Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Max

Administrator
Forumleiding
Vandaar ook da de Amsterdamse tak zich wil afscheiden.

Amsterdam wil zich altijd afscheiden. Maar ik begreep dat de aartsbisschop van Den Haag wel netjes even de dreigementen namens de Russische overheid was komen overbrengen. Maar dapper dat die mensen zich niet gek laten maken.

• Leuk
Waarderingen: JMD

gevegt

Well-known member
Amsterdam wil zich altijd afscheiden. Maar ik begreep dat de aartsbisschop van Den Haag wel netjes even de dreigementen namens de Russische overheid was komen overbrengen. Maar dapper dat die mensen zich niet gek laten maken.
Dat hoorde ik ook en dat juist die bedekte bedreiging voor hun een reden was om nog harder om een schisma te realiseren.

• Leuk
Waarderingen: Max

PES5

Administrator
Forumleiding
Bizarre beelden vanuit Moskou. Ongelooflijke aantallen mensen opgepakt bij ook maar het geringste vermoeden van protest. Ook zomaar aanhouden en telefoons inkijken. Jong, oud, man, vrouw, maakt ze geen zak uit. 14000 zijn er al opgepakt. Logisch dat die mensen doodsbang zijn. Je zal een berichtje krijgen van een familielid in het buitenland. Kan zo een enkeltje kerker opleveren.

gevegt

Well-known member
Bizarre beelden vanuit Moskou. Ongelooflijke aantallen mensen opgepakt bij ook maar het geringste vermoeden van protest. Ook zomaar aanhouden en telefoons inkijken. Jong, oud, man, vrouw, maakt ze geen zak uit. 14000 zijn er al opgepakt. Logisch dat die mensen doodsbang zijn. Je zal een berichtje krijgen van een familielid in het buitenland. Kan zo een enkeltje kerker opleveren.
Het lijkt mij juist bemoedigend dat er na zoveel jaren van onderdrukking nog mensen durven te demonsteren.
Poetin heeft een probleem.

Batigoal

Well-known member
Siberië wordt aardig dichtbevolkt zo met al die opgepakt protesteerders van de afgelopen tijd.

JMD

Well-known member
Siberië wordt aardig dichtbevolkt zo met al die opgepakt protesteerders van de afgelopen tijd.
Ik stel voor dat we ook alle opgepakte coronademonstranten daar neerzetten, ruimte zat. Dan kunnen die aan de opgepakte Russen uitleggen dat je echt alleen maar mag demonstreren als de demonstratie aangemeld is, en anders word je volgens een hoop mensen terecht opgepakt. ;)

De Wolf

Well-known member
Geweldig 😂

Krakers bezetten villa van Russische oligarch​

Een groep krakers is een villa in het centrum van Londen binnengedrongen die in handen zou zijn van de Russische miljardair Oleg Deripaska. De oligarch staat op de Britse sanctielijst, vanwege zijn banden met het Kremlin. De krakers hebben een Oekraïense vlag opgehangen en spandoeken opgehangen. "Dit gebouw is bevrijd" valt er te lezen, een knipoog naar de "bevrijding" van Oekraïne, zoals het Russische leger de oorlog in Oekraïne noemt. Oleg Deripaska werd steenrijk met de handel in aluminium.

erka

Well-known member
Ik heb het gevoel dat er iets van een akkoord of staakt-het-vuren in de maak is. Zelenski heeft zojuist toegegeven dat Oekraine geen NAVO-lid kan worden.

JMD

Well-known member
Ik heb het gevoel dat er iets van een akkoord of staakt-het-vuren in de maak is. Zelenski heeft zojuist toegegeven dat Oekraine geen NAVO-lid kan worden.
Jep. En dat kan ook niet anders. Poetin is niet gek natuurlijk en die ziet ook dat Oekraïne innemen niet zo 1,2,3 gebeurt. Zelenski ziet dat (ondanks het heldhaftige weerwerk) dit alleen maar tot schade en slachtoffers leidt...

Dus idd, Oekraïne als EU/NAVO zeker wel steunen, maar geen lid laten worden.

Max

Administrator
Forumleiding

Kijken wat er qua grondgebied en EU lidmaatschap uitrolt.

Mario

Well-known member
Jep. En dat kan ook niet anders. Poetin is niet gek natuurlijk en die ziet ook dat Oekraïne innemen niet zo 1,2,3 gebeurt. Zelenski ziet dat (ondanks het heldhaftige weerwerk) dit alleen maar tot schade en slachtoffers leidt...

Dus idd, Oekraïne als EU/NAVO zeker wel steunen, maar geen lid laten worden.
Inmiddels ligt wel het halve land in puin, en zijn 3 miljoen mensen op de vlucht. Putin komt er dan gewoon mee weg?

Max

Administrator
Forumleiding
Inmiddels ligt wel het halve land in puin, en zijn 3 miljoen mensen op de vlucht. Putin komt er dan gewoon mee weg?

Nee, economisch gezien zeker niet. Staat er nu al zo onbetrouwbaar op dat het buitengewoon duur is om geld los te trekken op de financiële markt en het lastig is om buitenlandse investeringen aan te trekken. Die sancties zijn er ook niet zomaar af.

JMD

Well-known member
O nee, zeker niet. We moeten zeker niet doen dat als er vrede is dat alles met Rusland weer normaal kan worden. Dat Putin hiervoor moet gaan betalen lijkt me logisch, maar dat zal via sancties moeten lijkt me, denk niet dat Putin een vredesakkoord tekent waarin staat dat hij alles moet betalen.

gevegt

Well-known member
Als we straks niet de middellandse zee vol willen zien met dobberende bootjes, moet de oorlog binnen een week of twee wel over zijn.

Bovenaan