Proviciale Staten-, Waterschaps- en Eerste Kamerverkiezingen 2023

Hebben de Eerste Kamerverkiezingen invloed op jouw keuze voor de Provinciale Statenverkiezingen?

  • Ja, daarom stem ik op een coalitiepartij (VVD, D66, CDA of CU)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

zwammy

Well-known member
Klopt, maar als je de fuck upps ziet van de andere partijen zal het weinig verschil maken.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Volgende maand staat de Provinciale Statenverkiezingen en de Waterschapsverkiezingen op het programma. In mei volgen daarna nog de Eerste Kamerverkiezingen.
...
Nieuw is dat Nederlanders die in het buitenland wonen mogen stemmen voor een kiescollege van de Eerste Kamer. De leden van het kiescollege hebben niet allemaal dezelfde stemwaarde, de stemwaarde is afhankelijk van het aantal inwoners van de provincie (of eiland) en het inwonersaantal. De stemwaarde wordt berekend door het inwonersaantal op 1 januari 2023, volgens het CBS te delen door 100x het aantal zetels en dit vervolgens af te ronde naar het dichtstbijzijnde gehele getal. Voor het kiescollege van de expats wordt gekeken naar het aantal geregistreerde kiezers.

Aan de Provinciale Statenverkiezingen doen 45 verschillende partijen mee (officieel 47). In Noord-Holland heb je, met 23 deelnemende partijen, de meeste keus. In Zeeland heb je, met 16 partijen, de minste keus. VVD, D66, PVV, CDA, SP, PvdA*, GL*, PvdD, FvD, CU*, JA21, BVNL, BBB en 50+ doen mee in alle provincies. De SGP* doet in 9 provincies mee. Volt doet in 8 provincies mee, JL in 7, AWP in 6, en Denk en Alliantie in 3. De overige 26 partijen doen in slechts een provincie mee.
* In Zeeland vormen de PvdA en GL een lijst en in Brabant vormen CU en SGP een lijst.
...

De meeste, maar niet alle, partijën doen mee voor het kiescollege niet-ingezetenen (dus het nieuwe kiescollege voor Nederlanders in het buitenland). Opvallend genoeg doet coalitiepartij Christenunie niet mee, BVNL, BBB, JL, AWP, Denk en Alliantie doen ook niet mee. Er doen verder geen "overigen" mee, op 1 blanco lijst met 1 kandidaat na.

Nederlanders in het buitenland moesten hier apart voor registreren, de registraties die gebruikt worden voor de verkiezingen voor de 2e kamer en het Europees Parlement (de andere verkiezingen waar wij aan mee mogen doen), tellen opvallend genoeg niet mee. Ik ben benieuwd hoeveel Nederlanders in het buitenland daadwerkelijk gaan stemmen.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Jezus, ik zat toen in de auto terug naar huis dat ik die speech van die halve zool hoorde, de uil van Minerva blablabla....
4 jaar geleden dus alweer, time flies.
Inderdaad... Ik ging toen naar bed voordat die gek ging speechen en snapte een dga later niet waar mijn collega's het over hadden... Heb later toch maar even de speech teruggekeken... De vraag is niet of Baudet toen wat gebruikt had, maar wat..,.
 

De Wolf

Well-known member
Inderdaad... Ik ging toen naar bed voordat die gek ging speechen en snapte een dga later niet waar mijn collega's het over hadden... Heb later toch maar even de speech teruggekeken... De vraag is niet of Baudet toen wat gebruikt had, maar wat..,.
Zijn twee opties mogelijk.

1: Hij lijd aan een psychose
2: Het is een trol.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Pascallovic

Well-known member
Ja, dat is wel een goede vergelijking.
Ik volg gewoon de D66-doctrine van Kaag dat Wilders zijn bedreigingen aan zichzelf te danken heeft. Met die logica die vandaag doog Kaag zelf bij Khalid en Sophie werd betoogd heeft zij het er ook naar gemaakt met die fakkeldragers.
 

JMD

Well-known member
Ik volg gewoon de D66-doctrine van Kaag dat Wilders zijn bedreigingen aan zichzelf te danken heeft. Met die logica die vandaag doog Kaag zelf bij Khalid en Sophie werd betoogd heeft zij het er ook naar gemaakt met die fakkeldragers.
Hoho, hypocrisie werkt natuurlijk maar 1 kant op en d66 doet nooit wat fout..l dat weet je toch inmiddels wel, Rutte loopt ook al braaf aan de leiband van Kaag…
 

gevegt

Well-known member
Ik volg gewoon de D66-doctrine van Kaag dat Wilders zijn bedreigingen aan zichzelf te danken heeft. Met die logica die vandaag doog Kaag zelf bij Khalid en Sophie werd betoogd heeft zij het er ook naar gemaakt met die fakkeldragers.
Volgens mij heeft ze dat helemaal niet zo gezegd.
 

De Wolf

Well-known member
Zal mij niet verbazen dat de fakkelsukkeltjes fan zijn van heliumkleuter en de ezel die in hagedissen gelooft.
 

Pascallovic

Well-known member
Wat in elk geval niet voor ze pleit is dat ze niet zogenaamd niet begrepen wat het probleem was met die fakkels.
 

gevegt

Well-known member
Nu het snoeiharde rapport over hoe de politiek met de gaswinning in Groningen is omgegaan met in inwoners aldaar, ben ik benieuwd of de VVD daar hoog gaat scoren of dat de partijen die zich al tientallen jaren inzetten voor de slachtoffers meer stemmen gaan krijgen.
 

JMD

Well-known member
VVD is volgens mij nooit groot geweest in Groningen e.o... Daar was jarenlang de CPN nog de grootste (toen die partij nog bestond), en verder is die provincie (op wat plaatsen na) volgens mij flink rood.
 

gevegt

Well-known member
VVD is volgens mij nooit groot geweest in Groningen e.o... Daar was jarenlang de CPN nog de grootste (toen die partij nog bestond), en verder is die provincie (op wat plaatsen na) volgens mij flink rood.
Volgens mij is dat al jaren niet meer zo.
Kom er maar erka!
 
Bovenaan