Proviciale Staten-, Waterschaps- en Eerste Kamerverkiezingen 2023

Hebben de Eerste Kamerverkiezingen invloed op jouw keuze voor de Provinciale Statenverkiezingen?

  • Ja, daarom stem ik op een coalitiepartij (VVD, D66, CDA of CU)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

erka

Well-known member
In Groningen scoort de BBB in elke plattelandsgemeente 30-35 % van de stemmen en in de stad ongeveer 10%. Maar aangezien de stad qua inwoners wel de helft van de provincie is zal de BBB niet zo overheersend zijn als in Friesland of Drenthe.
Lekker contrast hier.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
In het Kiescollege Niet-Ingezetenen deed de BBB niet mee. Ik heb zelf enkele weken geleden al gestemd. Ik vond het ook heel lastig, het was puur een kwestie van partijën wegstrepen en uiteindelijk bleef er één over... De eersten die ik wegstreepte waren PVV, FVD & SP.
 

erka

Well-known member
Oh, en VVD dan eindelijk gehalveerd in de provincie Groningen. Eindelijk eens dat de VVD hier flink verliest. Het zou tijd worden.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Boeren onteigenen is sowieso een breekpunt voor BBB. Dus dat wordt veelal om BBB heen formeren. Of gewoon in de provincie vier jaar lang de boel stilzetten.
 

Joost

Well-known member
Ik vond het vannacht heel opmerkelijk dat de NOS even na half een de uitzending stopte.
Net toen er eindelijk uitslagen binnenkwamen.
 

Joost

Well-known member
Boeren onteigenen is sowieso een breekpunt voor BBB. Dus dat wordt veelal om BBB heen formeren. Of gewoon in de provincie vier jaar lang de boel stilzetten.
Je kunt ook BBB laten meedenken over het uitvoeren van de rechterlijke dwang inzake het terugdringen van de stikstofuitstoot.
 

Friesland

Well-known member
Vraag mij wel af of er niet ergens een foutje zit in de prognose van de Eerste kamer ten aanzien van de combinatie PvdA/GL. Op basis van de huidige tussenstand heb je de volgende wijzigingen in de zetelaantallen voor de provinciale staten.

Klaar met tellen
Zeeland +0
Friesland -1 (PvdA)
Flevoland -1 (GL)
Drenthe -4 (GL-2 PvdA-2)
Overijssel -2 (GL-1 PvdA-1)

Tussenstand
Noord Holland -1 (GL-2 PvdA+1)
Zuid Holland +1 (GL)
Limburg +0
Noord Brabant +0 (GL-1 PvdA+1)
Utrecht +0
Groningen
Gelderland +0
In de prognose blijft GL nu ongewijzigd in Brabant, dus +1 voor de partijen gezamenlijk.

Met 1 zetel winst in Zuid-Holland + 1 in Brabant kun je een verlies van 4 in Drenthe + 2 in Overijssel + 1 in Friesland + 1 in Flevoland compenseren. Het probleem is dat ze in Noord-Holland op 1 zetel verlies staan, waarmee het effect van de winst in Noord-Brabant wegvalt.

Verder is vergelijken met 4 jaar geleden ook lastig omdat de stemwaardes van de provincies zijn gewijzigd, dus het is niet zo simpel als optellen en aftrekken tov 2019. Makkelijker is misschien om BBB rechtstreeks met PvdA/GL te vergelijken. Op basis van de 6 provincies die uitgeteld zijn dat BBB op +5892, dat is een verschil van 2 of 3 zetels in de Eerste Kamer (1 zetel ~ 2140 stempunten). Als je de tussenstanden in de resterende provincies erbij optelt komt BBB op +4158, dat is een verschil van bijna twee volle zetels in de Eerste Kamer.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Dan houd de coalitie dus samen met PVDA/GL net een nipte meerderheid? Dat is wel jammer.
Dat hoeft niet, want BBB staat dan in de telling van Friesland 2 hoger dan de peiling, en die moeten ergens vandaan komen. Als dat D66 en VVD zijn is het alsnog een probleem voor de coalitie.
 
Bovenaan