Roda JC - Feyenoord

Fabian

Active member
Wat zei Everse?

Volgens mij dat de meesten er niet veel van kunnen. Hij heeft ook geen hoge pet op van Vejinovic. En eerlijk is eerlijk. Die speelt de laatste weken ook dramatisch.

Hij is wel optimistisch over Karsdorp die hij ziet als toekomstig rechtsback van Oranje. Dus Tete move over:

Everse: 'Karsdorp moet Blind foto in Ajax-shirt opsturen'

20-09-2015 | 20:15
Jan Everse is enorm onder de indruk van Rick Karsdorp. Volgens de Rotterdamse trainer heeft de rechtsback van Feyenoord alles in zich om uit te groeien tot een international. "Karsdorp ontwikkelt zich echt fantastisch. Hij moet de nieuwe back worden van het Nederlands elftal," zegt Everse in FC Rijnmond.

De oud-trainer van onder meer Sparta en FC Dordrecht vindt dat bondscoach Danny Blind eens in De Kuip moet gaan kijken. "Karsdorp is beter dan Tete. Die speler heeft drie wedstrijden in het eerste van Ajax gespeeld en staat meteen in het Nederlands elftal. Karsdorp speelt al anderhalf seizoen bij Feyenoord en gaat steeds beter spelen. Als hij geen uitnodiging krijgt, dan snap ik er niks meer van," vervolgt de 61-jarige Everse. "Hij moet een foto sturen naar Blind in een Ajax-shirt. Dan wordt hij honderd procent zeker geselecteerd."

Karsdorp brak vorig seizoen onder toenmalig coach Fred Rutten door als rechtervleugelverdediger, terwijl hij is opgeleid als aanvallende middenvelder. "Hij is ook een prima speler op die positie, maar ik denk dat voor hem op de rechtsbackpositie de meeste mogelijkheden liggen. Ook als je kijkt naar het Nederlands elftal. Je hebt Janmaat, Tete, Van der Wiel en Van Rhijn... Als ik Karsdorp zo zie spelen, dan heeft hij alles in huis om een hele goede back te worden. Hij heeft een uitstekende voorzet, een enorme drang en is snel," aldus Everse in de voetbaltalkshow.

www.rijnmond.nl

Karsdorp in een Ajax-shirt. Laat hem dat gruwelijke feit bespaard blijven alsjeblieft. Dan maar geen Oranje.
 

Pascallovic

Well-known member
Karsdorp speelt er al anderhalf seizoen bij Feyenoord en toch heeft ie pas in februari zijn competitiedebuut gemaakt.

Al verdiend Karsdorp op basis van zijn spel dit seizoen een kansje in de selectie.
 

Keyser S?ze

New member
Volgens mij dat de meesten er niet veel van kunnen.

Dat lijkt mij een matige analyse van Everse. De meesten kunnen natuurlijk best wel voetballen. Het probleem is m.i. dat er totaal geen idee is hoe het elftal moet spelen om een doelpunt te maken. Als je Kuyt koopt is het misschien handig om vooraf te bedenken waar je hem neer wilt zetten. Als je geen idee hebt koop hem dan niet of stel hem niet op.

En als je Kramer opstelt in de spits zul je een plan moeten bedenken om hem in scoringspositie te brengen. Dat betekent dat de buitenspelers de achterlijn moeten halen en een voorzet moeten geven. Met Kuyt als buitenspeler haal je de achterlijn niet en als je Elia toestaat om alleen maar naar binnen te trekken kun je ook bedenken dat Kramer geen fatsoenlijke bal gaat krijgen. Hij heeft 1 goede voorzet gehad en het was gelijk raak. Ik lees dat Kramer gisteren 17 balcontacten heeft gehad in de hele wedstrijd. Dat is een record. Bedenk dus iets om die jongen aan de bal te krijgen want dan kan hij gevaarlijk zijn.

En zo kun je nog wel even doorgaan. Van Bronckhorst stelt 11 spelers op en verder zoeken ze het maar uit.
 
