Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne


  • Totaal aantal stemmers
    27
  • Opiniepeiling gesloten .

Friesland

Well-known member
Vandaag wordt er gestemd over de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekra?ne. In dit topic kun je aangeven hoe je hebt gestemd en verder kunnen we de uitslagen bespreken. Het is altijd leuk om te kijken hoe de verschillende gemeentes stemmen.

Aangezien er maar twee keuzemogelijkheden zijn, gok ik dat het tellen van de stemmen dit keer wat sneller gaat dan bij de normale verkiezingen.


Een goede vergelijking zou de uitslag van het referendum van 2005 kunnen zijn. Toen zag de kaart er ongeveer als volgt uit:
Ref2005.jpg

De tegenstand was met name groot daar waar de SGP normaal gesproken sterk scoort (ruwweg de band van Staphorst en Rijsen-Holten naar Zeeland). Ook gebieden waar de SP tegenwoordig sterk scoort (Oost-Groningen en Zuid-Limburg) was de tegenstand groot. De voorstanders scoorden met name sterk in veel traditionele VVD bolwerken, zoals Haren, Rozendaal, Wassenaar en Bloemendaal. Rozendaal is doorgaans ook een van de eerste gemeentes die de uitslagen doorgeeft, samen met Vlieland, dat ook bekend staat als een VVD-bolwerk, en Schiermonnikoog. Deze kleine gemeentes zijn echter niet direct indicatief, zo verraste de PvdA in 2012 op Vlieland, maar toch won de VVD de verkiezing.
 

Marinos

Well-known member
Ik neig naar een 'Voor'. Ik heb het vermoeden dat de Europese regelgeving tegen de corruptie in gaan en daarmee een betere leefomgeving kunnen cre?eren dan huidige.
 

De Groene Scout

Well-known member
Ik ga ook niet. Ik vind dit eigenlijk een onderwerp dat de politiek zelf moet oppakken met de kennis en kunde en alles goed afwegen.
De doorsnee-kiezer moet je hier niet mee belasten. Velen hebben geen idee waar ze voor of tegen stemmen en doen dus maar iets wat ze horen via via of gaan helemaal niet.
Een referendum moet mijns inziens over iets concreets / tastbaars gaan waar iedereen een uitgesproken mening 'voor-tegen' over heeft.
Bijv. bondscoach Blind moet weg.
 
Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Precies, daar zou je 17 miljoen bondscoaches eigenlijk over moeten vragen.

Ik ga ook niet, want ik hoorde dat het stembiljet ingewikkeld is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De stip was overigens vrij groot, dus ook mijn nichtje van zes had het stemformulier geldig kunnen invullen.
 

JFK

Well-known member
Nee, een referendum.

Kan iemand (Friesland?) me nog eens uitleggen of het "voordeliger" voor het ja-kamp is als ik wel of niet ga stemmen?

Ik denk dat het gewoon voordeliger is als je dan thuisblijft. Gewoon ervoor zorgen dat de opkomst onder de 30% blijft.
 

Janssen

Well-known member
Ik ben vooral benieuwd naar realistische foto's van die vrouwen met goeie belichting.

Mijn deskundigheid op het gebied van fotografie werd door een groepje gynefoben die toevallig ook nog allemaal moderator zijn niet gewaardeerd.
 
Bovenaan