechts 6 in plaats van 8.
Ran, dat is wel heel erg jaren 90 :)

Verbeter me graag maar als dat afgelopen seizoen zo zou zijn dan zouden Lyon en Shakthar zich dus plaatsen via het coefficient.
 

JMD

Well-known member
Dat zijn dus al 2 duels minder... Eerst was er sprake van 10 duels in de groepsfase
 

Forza AZ

Well-known member
Het zal mij niet verbazen dat de eerste vier clubs uit een land tegen elkaar loten.
PS welke clubs zouden met de huidige standen die twee plaatsen krijgen?
Clubs met hoogste coefficient die niet op een CL-GS plek staan in hun competitie op dit moment:
-Manchester United (105,000; 6e)
-AS Roma (94,000; 5e)
-Arsenal (80,000; 5e)

Manchester United staat te laag, dus de extra plekken zijn dan voor AS Roma en Arsenal
 

Friesland

Well-known member
Ran, dat is wel heel erg jaren 90 :)

Verbeter me graag maar als dat afgelopen seizoen zo zou zijn dan zouden Lyon en Shakthar zich dus plaatsen via het coefficient.
Klopt. En onder de oude voorwaarden zouden ze naar Tottenham en Rome zijn gegaan. Dus, op basis van dit ene voorbeeld lijkt het een verbetering, want in dit geval gaan beide plekken niet naar een team uit een top-4 land.

Ik vind het nog steeds helemaal niets. Plaatsing voor Europees voetbal zou volledig gebasseerd moeten zijn op het voorgaande seizoen, dus competitie, beker of CL/EL/ECL CL winnaar plaatst zich voor de CL? OK. EL winnaar? Ook OK. CL finalist? Nog steeds OK, wat mij betreft. ECL winnaar? OK. De nummer 16 in een arbitraire ranglijst gebaseerd over meerdere seizoenen? Niet OK.
 

Maasveld

Well-known member
Klopt. En onder de oude voorwaarden zouden ze naar Tottenham en Rome zijn gegaan. Dus, op basis van dit ene voorbeeld lijkt het een verbetering, want in dit geval gaan beide plekken niet naar een team uit een top-4 land.

Ik vind het nog steeds helemaal niets. Plaatsing voor Europees voetbal zou volledig gebasseerd moeten zijn op het voorgaande seizoen, dus competitie, beker of CL/EL/ECL CL winnaar plaatst zich voor de CL? OK. EL winnaar? Ook OK. CL finalist? Nog steeds OK, wat mij betreft. ECL winnaar? OK. De nummer 16 in een arbitraire ranglijst gebaseerd over meerdere seizoenen? Niet OK.
Clubs moeten toch in hun nationale competitie op de plek onder de CL-plek zijn geëindigd?
 

JMD

Well-known member
Clubs moeten toch in hun nationale competitie op de plek onder de CL-plek zijn geëindigd?
Jep. Daarom vind ik dit nog de minst slechte optie (het liefst hou ik het zoals hte nu is, want vind met die ConL erbij het nu juist heel goed werken) van de vernieuwingsplannen. in de 1e versie (van iets van 1,5 jaar terug) kon bv Man U als dat 10e was geworden alsnog CL spelen...

Je krijgt overigens wel een vreemde situatie in de volgende situatie: stel dat NL de ticketverdeling had gehad die we nu hebben, en PSV en Feyenoord worden 1e en 2e, Ajax 3e. En stel dat Ajax dan recht heeft op 1 van die 2 plekken, dan zou de nummer 2 van NL niet zeker zijn van de groepsfase en de nummer 3 wel. Dat kan nu bv ook als Ajax als nr 3 de CL/EL wint, maar dan kan je nog zeggen dat het op basis van een prestatie dit seizoen is.
 

Friesland

Well-known member
Clubs moeten toch in hun nationale competitie op de plek onder de CL-plek zijn geëindigd?
Het is eigenlijk wel vreemd dat je als nummer 4 van Engeland, Spanje, Italië en Duitsland en straks mogelijk ook als nummer 5 rechtstreeks plaats voor het hoofdtoernooi van de CL, maar dat je als de nummer 2 van heel Europa mogelijk overal naast grijpt.
 

gevegt

Well-known member
Het zou mij niets verbazen dat de punten die te halen zijn in de Jut en Jul competitie, volgend seizoen worden gehalveerd.
 
Bovenaan