Laatst bewerkt:

Fabian

Active member
Dat lijkt mij een matige analyse van Everse. De meesten kunnen natuurlijk best wel voetballen. Het probleem is m.i. dat er totaal geen idee is hoe het elftal moet spelen om een doelpunt te maken. Als je Kuyt koopt is het misschien handig om vooraf te bedenken waar je hem neer wilt zetten. Als je geen idee hebt koop hem dan niet of stel hem niet op.

En als je Kramer opstelt in de spits zul je een plan moeten bedenken om hem in scoringspositie te brengen. Dat betekent dat de buitenspelers de achterlijn moeten halen en een voorzet moeten geven. Met Kuyt als buitenspeler haal je de achterlijn niet en als je Elia toestaat om alleen maar naar binnen te trekken kun je ook bedenken dat Kramer geen fatsoenlijke bal gaat krijgen. Hij heeft 1 goede voorzet gehad en het was gelijk raak.

En zo kun je nog wel even doorgaan. Van Bronckhorst stelt 11 spelers op en verder zoeken ze het maar uit.

Ik heb het niet gezien, maar ik haalde even wat cynisme van Everse naar boven. Ik heb in ieder geval vernomen dat hij Vejinovic niet veel vindt.

Overigens ben ik het geheel met je eens. We zijn veel te statisch om gevaarlijk te worden voor het doel. Het middenveld moet dynamischer en ook het aanvalsspel heeft meer diepte nodig.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik heb het niet gezien, maar ik haalde even wat cynisme van Everse naar boven. Ik heb in ieder geval vernomen dat hij Vejinovic niet veel vindt.

Overigens ben ik het geheel met je eens. We zijn veel te statisch om gevaarlijk te worden voor het doel. Het middenveld moet dynamischer en ook het aanvalsspel heeft meer diepte nodig.

En dat terwijl het allemaal zo simpel op te lossen is, door Vilhena als linkermiddenvelder en Kuyt als rechtermiddenvelder op te stellen.
 

Fabian

Active member
Verandering van spijs doet eten. Het idee van Susa is zo gek nog niet om het systeem om te gooien. Wat heb je aan een 4-3-3 systeem wanneer de vleugels niet gebruikt worden?

Overigens, hoe lang duurt het gewenningsproces van Gustafson? Je haalt zo'n jongen en vervolgens is het commentaar: 'die jongen moet wennen'. Je hoort er niets meer over.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Verandering van spijs doet eten. Het idee van Susa is zo gek nog niet om het systeem om te gooien. Wat heb je aan een 4-3-3 systeem wanneer de vleugels niet gebruikt worden?

Ik blijf erbij dat 5-3-2 met deze selectie de beste optie is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wat zei Everse?

Dat het positiespel van Feyenoord enorm matig, traag en voorspelbaar is. Daarmee haalde hij het gezeur van Van Bronckhorst onderuit over dat het moeilijk is om tegenstander te spelen die 4-4-2 speelt.

Verder is hij inderdaad niet erg onder de indruk van het spel van Vejinovic. Die zakt inmiddels tegen zijn verdedigers aan. Die is sinds zijn entree bij Feyenoord alleen maar slechter gaan spelen. Hij gaf afgelopen wedstrijd nog maar een goede diepe bal, maar Toornstra begreep daar natuurlijk niets van. Daarnaast zijn de standaardsituaties inmiddels op Feyenoord niveau beland. Vejinovic valt makkelijk te repareren door hem meer naar voren te laten spelen en Vilhena voor de verdediging te laten bikkelen. Maar dan zal Van Bronckhorst de heilige hond Toornstra of de heilige postbode El Ahmadi moeten passeren.

Verder was hij logischerwijs niet onder de indruk van Toornstra die overal naar toe rent waar het niet gaat gebeuren.

