Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

Referendum Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekra?ne

• Totaal aantal stemmers
    27
  • Opiniepeiling gesloten .

zwammy

Well-known member
Lekker thuis blijven en dan straks weer gaan zeiken. We zitten gelukkig wel met genoeg Nederlanders op het forum :duim:

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik heb me er totaal niet in verdiept en heb dan ook geen idee waar ik op zou moeten stemmen. Ik stem dus ook niet en beloof dat ik niet zal gaan zeiken over de uitslag.

de waan

Well-known member
Ik hoorde op de radio alweer een paar voxpopjes die mij volledig bevestigden in het beeld dat dit een totaal onzinnig referendum is. Geen flauw benul, van alles erbij slepen, maar wel stemmen.

Batigoal

Well-known member
Het enige wat ik GeenStijl moet nageven is dat ze hebben aangetoond dat het zowat vergeten recht op een referendum bestaat.

Dat ze dan een onderwerp kiezen wat in mijn ogen niet geschikt is voor ons leken om op te stemmen vind ik een misser.

Mario

Well-known member
Het enige wat ik GeenStijl moet nageven is dat ze hebben aangetoond dat het zowat vergeten recht op een referendum bestaat.

Dat ze dan een onderwerp kiezen wat in mijn ogen niet geschikt is voor ons leken om op te stemmen vind ik een misser.

Het initiatief komt niet van GeenStijl, maar van het Burgercomit? EU. Zij hebben uiteindelijk GeenStijl ingeschakeld om hiervoor campagne te voeren.

noordooster

Well-known member
Sinds wij in Nederland in 2005 tegen die Europese Grondwet hebben gestemd en ze zich daar niets van aantrokken kijk ik kritisch naar de EU.
Ik denk dat die club ons tot nu toe niet zo veel goeds heeft gebracht.
Misschien dat een nee stem helpt om ook politici in Nederland eens wat kritischer naar de EU te laten kijken.
Je hoort nogal eens het argument dat dit referendum niks voorstelt omdat de kiezers niet snappen wat er speelt.
Alsof ze dat bij andere verkiezingen wel begrijpen.
Het gros van de kiezers kan bij tweede kamer verkiezingen geen 3 standpunten noemen van de partij waarop ze stemmen.
Maar gelukkig hebben we in Nederland niet een systeem dat alleen "slimme" mensen mogen stemmen.

Lord Flash

New member
Heb nog lang getwijfeld tussen niet gaan en voor stemmen, maar aangezien het erop lijkt dat door alle aandacht die drempel toch wel wordt gehaald toch voor het laatste gegaan.

noordooster

Well-known member
Hoezo heeft Nederland weinig aan de EU gehad?
Voorbeelden. De door Draghi en de EU bepaalde lage rentestand maakt dat de pensioenpotten steeds verder inkrimpen waardoor de pensioenpremies moeten stijgen en of de uitkeringen lager worden.
In de EU wordt men het niet eens over de aanpak van de vluchtelingenproblematiek, vooral niet over hoeveel men er per land opneemt.
Nederland , de Nederlandse belastingbetaler, heeft behoorlijk moeten bijdragen om Zuid Europese landen zoals Griekenland bij de club te houden.
Trouwens sowieso is de financi?le bijdrage die Nederland moet leveren te hoog.
Het staat me ook tegen Nederlandse politici wat betreft de EU nogal eens beloften/ uitspraken doen waarop ze later terugkomen : "geen cent meer naar de Grieken "
Dat EU gereis tussen Brussel en Straatsburg wat klauwen met geld kost . Bevoegdheden die worden overgedragen aan de EU.
En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.

Laatst bewerkt:

zwammy

Well-known member
Niet doen want de EU is een zege. Kijk maar naar Zwitserland, helemaal failliet dat land.

Joost

Well-known member
Voorbeelden. De door Draghi en de EU bepaalde lage rentestand maakt dat de pensioenpotten steeds verder inkrimpen waardoor de pensioenpremies moeten stijgen en of de uitkeringen lager worden.
In de EU wordt men het niet eens over de aanpak van de vluchtelingenproblematiek, vooral niet over hoeveel men er per land opneemt.
Nederland , de Nederlandse belastingbetaler, heeft behoorlijk moeten bijdragen om Zuid Europese landen zoals Griekenland bij de club te houden.
Trouwens sowieso is de financi?le bijdrage die Nederland moet leveren te hoog.
Het staat me ook tegen Nederlandse politici wat betreft de EU nogal eens beloften/ uitspraken doen waarop ze later terugkomen : "geen cent meer naar de Grieken "
Dat EU gereis tussen Brussel en Straatsburg wat klauwen met geld kost . Bevoegdheden die worden overgedragen aan de EU.
En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.

Je vergeet de vele praktische voordelen die de EU ook heeft. Dat er zaken zijn die door de EU maar halfslachtig worden aangepakt ben ik met je eens maar per saldo biedt de EU mijns inziens meer voordelen dan nadelen.

Max

Administrator
Forumleiding
Ga gerust nog even door. Dat er nadelen zijn aan de EU snap ik, maar een klein handelsland als Nederland zal toch ook wel wat aan de EU hebben lijkt mij.

Makanaky

Well-known member
EU is best handig maar NL ?s helemaal geen klein handelsland (6de economie in EU, 17de wereldwijd in 2014, IMF-cijfers) misschien ook wel juist dankzij EU.

Bovenaan