Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

• Totaal aantal stemmers
    27
  • Opiniepeiling gesloten .

noordooster

Well-known member
Ga gerust nog even door. Dat er nadelen zijn aan de EU snap ik, maar een klein handelsland als Nederland zal toch ook wel wat aan de EU hebben lijkt mij.
Nederland is altijd al een land geweest dat het van de handel met het buitenland moest hebben. Ook voordat de EU er kwam liep dat al goed.
Ik heb niet het idee dat de EU op handelsgebied nou zoveel meer profijt oplevert dan bv de wat overzichtelijkere EEG .
Trouwens er zijn europese landen die niet zijn toegetreden tot de EU die het op handelsgebied ook nog niet zo slecht doen.

Makanaky

Well-known member
Als er maar genoeg protectionistische barri?res worden opgeworpen kun je nog zo 'lekker Hollands' willen handelen, je komt er minder goed doorheen. Met minder winst meer regeltjes enzo.

Marinos

Well-known member
Nederland is altijd al een land geweest dat het van de handel met het buitenland moest hebben. Ook voordat de EU er kwam liep dat al goed.
Ik heb niet het idee dat de EU op handelsgebied nou zoveel meer profijt oplevert dan bv de wat overzichtelijkere EEG .
Trouwens er zijn europese landen die niet zijn toegetreden tot de EU die het op handelsgebied ook nog niet zo slecht doen.

Is het allemaal onderbuikgevoel of heb je ook ergens feiten en cijfers? Geen aanval maar een oprechte vraag overigens.

zwammy

Well-known member
In Oldenzaal trouwens lange rijen omdat ze de stemlokalen van 17 naar 5 hadden verlaagd. Goed ingespeeld van de politiek daar :duim:

Ska P 187

Well-known member
Van een andere site

Ik heb het verdrag inmiddels gelezen (ja, echt waar) en daarnaast nog wat andere werken geraadpleegd. Om een ander dat te besparen, heb ik dan maar ??n en ander op een rijtje gezet.

"Ik heb het Oekra?ne-verdrag gelezen en ik ben eruit: ik stem voor."

U kunt komende woensdag, in het stemhokje voor het referendum, een munt opgooien. Kop is Ja, dat idee.

Verleidelijk.

U kunt ook dit stukje lezen. Niet dat ik mezelf een expert zou noemen, maar in mijn hoofd won de stem van verantwoordelijkheidsbesef het van de stem die liever Netflix bleef kijken en ik heb het ??n en ander uitgezocht. Misschien heb ik zelfs wel antwoorden gevonden op vragen waar u ook mee rondloopt.

Dus misschien scheelt dit stukje u weer een uurtje googelen, zeker nu er geen stemwijzer is (iemand vond dat die subsidie beter aan bedrukt toiletpapier besteed was ? echt waar).

Mocht u eerst willen weten hoe ik erin sta: ik zou mezelf gematigd Euroscepticus noemen. In principe vind ik Europese samenwerking een goed idee, maar in de praktijk lijkt het vooral te resulteren in een hoop idealistische nonsens in een wervelwind van politiek geblunder. Misschien herkent u dat gevoel.

Mijn eerste gedachte was het associatieverdrag zelf te lezen. Bleek de PDF 2.135 pagina's te tellen... Gelukkig is de eigenlijke verdragstekst slechts 170 pagina's, gevolgd door 7 pagina's indrukwekkende handtekeningen en eindeloze bijlagen. Die bijlagen zijn vooral opsommingen van spelregels. Zo mocht ik vaststellen dat de importheffing voor postduiven 10% is, vermits het beest niet voor een dierentuin bestemd is, in welk geval hij of zij van importheffing is vrijgesteld. De importeur, niet de duif. Ik probeerde me een beeld te vormen van een dierentuin waar de postduif een hoofdattractie is. Dat lukte me niet.

Ik leerde ook dat pantoffels met een binnenzool van 24 centimeter of langer in een andere douanecategorie vallen dan die met kleinere binnenzolen, maar waarom is me niet helemaal duidelijk. Daar is dus over onderhandeld, tussen Europese en Oekra?ense ambtenaren. Ik weet niet wat u in het dagelijks leven doet om brood op de plank te leggen, maar wat het ook is; vergeleken met deze oersaaie malle treurnis bent u James Bond.

Die onderhandelingen begonnen in maart 2007. In 2013 begon het goedkeuringsproces, totdat de Oekra?ense president Janoekovitsj besloot, waarschijnlijk onder druk van Rusland, er toch maar vanaf te zien. Daarop kwam de Oekra?ense bevolking met succes in verzet (de Maidanprotesten) en trad er in mei 2014 een nieuwe regering aan die het verdrag alsnog goedkeurde. Alle deelnemers aan het verdrag ratificeerden het daarna: Nederland deed dat in de eerste helft van 2015 met instemming van beide Kamers der Staten-Generaal.

