Schots voetbal

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Komend seizoen een aardverschuiving in de Schotse piramide. Alle 63 clubs uit west flank van de Junior competitie hebben zich ingeschreven voor de nieuwe West of Scotland League.

Dit is een nieuwe competitie op het vijfde niveau.
Onder de 'prof'divisies zitten dan de Highland en Lowland League.
En onder de Lowland League hangen dan East, South en West of Scotland League

Nadat de Juniors al een flink aantal clubs uit Oost waren kwijtgeraakt gaat dus ook West op in de nieuwe voetbalpiramide

Dat ga ik zeker volgen. Er zijn ook gesprekken over niveau 6 competities onder de Highland League. Als dat doorgaat, is de Tayside regio (omgeving Dundee, waar ik woon dus) de enige die nog niet in de piramide zit. Dat is ook het grootste struikelblok. Bij de Highland League vinden ze dat deze regio bij de Lowland League hoort en de Lowland League vindt het juist bij de Highland League horen, waardoor we hier tussen wal en schip in vallen. Heel frustrerend voor onder andere mijn lokale club Lochee United, de grootste club op dit niveau in de regio.
 

Reinoud

Well-known member
Hearts is organisatorisch een drama en financieel gaat het er weer niet best. Maar dan nog moeten ze met dat spelersmaterieel het beter doen dan dat ze dit seizoen deden. Ik ben dit seizoen 2 keer op Tynecastle geweest: een gelijkspel tegen Dundee United met heel veel mazzel en een dik verdiende overwinning op Rangers. Die twee wedstrijden waren werkelijk het tegenovergestelde van elkaar en het geeft gelijk een groot probleem aan: niet constant genoeg. Bij die pot tegen Rangers vroeg ik me af hoe dit Hearts nou in vredesnaam onderaan kon staan gezien hoe ze aan het voetballen waren.

Merci voor je reactie.

Dacht dat het na die Litouwse eigenaar organisatorisch beter ging, sinds die vrouw eigenaar/voorzitster was. Helaas blijkt dat dus vies tegen te vallen. Door de goede jeugdopleiding komen ze er vooralsnog altijd wel weer bovenop, maar het is jammer dat ze niet stabiel om plek drie spelen.
​​​​
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Merci voor je reactie.

Dacht dat het na die Litouwse eigenaar organisatorisch beter ging, sinds die vrouw eigenaar/voorzitster was. Helaas blijkt dat dus vies tegen te vallen. Door de goede jeugdopleiding komen ze er vooralsnog altijd wel weer bovenop, maar het is jammer dat ze niet stabiel om plek drie spelen.
​​​​

Overigens wordt er nog over een competitiehervorming gesproken in Schotland, waar niet verrassend de eigenaar/voorzitster van Hearts initiatiefnemer van is maar ze werkt wel samen met diverse vertegenwoordigers van andere clubs / lagere divisies. Het idee lijkt te zijn om de 4 landelijke niveaus die nu 12-10-10-10 zijn naar 3 te brengen, dan 14-14-16. Het derde niveau krijgt dan Kelty Hearts & Brora Rangers (kampioenen van resp. de Lowland en Highland League op niveau 5) erbij. In dat geval blijft Hearts erin en promoveert Inverness Caledonian Thistle samen met Dundee United.
 

ALenstra

Well-known member
Heart of Midlothian en Partick Thistle willen hun degradatie aanvechten bij de rechtbank. Mochten ze in het ongelijk gesteld worden dan zullen ze een schadevergoeding eisen van de SPFL. Hearts wil 8 miljoen pond en Partick 2 miljoen pond in dat geval.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Het laatste plan was een premiership van 14, Hearts zou erin blijven & Inverness Caledonian Thistle zou promoveren samen met Dundee United. De rest zou 10 clubs blijven met promotie van Falkirk naar L1 & Edinburgh City naar L2 terwijl Partick Thistle & Stranraer erin zouden blijven. Kelty Hearts & Brora Rangers zouden promoveren naar League 2. Ik vond dat een prima oplossing maar dat is er dus helaas niet doorheen gekomen.

Ik ben benieuwd of Hearts & Partick Thistle een poot hebben om op te staan in de rechtbank.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De Schotse competitie moet volgend weekend weer beginnen, maar dat is nog zeer de vraag. De arbitragezaak van Hearts & Partick Thistle tegen de degradatie doet vermoedelijk maandag uitspraak. Winnen ze die zaak, dan moet de competitiestart uitgesteld worden en wordt wellicht de 2x eerder afgewezen hervorming er alsnog doorheen gedrukt. Voorlopig is het nog een behoorlijke chaos.

