Nou, best veel eigenlijk. Twee situaties die me gelijk te binnen schieten.
Ik heb periodes dat ik bepaalde buitenlandse competities wat intensiever volg. Bijvoorbeeld het Amerikaanse voetbal. De officiële site van de MLS is een uitstekende hub waarop al het nieuws over alle MLS-clubs wordt verzameld. Van daaruit linken ze naar de artikelen van lokale Amerikaanse sportsites. Regelmatig kom ik dan voor een dichte deur omdat ik met mijn Nederlandse IP-adres niet toegestaan ben om op die site te komen. Dat is met best veel lokalere (sport)nieuwssites in Amerika heb ik gemerkt. In die periode van het grote geld in het Chinese voetbal was het zoeken naar Chinees voetbalnieuws helemaal een ramp; want daar mag je als buitenlandse/Westerse bezoeker helemaal niet op Chinese sites komen.
Vwb China: daar bepalen zij dat je niet binnenkomt. Dat China censuur doet is allang bekend. Daar wordt hier schande van gesproken, maar als de EU het doet dan mag dat dan wel?
En verder is het idd normaal dat bepaalde sites deels niet beschikbaar zijn, dat is dan vaak een rechtenkwestie. Ik volg skysports op twitter, die tweeten dan weleens filmpjes van goals ofzo, die zijn vaak geblokkeerd omdat ik in NL ben. Net als dat bv de livestreams van de ISU (schaatsbond) in NL niet te volgen zijn.
Een bekender voorbeeld is natuurlijk Google die helemaal bepaalt welke zoekresultaten je te zien krijgt en welke niet en ook nog eens in welke volgorde. En het bekende geval van bepaalde zoekresultaten, waar ook weleens wat over is geweest, dat je bepaalde afbeeldingen niet eens meer te zien krijgt als je zoekt met Google afbeeldingen.
Ja, de volgorde is idd bekend, maar in de basis is alles te vinden, soms moet je alleen wat gerichter zoeken. Nu verdwijnt het gewoon, dat is heel wat anders.
Daarnaast heeft Stichting Brein voor veel blokkades gezorgd van sites waar volgens hen niet toegestane geluid- of beeldmateriaal is gebruikt. Weet nog wel dat daarover regelmatig onvrede was omdat die organisatie nogal streng en dictatoriaal te werk gingen.
Idem als bij de streams. Rechtenkwestie. Totaal niet te vergelijken met hele nieuwssites blokkeren.
Snap ook niet dat ze niet de site laten bestaan, maar dan met zo'n tekstje boven zoals er nu op social media staat als er een post is over corona...