Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

erka

Well-known member
Ik vraag me ook sterk af of de Oekrainse propaganda voor Tsjernobyl wel 100% klopt. De Russen zouden toch niet zo gek zijn om Tsjernobyl oncontroleerbaar te laten worden? Daar hebben ze zelf verreweg het meeste last van gezien de overheersende windrichting en de ligging van Tsjernobyl pal aan de grens met Rusland en Belarus. Dat zou extreem, maar dan ook extreem stupide zijn.

gevegt

Well-known member
Ik vraag me ook sterk af of de Oekrainse propaganda voor Tsjernobyl wel 100% klopt. De Russen zouden toch niet zo gek zijn om Tsjernobyl oncontroleerbaar te laten worden? Daar hebben ze zelf verreweg het meeste last van gezien de overheersende windrichting en de ligging van Tsjernobyl pal aan de grens met Rusland en Belarus. Dat zou extreem, maar dan ook extreem stupide zijn.
Mee eens. Je zou eerder aan sabotage van de Oekraïners kunnen denken.

JMD

Well-known member
Klimaatvraag: heersende wind daar west?? Dacht juist altijd dat het daar oostenwind was (vaak hogedruk boven Rusland toch?)

zwammy

Well-known member
Klopt. Maar is het echt een kinderziekenhuis? Waren daar echt nog veel kinderen aanwezig? Hoe oud zijn deze beelden precies? Zoals JMD al liet zien met dat bericht van de NOS, ook in Oekraïne deinzen ze niet bepaald terug van het verspreiden van desinformatie. Heb nu al een paar keer m'n afschuw uitgesproken over iets wat achteraf niet helemaal (of helemaal niet) waar bleek te zijn.

Ja dat is ook zo, dan is het idd hopelijk propaganda want het zou heel triest zijn als dat echt was, zag toen straks ook een plaatje, zal 'm eens zoeken

Ska P 187

Well-known member
Wat betreffende de censuur van RT en consorten heb ik ook een beetje dubbel gevoel. Ik weet dat er veel onzin uitgekraamd wordt, maar (al kijk ik er eigenlijk nooit naar) vind het wel fijn om de zaken van twee of meer perspectieven te kunnen bekijken.
Bovendien ben ik min of meer principieel tegen censuur dus tsja.
Verder vind ik zoiets nu niet bepaald op hetzelfde niveau staan als uitzendrechten kwesties, al gaat dit natuurlijk wel tegen het gedachtengoed van het wereld wijde web in, maar dat is een ander issue.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
Klimaatvraag: heersende wind daar west?? Dacht juist altijd dat het daar oostenwind was (vaak hogedruk boven Rusland toch?)

Soms, maar Kiev ligt eigenlijk te westelijk (en zuidelijk) om permanent onder invloed van het Siberisch Hoog te liggen. Eigenlijk geldt voor heel Europees Rusland en Oekraine dat gemiddeld de westenwind ook daar relatief het meest voorkomt. Wel veel minder dan bij ons inderdaad, voor zover ik weet vooral meer zuidenwinden.

gevegt

Well-known member
Soms, maar Kiev ligt eigenlijk te westelijk (en zuidelijk) om permanent onder invloed van het Siberisch Hoog te liggen. Eigenlijk geldt voor heel Europees Rusland en Oekraine dat gemiddeld de westenwind ook daar relatief het meest voorkomt. Wel veel minder dan bij ons inderdaad, voor zover ik weet vooral meer zuidenwinden.
De wolk van de meltdown ging volgens mij toen richting Zweden. Alleen weet ik niet tot hoe hoog zo'n wolk komt.
Wel weet ik nog dat we geen spinazie van het land mochten eten.

erka

Well-known member
De wolk van de meltdown ging volgens mij toen richting Zweden. Alleen weet ik niet tot hoe hoog zo'n wolk komt.
Wel weet ik nog dat we geen spinazie van het land mochten eten.

O ja, dat weet ik ook nog. Toen was er blijkbaar een zuidenwind want je kunt zien dat de exclusion zone ten noorden van Tsjernobyl ligt en niet ten zuiden. Grotendeels in Belarus trouwens.

Jamel

Administrator
Forumleiding
Daar heb je het al. Het blijkt geen kinderziekenhuis te zijn, maar een kraamkliniek. En er zijn 17 gewonde stafleden, geen patiënten. En geen doden. Da's nog steeds heel erg verwerpelijk, begrijp me niet verkeerd. Maar is dus niet een kinderziekenhuis, met allemaal kinderlijkjes begraven onder het puin, zoals het in eerste instantie geframed werd.

• Leuk
Waarderingen: erka

gevegt

Well-known member
Daar heb je het al. Het blijkt geen kinderziekenhuis te zijn, maar een kraamkliniek. En er zijn 17 gewonde stafleden, geen patiënten. En geen doden. Da's nog steeds heel erg verwerpelijk, begrijp me niet verkeerd. Maar is dus niet een kinderziekenhuis, met allemaal kinderlijkjes begraven onder het puin, zoals het in eerste instantie geframed werd.
Alles wat je hoort moet je eigenlijk minstens een paar uur laten zijn voor wat het is. Meestal zelfs 1 a 2 dagen voordat de waarheid een beetje naar boven komt.

erka

Well-known member
Dat begrijp ik niet.

Met zuidenwind komt de fallout van Tsjernobyl ten noorden van de centrale neer. Als je zoekt op Exclusion Zone (het verboden gebied) ligt dat vrijwel geheel ten noorden van Tsjernobyl (en voor een groot deel in Belarus). Tussen Tsjernobyl en Kiev is er geen verboden gebied.

gevegt

Well-known member
Met zuidenwind komt de fallout van Tsjernobyl ten noorden van de centrale neer. Als je zoekt op Exclusion Zone (het verboden gebied) ligt dat vrijwel geheel ten noorden van Tsjernobyl (en voor een groot deel in Belarus). Tussen Tsjernobyl en Kiev is er geen verboden gebied.
Dan moet het toch grotendeels oostenwind zijn geweest, of laat mijn gebrek aan geografische kennis mij nu in de steek?

erka

Well-known member
Dan moet het toch grotendeels oostenwind zijn geweest, of laat mijn gebrek aan geografische kennis mij nu in de steek?

800px-Chernobyl_radiation_map_1996.svg.png

erka

Well-known member
Zweden zou natuurlijk ook 'bijvangst ' geweest kunnen zijn.

Heb eens wat uitgezocht maar moet zeggen, ik snap het ook niet helemaal hoe fallout werkt over grotere afstanden met wind en luchtlagen bij zo'n stralingsramp.

gevegt

Well-known member
Heb eens wat uitgezocht maar moet zeggen, ik snap het ook niet helemaal hoe fallout werkt over grotere afstanden met wind en luchtlagen bij zo'n stralingsramp.
Zolang TeeZee zich niet meldt, hou ik het er bij dat ik gelijk heb.

• Haha
Waarderingen: erka
Bovenaan