Bij FC Rijnmond begrijpt men er op Cor Pot na al wekenlang niemand er meer wat van waarom Vilhena niet aan spelen toekomt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Verandering van spijs doet eten. Het idee van Susa is zo gek nog niet om het systeem om te gooien. Wat heb je aan een 4-3-3 systeem wanneer de vleugels niet gebruikt worden?

Overigens, hoe lang duurt het gewenningsproces van Gustafson? Je haalt zo'n jongen en vervolgens is het commentaar: 'die jongen moet wennen'. Je hoort er niets meer over.

Ik blijf erbij dat 5-3-2 met deze selectie de beste optie is.

Systemen zeggen mij niets. Met welk systeem wonnen we de UEFA Cup? 4-2-4 (Zoetebier; Emerton, Van Wonderen, Paauwe, Rzasa; Bosvelt, Ono; Kalou, PI-AIR, Tomasson, Van Persie), 4-4-2 (Zoetebier; Emerton, Van Wonderen, Paauwe, Rzasa; Kalou, Bosvelt, Ono, Van Persie; PI-AIR, Tomasson), 4-3-3 (Zoetebier; Emerton, Van Wonderen, Paauwe, Rzasa; Bosvelt, Tomasson, Ono; Kalou, PI-AIR, Van Persie) of 4-5-1 (Zoetebier; Emerton, Van Wonderen, Paauwe, Rzasa; Bosvelt, Ono; Kalou,Tomasson, Van Persie; PI-AIR)?

Het gaat om de poppetjes die je kan opstellen en wat die samen kunnen bereiken. Onze verdediging staat in principe prima. Behalve dat Van der Heijden al een paar wedstrijden niet heel best speelt. Als je op die plaats Botteghin laat spelen, dan hoef je daar niets meer aan te doen. Dan heb je nog zes posities over.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Het is ook geen positiespel wat Feyenoord speelt. Ze spelen de bal af en toe naar iemand met hetzelfde shirt maar er zit geen enkel idee achter.

Ik vraag me echt af wat er gebeurd is sinds dat min of meer dezelfde selectie Sevilla thuis en Standard Luik uit van de mat speelde. Het is als een kaartenhuis in elkaar gedonderd en er is geen progressie waarneembaar sinds maart ofzo.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het is ook geen positiespel wat Feyenoord speelt. Ze spelen de bal af en toe naar iemand met hetzelfde shirt maar er zit geen enkel idee achter.

Zo kan je het ook zeker verwoorden. In principe gebeurt er op het middenveld helemaal niets, gaat alles richting cornervlag waar twee, drie en soms wel vier of vijf spelers van Feyenoord naartoe rennen. Vervolgens komt er een voorzet naar waar logischerwijs dan vrijwel niemand meer staat en die voorzet komt vaak ook tegen een tegenstander aan gezien het wel erg druk wordt bij de cornervlag. Al ging het dan nog snel naar de cornervlag, dan heeft het nog enige kans van slagen (zie goal gisteren en tegen Cambuur). Het gaat echter veelal op het tempo van de tachtigjarige oorlog. Dan is de tegenstander echt wel terug. Als je dan ook nog met z'n allen de hoek in kruipt...

Ik vraag me echt af wat er gebeurd is sinds dat min of meer dezelfde selectie Sevilla thuis en Standard Luik uit van de mat speelde. Het is als een kaartenhuis in elkaar gedonderd en er is geen progressie waarneembaar sinds maart ofzo.

Ik vraag me vooral ook af wat er is gebeurd tussen de playoffs en de start van de voorbereiding in. Tijdens de playoffs was onze omschakeling sneller en het positiespel minder voorspelbaar.
 
Laatst bewerkt:

Fabian

Active member
Zo kan je het ook zeker verwoorden. In principe gebeurt er op het middenveld helemaal niets, gaat alles richting cornervlag waar twee, drie en soms wel vier of vijf spelers van Feyenoord naartoe rennen. Vervolgens komt er een voorzet naar waar logischerwijs dan vrijwel niemand meer staat en die voorzet komt vaak ook tegen een tegenstander aan gezien het wel erg druk wordt bij de cornervlag. Al ging het dan nog snel naar de cornervlag, dan heeft het nog enige kans van slagen (zie goal gisteren en tegen Cambuur). Het gaat echter veelal op het tempo van de tachtigjarige oorlog. Dan is de tegenstander echt wel terug. Als je dan ook nog met z'n allen de hoek in kruipt...

