Proviciale Staten-, Waterschaps- en Eerste Kamerverkiezingen 2023

Hebben de Eerste Kamerverkiezingen invloed op jouw keuze voor de Provinciale Statenverkiezingen?

  • Ja, daarom stem ik op een coalitiepartij (VVD, D66, CDA of CU)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

Jef400

Well-known member
Is er nog een partij die tegen het achterlijke systeem is dat de provincie de eerste kamer kiest wat tegenwoordig een verlengstuk is van de tweede kamer.
Wel een forumgenoot. Ik ben zelfs voor afschaffing van de eerste kamer. Toets de voorstellen maar rechterlijk aan hogere wetgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: JFK

Max

Administrator
Forumleiding
Wel een forumgenoot. Ik ben zelfs voor afschaffing van de eerste kamer. Toets de voorstellen maar rechterlijk aan hogere wetgeving.

Lubach kwam laatst met de Raad van State. Die komt sowieso veelal met een advies over wetgeving.

Maar je kan inderdaad ook een rechterlijke toetsing gaan inbouwen van wetgeving aan de Grondwet. Dat is iets wat nu ook niet kan.
 

Pascallovic

Well-known member
Wel een forumgenoot. Ik ben zelfs voor afschaffing van de eerste kamer. Toets de voorstellen maar rechterlijk aan hogere wetgeving.
Ik heb dan weer niet zo veel vertrouwen in die rechterlijke toetsing. De RvS heeft ook jarenlang als stempelmachine van de belastingdienst gefungeerd in het toeslagenschandaal, terwijl de wet lang niet zo strikt was als werd voorgespiegeld. Van de hoogste juristen in het land mag je ook verwachten dat ze daar doorheen kunnen prikken.
 

De Wolf

Well-known member
Een Tweekamerstelsel is niet verkeerd. Alleen moet de eerste kamer een controlerende functie hebben.
 

JMD

Well-known member

D66 in deze peiling zelfs nog onder het CDA... Dat vind ik erg knap.
En coalitie plus GL/PvdA heeft niet eens een meerderheid, terwijl VVD/PVV/BBB/JA21/FVD dat wel heeft. Nou zal dat natuurlijk nooit een coalitie kunnen worden, maar ze kunnen wel beleid tegenhouden. En BBB inmiddels dus gepeild groter dan de VVD...

Ben echt benieuwd wat morgen gaat gebeuren.
 

Friesland

Well-known member
Een Tweekamerstelsel is niet verkeerd. Alleen moet de eerste kamer een controlerende functie hebben.
Die functie heeft de Tweede Kamer al, waarom zou de Eerste Kamer die functie moeten hebben?
Of bedoel je controlerende functie tov goedgekeurde wetgeving door de Tweede Kamer? Volgens mij zijn kiezers veel geschikter om die functie uit te voeren. De enigen die echt onafhankelijk het parlement kunnen controleren zijn de kiezers, zij zijn uiteindelijk de "werkgevers" van de Tweede Kamerleden. Het lijkt mij logisch dat zij uiteindelijk het laatste woord krijgen over controversiële wetsvoorstellen.

Wil je het professioneler aanpakken dan kom je, zoals Jef400 zegt, bij de rechterlijke macht uit. De laatste mensen die je de Tweede Kamer moet willen laten controleren zijn politici (met name die van regeringspartijen) want die zijn niet bepaald onafhankelijk.
 

Friesland

Well-known member
D66 in deze peiling zelfs nog onder het CDA... Dat vind ik erg knap.
Knap van D66 of knap van Ipsos?
De Hond schat D66 op 7 zetels (marge: 6 - 8) en CDA op 4 (marge: 3 - 5)
I&O schat D66 op 5 zetels en CDA op 3.
Ipsos schat D66 dus op 4 zetels en CDA op 5.

Als die 4 van Ipsos uitkomt, dan zat Maurice er wel heel erg naast.
 

erka

Well-known member
Kom er maar in met die aardverschuiving. Van mij mag het. Ik zou niet weten waarop ik moet stemmen maar dat het huidige besluiteloze kabinet straks helemaal niet meer gesteund wordt in de Eerste Kamer is 100% winst.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

gevegt

Well-known member
vd Plas doet eigenlijk het zelfde wat het CDA de afgelopen dertig jaar heeft gedaan en scoort daar enorm mee.
Gooi het maar in mijn pet.
 
Bovenaan