Daarmee had, in onze vertegenwoordigende democratie, eigenlijk de kous af moeten zijn, maar toen besloot een bonte verzameling luidruchtige types in Nederland een referendum af te dwingen. Een beetje zoals wanneer een klasgenoot op de middelbare school de leraar eraan herinnerde dat er vandaag een schriftelijke overhoring zou zijn. Zat ook nooit iemand op te wachten. Maar goed.

Het verdrag past in een lange traditie van vergelijkbare verdragen die Europa eerder sloot met landen als Noorwegen, Marokko, Isra?l, Chili en andere verre oorden, waarmee eigenlijk meteen de vraag is beantwoord of Oekra?ne hiermee lid van de EU zal worden. Dat staat er niet in. Sterker, ik heb na het lezen van het verdrag de indruk dat men erg goed hun best heeft gedaan om elke schijn van toetreding te vermijden. Dat stelt alvast gerust.

Op politiek vlak is het verdrag sowieso eigenlijk weinig inspirerend (en het was toch al zo saai!). We gaan wat vaker met elkaar om de tafel zitten en Oekra?ne belooft mensenrechten, vrijheden, de democratie en de rechtstaat te versterken. Europa zal daarop toezien. Alleen wanneer het land in al die aspecten vooruitgang boekt, treden bepaalde gunstige handelsvoorwaarden in werking. Erg degelijk allemaal, spannend is het niet.

Op economisch gebied belooft Oekra?ne zoveel mogelijk de ? constant veranderende ? Europese wetgeving over te nemen (arme ambtenaar die daar achteraan mag). Het idee is dat Europese bedrijven, die natuurlijk al aan alle Europese regels voldoen, zonder al te veel poespas en vergunningen straks ook in Oekra?ne actief kunnen worden. Daar heeft u verder niet zoveel aan, tenzij u exporteur bent.

Tenslotte staan er ook nog wat artikelen in om de samenwerking tussen veiligheidsdiensten en politie in Europa en Oekra?ne te verbeteren zodat georganiseerde misdaad, mensensmokkel, fraude en corruptie beter bestreden kunnen worden. Die artikelen ogen overigens wel tamelijk vrijblijvend, meer van de categorie ?We gaan ons best doen.?

En wat kost ons dat nou eigenlijk? Wel, al wat aan financi?le steun uit Europa de kant van Oekra?ne op zal gaan, komt uit de begroting van de EU. Nederland heeft al een vaste bijdrage aan die begroting en er wordt uitdrukkelijk niet om extra bijdragen gevraagd. De Europese Commissie berekende dat de financi?le steun aan Oekra?ne op de middellange termijn op kan lopen tot 11 miljard euro. Dat valt nogal mee wanneer we ons realiseren dat het Internationaal Monetair Fonds in 2014 zo'n 15 miljard euro aan steunpakketten voor Kiev reserveerde.

Goed. Dus?

Waar het op neer komt, is dit: het associatieverdrag heeft als doel de handel tussen de EU en Oekra?ne te vereenvoudigen, criminaliteit en corruptie tegen te gaan en de democratische politiek en de rechtstaat van het land te versterken. Daar moeten we geen al te hoge verwachtingen bij hebben: de slagkracht van een associatieverdrag is nou eenmaal beperkt. Tegelijkertijd wordt er van ons effectief niets extra's gevraagd, ook geen (belasting)geld.

Ik vind het nogal moeilijk om hier tegen te zijn en de keuze lijkt me uiteindelijk dan ook vrij simpel: ik stem woensdag voor.

En daarna hoop ik dat de vertegenwoordigende democratie weer gewoon z'n werk gaat doen, zodat ik de rest van m'n leven nooit meer dit soort verdragen hoef te lezen.

Zo. Tijd voor Netflix.​

Makanaky

Well-known member
Op Netflix is er ook een docu te vinden over de Maidan-'revolutie' in Kiev genaamd Winter on Fire. Was een emo-film die de demonstranten neerzette als helden der verdrukte verschoppelingen (kom, laten we ook nog een dakloos zigeuner-jongetje volgen in zijn strijd voor vrijheid).

Max

Administrator
Forumleiding
Ben nog niet onder de indruk van de opkomstcijfers.