Creativiteit ontbreekt. Wat we zien zijn de makkelijke passes. En makkelijke passes leveren geen verrassing en cre?ren niets. Maar een steekbal, een bal in de diepte ontbreekt eraan. Ik heb geloof ik nu Toonstra ??n zo'n bal zien geven waar verrassing in zat. Ook is er onvoldoende beweging op het middenveld om het spel open te breken. Een creatieve oplossing kun je ook pas bieden wanneer er ruimtes open vallen of de mensen voorin aanspeelbaar zijn.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Systemen zeggen mij niets. Met welk systeem wonnen we de UEFA Cup? 4-2-4 (Zoetebier; Emerton, Van Wonderen, Paauwe, Rzasa; Bosvelt, Ono; Kalou, PI-AIR, Tomasson, Van Persie), 4-4-2 (Zoetebier; Emerton, Van Wonderen, Paauwe, Rzasa; Kalou, Bosvelt, Ono, Van Persie; PI-AIR, Tomasson), 4-3-3 (Zoetebier; Emerton, Van Wonderen, Paauwe, Rzasa; Bosvelt, Tomasson, Ono; Kalou, PI-AIR, Van Persie) of 4-5-1 (Zoetebier; Emerton, Van Wonderen, Paauwe, Rzasa; Bosvelt, Ono; Kalou,Tomasson, Van Persie; PI-AIR)?

Het gaat om de poppetjes die je kan opstellen en wat die samen kunnen bereiken. Onze verdediging staat in principe prima. Behalve dat Van der Heijden al een paar wedstrijden niet heel best speelt. Als je op die plaats Botteghin laat spelen, dan hoef je daar niets meer aan te doen. Dan heb je nog zes posities over.

Het gaat ook niet zozeer om het systeem, het gaat erom hoe je je elftal laat voetballen zodat de kwaliteiten het beste naar voren komen en de zwaktes worden verbloemd. Dit Feyenoord herbergt niet bijzonder veel creativiteit en heeft weinig spelers die een wedstrijd kunnen beslissen met een individuele actie. Bovendien hebben we niet bijzonder veel aanvallende kopkracht in het team. Dan is het voor mij onbegrijpelijk dat het enige aanvallende idee wat ik bij Feyenoord kan herkennen is dat men gokt op individuele bevliegingen of het afdwingen van dode spelsituaties. We hebben daarentegen wel een hoop duelkracht, aardige passers en loopvermogen in de selectie. Zorg dan dat je linies compact staan, je mensen aan de bal krijgt die een pass kunnen verzorgen en je van daaruit de mensen aan het lopen krijgt die daar weer goed in zijn.

Klein voorbeeldje: Vejinovic is iemand de gebaat is met ruimte om zich heen, zodat hij een pass kan verzorgen. Dan moet je dus zorgen dat de mensen om hem heen in beweging zijn, zodat hij de pass kan geven. Maar ik zie steeds spelers als El Ahmadi, Toornstra, Kuyt, Bilal en Elia in de bal komen als Vejinovic aan de bal is. Daarmee geef je Vejinovic dus zelf weinig tijd en ruimte en bovendien amper opties in de diepte. De enige die regelmatig wel een loopactie maakt is Karsdorp en dat is de laatste weken de man met de meeste aanvoer richting de spitsen. Gek h?? Dan krijg je nu dus geluiden dat Vejinovic slecht speelt. En dat is ergens ook wel terecht, want hij brengt inderdaad te weinig. Maar hij wordt ook niet geholpen door zijn medespelers om te voetballen vanuit zijn sterkte punten.

