Schots voetbal

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Die spelen neem ik aan op het allerlaagste niveau dus? (want anders zouden ze allang gedegradeerd zijn)
En welk niveau in de piramide is dat dan als de SPL niveau 1 is? Niveau 10?

Highland League zit onder de vier profdivisies. Maar zoveel clubs zullen er niet zijn in de Highlands.

Klopt, dit is niveau 5, maar wat eronder zit zijn wat lokale amateurcompetities. Er is geen promotie/degradatie omdat het reizen in de Highland League voor de clubs in de lokale amateurcompetities niet te doen is. Een club kan wel promotie aanvragen, maar dat gebeurt slechts zelden om die reden.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Die spelen neem ik aan op het allerlaagste niveau dus? (want anders zouden ze allang gedegradeerd zijn)
En welk niveau in de piramide is dat dan als de SPL niveau 1 is? Niveau 10?

Theoretisch gezien zouden ze volgend jaar in de Schotse League Two kunnen spelen.
 

JMD

Well-known member
Klopt, dit is niveau 5, maar wat eronder zit zijn wat lokale amateurcompetities. Er is geen promotie/degradatie omdat het reizen in de Highland League voor de clubs in de lokale amateurcompetities niet te doen is. Een club kan wel promotie aanvragen, maar dat gebeurt slechts zelden om die reden.

En willen ze dan niet 1 niveau lager spelen? Want 880 dagen lang niet winnen is ook niet leuk.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En willen ze dan niet 1 niveau lager spelen? Want 880 dagen lang niet winnen is ook niet leuk.

De lokale amateurcompetitie voor hun regio is dan weer heel slecht, dus daar zouden ze juist weer alles winnen. Omdat Fort William (net als heel veel gebieden die onder de Highland League vallen) zo afgelegen ligt is dat een groot obstakel in het vormen van de lagere competities. Bovendien speelt hun lokale competitie in de zomer, omdat in de wintermaanden diverse clubs in die competitie die nog verder afgelegen liggen moeilijk te bereiken zijn (door de hoge bergen onder andere). In de zomer hebben ze weer meer concurrentie van andere sporten die in de hooglanden populair zijn.
 

JMD

Well-known member
De lokale amateurcompetitie voor hun regio is dan weer heel slecht, dus daar zouden ze juist weer alles winnen. Omdat Fort William (net als heel veel gebieden die onder de Highland League vallen) zo afgelegen ligt is dat een groot obstakel in het vormen van de lagere competities. Bovendien speelt hun lokale competitie in de zomer, omdat in de wintermaanden diverse clubs in die competitie die nog verder afgelegen liggen moeilijk te bereiken zijn (door de hoge bergen onder andere). In de zomer hebben ze weer meer concurrentie van andere sporten die in de hooglanden populair zijn.

Aha dank.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En Fort William wint alweer, met maar liefst 5-0! Slachtoffer was Vale of Leithen uit de Lowland League (waar ze zonder punten laatste staan) in de 1e ronde van de Schotse FA Cup.

Mijn lokale amateurclub Lochee United is ook door, die wonnen met 1-3 bij Edinburgh University uit de Lowland League (een klasse hoger). :)
 

Kielse Rat

Well-known member
Zo meteen weer de Old Firm. Celtic won hem al twee keer dit seizoen en zet met winst thuis de Rangers op 8 punten (met een wedstrijd meer).
 

JMD

Well-known member
De Rangers winnen en staan nu op 2 punten van Celtic, maar wel met nog een duel in te halen
 

Kielse Rat

Well-known member
Het belooft dus nog eens een spannende titelstrijd te worden. Het eerste uur gekeken en wel een verdiende zege voor Rangers.
 

Reinoud

Well-known member
Kralinger Weet niet hoe goed jij het Schotse voetbal volgt. Maar heb jij een verklaring voor het slechte seizoen van Hearts? Wellicht financiële problemen?
 

Joost

Well-known member
Komend seizoen een aardverschuiving in de Schotse piramide. Alle 63 clubs uit west flank van de Junior competitie hebben zich ingeschreven voor de nieuwe West of Scotland League.

Dit is een nieuwe competitie op het vijfde niveau.
Onder de 'prof'divisies zitten dan de Highland en Lowland League.
En onder de Lowland League hangen dan East, South en West of Scotland League

Nadat de Juniors al een flink aantal clubs uit Oost waren kwijtgeraakt gaat dus ook West op in de nieuwe voetbalpiramide
 

erka

Well-known member
Komend seizoen een aardverschuiving in de Schotse piramide. Alle 63 clubs uit west flank van de Junior competitie hebben zich ingeschreven voor de nieuwe West of Scotland League.

Dit is een nieuwe competitie op het vijfde niveau.
Onder de 'prof'divisies zitten dan de Highland en Lowland League.
En onder de Lowland League hangen dan East, South en West of Scotland League

Nadat de Juniors al een flink aantal clubs uit Oost waren kwijtgeraakt gaat dus ook West op in de nieuwe voetbalpiramide

6e niveau dan toch? 4 leagues, highland/lowland en dan die.
 

JMD

Well-known member
Dus elke divisie stemde apart over het wel of niet doorgaan, en omdat er dan in 1 divisie (Championship) geen meerderheid is voor stoppen, stopt de PL niet, maar de Championship wel???
Ik zie denk ik iets over het hoofd of is het echt zo idioot?

Overigens ook idioot dat Dundee zo lang wachtte met stemmen, het ging al 3 dagen over wat zij gingen beslissen. Ze hadden toch beter allemaal tegelijk kunnen stemmen, nu kwam alle druk op hun schouders terecht.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Kralinger nu degradatie een feit is ben ik wel benieuwd of jij iets meer weet.

Hearts is organisatorisch een drama en financieel gaat het er weer niet best. Maar dan nog moeten ze met dat spelersmaterieel het beter doen dan dat ze dit seizoen deden. Ik ben dit seizoen 2 keer op Tynecastle geweest: een gelijkspel tegen Dundee United met heel veel mazzel en een dik verdiende overwinning op Rangers. Die twee wedstrijden waren werkelijk het tegenovergestelde van elkaar en het geeft gelijk een groot probleem aan: niet constant genoeg. Bij die pot tegen Rangers vroeg ik me af hoe dit Hearts nou in vredesnaam onderaan kon staan gezien hoe ze aan het voetballen waren.
 
Bovenaan