Proviciale Staten-, Waterschaps- en Eerste Kamerverkiezingen 2023

Hebben de Eerste Kamerverkiezingen invloed op jouw keuze voor de Provinciale Statenverkiezingen?

  • Ja, daarom stem ik op een coalitiepartij (VVD, D66, CDA of CU)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

erka

Well-known member
Als onvrede de grootste drijfveer is voor mensen en je verliest als SP voor de 7e keer op rij (ofzoiets, bij wijze van), dan moet je je toch afvragen of je nog wel bestaansrecht hebt toch?
 

JMD

Well-known member
Als onvrede de grootste drijfveer is voor mensen en je verliest als SP voor de 7e keer op rij (ofzoiets, bij wijze van), dan moet je je toch afvragen of je nog wel bestaansrecht hebt toch?
Of in ieder geval tijd voor een nieuwe partijleider... Leijten, Kwint?
 

Pascallovic

Well-known member
Of in ieder geval tijd voor een nieuwe partijleider... Leijten, Kwint?
Toch heb ik bij Marijnissen ook niet het idee dat ze nu hele grote fouten maakt. Gaat een Leijten die nu ook al prominent aanwezig is op verschillende onderwerpen zoveel meer doen?
 

erka

Well-known member
Toch heb ik bij Marijnissen ook niet het idee dat ze nu hele grote fouten maakt. Gaat een Leijten die nu ook al prominent aanwezig is op verschillende onderwerpen zoveel meer doen?

Daarom, ligt niet aan de leider, maar aan de onderwerpen van de SP. Dat interesseert geen enkele proteststemmer.
 

De Wolf

Well-known member
Daarom, ligt niet aan de leider, maar aan de onderwerpen van de SP. Dat interesseert geen enkele proteststemmer.
Rijken moeten voor de armen betalen. Beetje hetzelfde als de PVDA. Alleen op migratie zijn ze vrij rechts.
 

erka

Well-known member
Rijken moeten voor de armen betalen. Beetje hetzelfde als de PVDA. Alleen op migratie zijn ze vrij rechts.

Het gaat om individualisering van de maatschappij. Dat is precies contra SP-gedachtegoed. Dan kun je Leijten er wel voor zetten maar dat verandert de zaak niet, denk ik.
 

Bernardo

Well-known member
BBB zal de zeer waarschijnlijk in elke gemeente in Friesland de grootste worden. Nog 1 gemeente te gaan.
 

delmaestro

Well-known member
Als onvrede de grootste drijfveer is voor mensen en je verliest als SP voor de 7e keer op rij (ofzoiets, bij wijze van), dan moet je je toch afvragen of je nog wel bestaansrecht hebt toch?
Tsja. Ze waren er gisteren in de uitslagenspeech vooral als de kippen bij om de BBB-middelvinger naar de gevestigde orde 5x te herhalen. Dat ze van 4 naar 3 zijn gegaan werd met geen woord over gerept. Deze keer ingehaald door PvdD, en bij de eerstvolgende mogelijkheid ook door CU, Ja21 en wellicht Volt. Misschien moeten ze ook maar mee fuseren met Jesse en Attje...
 

Bernardo

Well-known member
BBB definitief in alle gemeenten de grootste in Friesland. 27,9% van de stemmen.

BBB 15 zetels, tweede partij is PVDA 5 zetels.
 

Friesland

Well-known member
Of in ieder geval tijd voor een nieuwe partijleider... Leijten, Kwint?
Dan was de uitslag in eerste instantie niet goed doorgekomen, blijkbaar,

Daarover gesproken. Ik gaf gisteren aan dat 50+ de verrassende nummer 2 in Bergen (L) was. Dat bleek niet zo verrassend want 50+ was daar helemaal niet de nummer 2, verre van zelfs.
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Vraag mij wel af of er niet ergens een foutje zit in de prognose van de Eerste kamer ten aanzien van de combinatie PvdA/GL. Op basis van de huidige tussenstand heb je de volgende wijzigingen in de zetelaantallen voor de provinciale staten.

Klaar met tellen
Zeeland +0
Friesland -1 (PvdA)
Flevoland -1 (GL)
Drenthe -4 (GL-2 PvdA-2)
Overijssel -2 (GL-1 PvdA-1)

Tussenstand
Noord Holland -1 (GL-2 PvdA+1)
Zuid Holland +1 (GL)
Limburg +0
Noord Brabant +0 (GL-1 PvdA+1)
Utrecht +0
Groningen
Gelderland +0

Groningen is nog geen prognose qua zetelverdeling bekend, maar gelet op de verliezen daar, zal het iets van -1 voor deze combinatie worden. Dan ben je dus bij elkaar 8 a 9 zetels en dus stemmen voor de Eerste kamerverkiezingen kwijt. Hoe ga je daarmee dan 1 extra zetel bovenop de huidige 14 mee halen? Je zou eerder verwachten dat ze er eentje verliezen. Legt die ene zetel winst in Zuid Holland dan zoveel meer gewicht in de schaal vanwege het inwoneraantal van de provincie?
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
GL/PvdA hadden allebei een geprognotiseerde restzetel in de prognose, dus de kans is denk ik erg groot dat ze iets lager uitkomen denk ik.
 
Bovenaan