En zo zie ik elke wedstrijd weer dingen waarvan ik denk: hoe kan je zo'n speler nou continu in situaties brengen waar zijn zwaktes naar voren komen? Ander voorbeeld afgelopen weekend: Roda JC speelt met twee snelle, beweeglijke spitsen en hebben daardoor over de zijkant amper diepgang. Het gevolg is dat onze centrale verdedigers dus steeds in een man-tegen-man komen en onze backs telkens vrij zijn. Karsdorp rendeert daar goed bij. Hij heeft een goede pass en kan de diepte zoeken. Kongolo is daar minder goed in, loopt er eigenlijk een beetje verloren bij. Van Beek is zelf ook vrij snel, dus deed het goed tegen die spitsen. Terwijl Van der Heijden dramatisch was. Van der Heijden is iemand die redelijk goed is in het verdedigen van een statische spits, maar vooral een gemaakte verdediger is, die vrij goed kan opbouwen. Dat weet de tegenstander ook, dus als Van der Heijden in balbezit komt, zorgt de tegenpartij ervoor dat hij geen tijd krijgt om op te bouwen en zetten ze Feyenoord vast. Met als gevolg dat vanaf linksachter Kongolo moet opbouwen en die kan dat niet zo goed. Heel verhaal, maar het punt wat ik probeer te maken is dat je daar als trainer op moet anticiperen. En dat kan eigenlijk heel eenvoudig door Kongolo en Van der Heijden van positie te laten wisselen. Kongolo is snel en goed in de duels met een beweeglijke spits. Van der Heijden juist niet. Laat Kongolo dan samen met Van Beek in de mandekking spelen en Van der Heijden vanaf links laten opbouwen. Je opbouw wordt beter en de spitsen van de tegenstander minder gevaarlijk.

Je elftal laten spelen vanuit de kwaliteiten van je spelers. En anticiperen op de sterktes en zwaktes van je tegenstander. Het zijn van die basisdingen waar je als trainer het verschil kunt maken. Maar ik heb het nog geen moment kunnen ontdekken bij Van Bronckhorst. Hij doet eigenlijk maar wat.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat vind ik een stuk zinniger verhaal dan het roepen dat we 5-3-2 of 4-4-2 moeten gaan spelen.
 

Fabian

Active member
Dat vind ik een stuk zinniger verhaal dan het roepen dat we 5-3-2 of 4-4-2 moeten gaan spelen.

Dat is er wel onderdeel van. In een ander systeem kun je wellicht een betere invulling geven aan de kwaliteiten van de spelers die Van Bronckhorst nu tot zijn beschikking heeft.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dat vind ik een stuk zinniger verhaal dan het roepen dat we 5-3-2 of 4-4-2 moeten gaan spelen.

Dat komt voort uit het verhaal dat je moet spelen naar de sterktes van je team. Als je veel loopvermogen op het middenveld hebt en juist een gebrek aan buitenspelers met snelheid en/of een goede voorzet, is het logischer om je middenveld te versterken en je focus dus te verleggen naar waar je de meeste kwaliteiten hebt. Kan mij het schelen of het dan 4-3-3, 5-3-2 of 4-4-2 heet, het gaat erom met welk strijdplan je je spelers het veld in stuurt en hoe je kunt zorgen dat jouw elftal speelt vanuit z'n kwaliteiten en de tegenstander dwingt om hun zwaktes bloot te leggen.
 

Susa

New member
Het gaat ook niet zozeer om het systeem, het gaat erom hoe je je elftal laat voetballen zodat de kwaliteiten het beste naar voren komen en de zwaktes worden verbloemd. Dit Feyenoord herbergt niet bijzonder veel creativiteit en heeft weinig spelers die een wedstrijd kunnen beslissen met een individuele actie. Bovendien hebben we niet bijzonder veel aanvallende kopkracht in het team. Dan is het voor mij onbegrijpelijk dat het enige aanvallende idee wat ik bij Feyenoord kan herkennen is dat men gokt op individuele bevliegingen of het afdwingen van dode spelsituaties. We hebben daarentegen wel een hoop duelkracht, aardige passers en loopvermogen in de selectie. Zorg dan dat je linies compact staan, je mensen aan de bal krijgt die een pass kunnen verzorgen en je van daaruit de mensen aan het lopen krijgt die daar weer goed in zijn.