Lijkt mij ook stug dat ze de drempel gaan halen. Van mijn familie gaan de meeste wel denk ik. Mijn ouders sowieso wel, mijn oudste zus gaat en dan mijn zwager ook wel. Mijn hoogzwangere jongste zus zie ik wel thuis blijven en haar partner zie ik dan zelf ook niet de gang naar de stembus maken.

noordooster

Well-known member
In hoeverre zijn die landen vergelijkbaar met Nederland?

Is het allemaal onderbuikgevoel of heb je ook ergens feiten en cijfers? Geen aanval maar een oprechte vraag overigens.

Het woord onderbuikgevoel heeft een wat negatieve lading. Maar wat betreft "harde cijfers ":Ik geef niet voor niets aan : " Ik heb het idee...... "
Dat Nederland een niet onverdienstelijk handelsland was ver voordat de EU er was wordt dacht ik algemeen erkend.
Cijfers geven op dit gebied blijft moeilijk al was het alleen maar omdat je niet weet hoe Nederland het als handelsland zou hebben gedaan als ze niet waren toegetreden of hoe ze het zouden doen als ze uittreden. En waarmee moet je de huidige handelssituatie van Nederland dan vergelijken ?
Met welke situatie van hoeveel jaar geleden ? Stel je vergelijkt cijfers van 2015 met die van pakweg 1999. Zijn veranderingen dan alleen maar toe te schrijven aan de EU ? Ook van erge voorstanders van Nederland in de EU heb ik nooit handelscijfers gezien waarbij je geen vraagtekens kunt zetten.
Stel dat de Nederlandse export in 2015 in euro's 15 % hoger ligt dan in 2010, is dat dan een verdienste van de EU ? Of komt het doordat de produkten duurder werden ? Of heeft het te maken met de toegenomen Nederlandse bevolking of bedrijvigheid ?
En hoe zou het geweest zijn als Nederland niet in de EU zat ? Is niet te becijferen.
Wel weet ik dat Nederland in de periode 2014 - 2020 zo'n 50 miljard euro zal afdragen aan de EU en dat we op dit moment in Nederland iets van 400 euro per inwoner per jaar kwijt zijn aan de EU.
Zijn we in Nederland gemiddeld net zo welvaren en tevreden als in de jaren '90 van de vorige eeuw ?
Andere landen vergelijken met Nederland is natuurlijk niet gemakkelijk. Maar ik heb niet het idee dat mensen in Zwitserland en Noorwegen omkomen van de honger of ontevreden zijn met hun bestaan. Of dat ze in Engeland en Denemarken graag de euro ingevoerd willen hebben.

Lord Flash

New member
Ben nog niet onder de indruk van de opkomstcijfers.

Is er vergelijkingsmateriaal met andere verkiezingen? Het hangt er natuurlijk vanaf of mensen meer geneigd zijn om in de ochtend of in de avond te gaan stemmen. Heb geen idee hoe zich dat normaal verhoudt.

Maurice de Hond denkt dat de 30% niet gehaald gaat worden, dus daarom ging ik er vanuit dat het wel zou gebeuren.

Makanaky

Well-known member
Op welke plek stond Nederland toen het nog de Benelux heette...?

Even opgezocht hoe het ook alweer zat: douane-unie BeNeLux in 1948, komst EGKS (BeNeLux + Frankrijk, Itali? en W-Duitsland) in 1951, uitbreiding bevoegdheden naar EEG in 1957, verdrag van Maastricht als basis huidige EU in 1992.

Feitelijk is de BeNeLux gewoon de eerste stap naar de EU van nu geweest dus snap ik eigenlijk niet wat je nou precies bedoeld.

Mario

Well-known member
In Rotterdam hadden ze om 12.00 uur een opkomst van 7.5 procent. Als dat ook het landelijk beeld is dan gaan ze de kiesdrempel nooit halen.

Pascallovic

Well-known member
Is er vergelijkingsmateriaal met andere verkiezingen? Het hangt er natuurlijk vanaf of mensen meer geneigd zijn om in de ochtend of in de avond te gaan stemmen. Heb geen idee hoe zich dat normaal verhoudt.

Maurice de Hond denkt dat de 30% niet gehaald gaat worden, dus daarom ging ik er vanuit dat het wel zou gebeuren.
Normaal heb je een piek in de ochtend voordat men naar het werk gaat en in de avond als men klaar is met werken. Als ik zie dat de grote steden nog niet in de buurt van de 10% opkomst zitten (Amsterdam 6,5% om 13:00 uur), dan schiet dat niet op. Zelfs met de verwachte avondpiek kom je niet zomaar op de 30% uit.

Max

Administrator
Forumleiding

Lijkt inderdaad dan niet echt haalbaar die drempel.

Bovenaan