De Schotse competitie is een geduchte concurrent van de Belgische voor de titel: "meest chaotische organisatie".
 

JMD

Well-known member
Waarom beginnen ze zo vroeg in Schotland? Meeste competities starten pas weer in september... Of was dit het oorspronkelijke startweekend?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Waarom beginnen ze zo vroeg in Schotland? Meeste competities starten pas weer in september... Of was dit het oorspronkelijke startweekend?

Dit was het oorspronkelijke startweekend inderdaad. In eerste instantie zonder publiek uiteraard. De lagere divisies beginnen in oktober pas en het amateurvoetbal vermoedelijk ook.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dit was het oorspronkelijke startweekend inderdaad. In eerste instantie zonder publiek uiteraard. De lagere divisies beginnen in oktober pas en het amateurvoetbal vermoedelijk ook.
Gaan ze minder duels spelen in de lagere divisies? 27 ipv 36 bijv?
 

JMD

Well-known member
Ja, ze gaan 3x tegen elkaar spelen ipv 4x.
En wie bepaalt dan wie de 3e keer thuisspeelt?

Maar als er maar 27 duels zijn, betekent dit dan dat ze heel veel vrije ruimte hebben genomen om evt speelweekenden te kunnen uitstellen? Want ze beginnen ook heel vroeg in et seizoen
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En wie bepaalt dan wie de 3e keer thuisspeelt?

Maar als er maar 27 duels zijn, betekent dit dan dat ze heel veel vrije ruimte hebben genomen om evt speelweekenden te kunnen uitstellen? Want ze beginnen ook heel vroeg in et seizoen
Dat bepaalt degene die de competitie plant. De lagere divisies beginnen in oktober. Dat is vermoedelijk wanneer er weer (wat) toeschouwers mogen zijn.

Sent from my SM-A107F using Tapatalk
 

JMD

Well-known member
Maar dus een kortere competitie en een zeer vroege start om speelrondes te kunnen uitstellen??
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Maar dus een kortere competitie en een zeer vroege start om speelrondes te kunnen uitstellen??

Nee, de Premiership speelt een volledige competitie en start in augustus.
De lagere divisies spelen een kortere competitie en starten in oktober.
 

JMD

Well-known member
Aha, oke. Ik had je bericht verkeerd gelezen...

Maar ik neem aan in de premiership wel de 'split' na 3 "rondes"? Of is dat al een tijd niet meer? (ik volg schotland niet zo erg, weet wel dat ze soms wisselen tussen 10 en 12 teams
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Aha, oke. Ik had je bericht verkeerd gelezen...

Maar ik neem aan in de premiership wel de 'split' na 3 "rondes"? Of is dat al een tijd niet meer? (ik volg schotland niet zo erg, weet wel dat ze soms wisselen tussen 10 en 12 teams

De opzet van de Premiership is al een tijdje hetzelfde. Er zitten 12 clubs in, die spelen 3x tegen elkaar. Daarna speelt de top 6 en onderste 6 nog 1x tegen elkaar. Clubs spelen dan in totaal 38 wedstrijden. In de Championship, League 1 en League 2 zitten 10 clubs elk en spelen ze normaal gesproken 4x tegen elkaar, 36 wedstrijden dus (en 3x, 27 wedstrijden, volgend seizoen).

Als Hearts & Partick Thistle hun zin krijgen, gaat vermoedelijk de eerder voorgestelde (en afgewezen) hervorming alsnog door. De Premiership gaat dan naar 14 (Hearts blijft er dan in en Inverness Caledonian Thistle gaat als nummer 2 omhoog), die spelen dan 2x tegen elkaar met daarna een splitsing in 7/7 waarna clubs nog 2x tegen elkaar spelen. De rest blijft op 10, dat betekent dat Partick Thistle & Stranraer in de Championship resp. League 1 blijven. Falkirk & Edinburgh City promoveren naar resp. de Championship & League One terwijl Kelty Hearts (Lowland League) en Brora Rangers (Highland League) van niveau 5 naar League 2 promoveren. Die laatste 2 zagen door het stopzetten van de competitie hun kans op promotie in rook opgaan.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hearts & Partick Thistle hebben hun zaak verloren, de degradaties blijven staan en ze krijgen geen schadevergoeding. Bovendien moeten ze de kosten van de zaak betalen. Hierdoor kan de Premiership komend weekend gewoon beginnen, met Dundee United i.p.v. Hearts vergeleken met vorig seizoen.
 
Bovenaan