Proviciale Staten-, Waterschaps- en Eerste Kamerverkiezingen 2023

Hebben de Eerste Kamerverkiezingen invloed op jouw keuze voor de Provinciale Statenverkiezingen?

  • Ja, daarom stem ik op een coalitiepartij (VVD, D66, CDA of CU)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

Friesland

Well-known member
Volgende maand staat de Provinciale Statenverkiezingen en de Waterschapsverkiezingen op het programma. In mei volgen daarna nog de Eerste Kamerverkiezingen.

Programma:
15 maart: Provinciale Statenverkiezingen
15 maart: Waterschapsverkiezingen
30 mei: Eerste Kamerverkiezingen

Ik ben benieuwd in hoeverre de samenstelling van de Eerste Kamer dit keer een rol speelt bij de Provinciale Statenverkiezingen. Zoals bekend vormen de leden van de Provinciale Staten het kiescollege voor de Eerste Kamerverkiezingen. Ook Bonaire, Saba en Sint-Eustatius kiezen leden voor het kiescollege van de Eerste Kamer, maar deze leden hebben verder geen andere functie. Nieuw is dat Nederlanders die in het buitenland wonen mogen stemmen voor een kiescollege van de Eerste Kamer. De leden van het kiescollege hebben niet allemaal dezelfde stemwaarde, de stemwaarde is afhankelijk van het aantal inwoners van de provincie (of eiland) en het inwonersaantal. De stemwaarde wordt berekend door het inwonersaantal op 1 januari 2023, volgens het CBS te delen door 100x het aantal zetels en dit vervolgens af te ronde naar het dichtstbijzijnde gehele getal. Voor het kiescollege van de expats wordt gekeken naar het aantal geregistreerde kiezers.

Aan de Provinciale Statenverkiezingen doen 45 verschillende partijen mee (officieel 47). In Noord-Holland heb je, met 23 deelnemende partijen, de meeste keus. In Zeeland heb je, met 16 partijen, de minste keus. VVD, D66, PVV, CDA, SP, PvdA*, GL*, PvdD, FvD, CU*, JA21, BVNL, BBB en 50+ doen mee in alle provincies. De SGP* doet in 9 provincies mee. Volt doet in 8 provincies mee, JL in 7, AWP in 6, en Denk en Alliantie in 3. De overige 26 partijen doen in slechts een provincie mee.
* In Zeeland vormen de PvdA en GL een lijst en in Brabant vormen CU en SGP een lijst.

Van de waterschapsverkiezingen zullen we zoals altijd weinig horen. Door de verkiezingen met de Provinciale Statenverkiezingen te combineren, is de opkomst voor deze verkiezingen wel flink toegenomen. In 2008, toen de verkiezingen nog afzonderlijk werden gehouden, was de opkomst 23%. In 2015, toen de verkiezingen voor het eerst op dezelfde dag werden gehouden als de Provinciale Statenverkiezingen was de opkomst 43,5% en in 2019 was de opkomst 51%. Als ik goed heb geteld doen er in alle waterschappen in totaal 54 partijen mee, in Limburg doen er met 18 (waaronder 10 lokale partijen) de meeste mee, in Zuiderzeeland (Flevoland) doen er met 8 de minste mee. De BBB en de VVD doen als enige in alle (21) waterschappen mee, 50+, AWP, CDA en WN (D66-GL) doen in 20 waterschappen mee. BVNL doet in 18 waterschappen mee en de PvdA in 17. De PvdD en CU doen in 16 waterschappen mee, in 4 van die 16 doet de CU dat samen met de SGP, die in 11 waterschappen meedoet. Overige partijen doen in 5of minder waterschappen mee.

Stemhulpen:
https://www.kieskompas.nl/nl/ (alle provincies)
https://stemwijzer.nl/ (Drenthe, Overijssel, Brabant, Limburg)
https://mijnstem.nl/#!/ (provincies muv Drenthe en waterschappen)
(wordt later aangevuld)

Disclaimer: ga nooit blind af op de uitkomst van een stemhulp, raadpleeg altijd de motivering van de partijen!
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Als je VVD, D66, CDA, CU, PvdA of GL stemt krijg je precies hetzelfde als nu. Dus als je iets anders wilt moet je op een andere partij stemmen zodat deze 6 in de Senaat geen meerderheid behalen.
 

JMD

Well-known member
Welnee, de meeste stemmers kiezen gewoon hoe ze landelijk ook stemmen.
Kortom, de VVD wordt weer de grootste.
Voor de VVD maakt het zeker niet uit, die worden de grootste, maar denk wel dat het voor de partijen daarachter uit gaat maken...
 

Eef de Kip

Well-known member
Jezus, ik zat toen in de auto terug naar huis dat ik die speech van die halve zool hoorde, de uil van Minerva blablabla....
4 jaar geleden dus alweer, time flies.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Eef de Kip

Well-known member
Tot ze andere partijen nodig hebben om een coalitie te vormen en dan gaat de helft weer overboord, zeg maar hoe het al een jaar of 50 gaat.
 

Pascallovic

Well-known member
Geen RTL-debat voor de provinciale statenverkiezingen. VVD heeft geen zin om met BBB en JA21 in debat te gaan. Straks worden ze te groot.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik heb ook geen zin dat die partijen te groot worden. Met name de BBB.
 
  • Leuk
Waarderingen: JFK

zwammy

Well-known member
Zou ook mooi zijn als wij journalisten zouden hebben die dan zouden zeggen: he weet je wat, we gaan gewoon zonder de vvd een verkiezingsdebat organiseren. Kijken wat ze dan gaan doen.

En verder laat ons boerke maar groot worden, zal verstandiger zijn dan de jettens halsemas en sjoerdsma
 

Pascallovic

Well-known member
Heb weinig vertrouwen in BBB. Ze doet het leuk als eenmansfractie. Maar of het een partij is die intern een beetje bij elkaar blijft als ze een fractie met meer dan 1 persoon vormen betwijfel ik. Dit soort partijen trekt vooral gelukszoekers aan die bij andere partijen al zijn geflopt of niet konden samenwerken.
 
Bovenaan