Klein voorbeeldje: Vejinovic is iemand de gebaat is met ruimte om zich heen, zodat hij een pass kan verzorgen. Dan moet je dus zorgen dat de mensen om hem heen in beweging zijn, zodat hij de pass kan geven. Maar ik zie steeds spelers als El Ahmadi, Toornstra, Kuyt, Bilal en Elia in de bal komen als Vejinovic aan de bal is. Daarmee geef je Vejinovic dus zelf weinig tijd en ruimte en bovendien amper opties in de diepte. De enige die regelmatig wel een loopactie maakt is Karsdorp en dat is de laatste weken de man met de meeste aanvoer richting de spitsen. Gek h?? Dan krijg je nu dus geluiden dat Vejinovic slecht speelt. En dat is ergens ook wel terecht, want hij brengt inderdaad te weinig. Maar hij wordt ook niet geholpen door zijn medespelers om te voetballen vanuit zijn sterkte punten.

En zo zie ik elke wedstrijd weer dingen waarvan ik denk: hoe kan je zo'n speler nou continu in situaties brengen waar zijn zwaktes naar voren komen? Ander voorbeeld afgelopen weekend: Roda JC speelt met twee snelle, beweeglijke spitsen en hebben daardoor over de zijkant amper diepgang. Het gevolg is dat onze centrale verdedigers dus steeds in een man-tegen-man komen en onze backs telkens vrij zijn. Karsdorp rendeert daar goed bij. Hij heeft een goede pass en kan de diepte zoeken. Kongolo is daar minder goed in, loopt er eigenlijk een beetje verloren bij. Van Beek is zelf ook vrij snel, dus deed het goed tegen die spitsen. Terwijl Van der Heijden dramatisch was. Van der Heijden is iemand die redelijk goed is in het verdedigen van een statische spits, maar vooral een gemaakte verdediger is, die vrij goed kan opbouwen. Dat weet de tegenstander ook, dus als Van der Heijden in balbezit komt, zorgt de tegenpartij ervoor dat hij geen tijd krijgt om op te bouwen en zetten ze Feyenoord vast. Met als gevolg dat vanaf linksachter Kongolo moet opbouwen en die kan dat niet zo goed. Heel verhaal, maar het punt wat ik probeer te maken is dat je daar als trainer op moet anticiperen. En dat kan eigenlijk heel eenvoudig door Kongolo en Van der Heijden van positie te laten wisselen. Kongolo is snel en goed in de duels met een beweeglijke spits. Van der Heijden juist niet. Laat Kongolo dan samen met Van Beek in de mandekking spelen en Van der Heijden vanaf links laten opbouwen. Je opbouw wordt beter en de spitsen van de tegenstander minder gevaarlijk.

Je elftal laten spelen vanuit de kwaliteiten van je spelers. En anticiperen op de sterktes en zwaktes van je tegenstander. Het zijn van die basisdingen waar je als trainer het verschil kunt maken. Maar ik heb het nog geen moment kunnen ontdekken bij Van Bronckhorst. Hij doet eigenlijk maar wat.

Je zegt het met veel woorden maar het komt er op neer dat de trainer per wedstrijd gaat kijken welke spelers heb ik nodig om de tegenstander te verslaan.

Tactisch vernuft van een trainer noemen dat geloof ik.

Zo zou ik graag zien dat we tegen een sterke tegenstander in uitwedstrijden met snelle en geweeglijke spitsen gaan spelen. Graafschap Thuis kun je rustig met Immers en Kramer gaan ballen om maar eens wat te noemen.
 
Bovenaan