Proviciale Staten-, Waterschaps- en Eerste Kamerverkiezingen 2023

Hebben de Eerste Kamerverkiezingen invloed op jouw keuze voor de Provinciale Statenverkiezingen?

  • Ja, daarom stem ik op een coalitiepartij (VVD, D66, CDA of CU)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

Joost

Well-known member
Of stembureaus om 20:00 dicht ipv 21:00, scheelt een uur. Of zoals in veel andere landen pas de volgende dag overdag stemmen tellen en dan 's avonds een uitslagenavond met alles direct beschikbaar.
Ik vind dit wel mooi hoor.

Maar nadat ik eenmaal op een stembureau heb gezeten verbaas ik me wel hoe lang het duurt.
Je hoeft enkel per partij de stemmen door te geven, dat kun je in een uur geteld hebben.
 

JMD

Well-known member
Ik vind dit wel mooi hoor.

Maar nadat ik eenmaal op een stembureau heb gezeten verbaas ik me wel hoe lang het duurt.
Je hoeft enkel per partij de stemmen door te geven, dat kun je in een uur geteld hebben.
Ja inderdaad. De stemmen per kandidaat kunnen later...

Overigens verbaast het me in Engeland nog meer. Daar is elke constitutie ongeveer even groot. Newcastle en Sunderland doen altijd een wedstrijd wie de eerste is (en mind you, daar zijn maar iets van 6 keuzes ofzo), en die zijn vaak binnen een half uur klaar. En daarna blijft het urenlang stil, terwijl ze allemaal even veel mensen in1 constitutie hebben... Alle stembussen moeten naar 1 lokatie om geteld te worden, dus dat het in steden makkelijker gaat dan op het platteland is het logisch, maar Londen, Manchester, Liverpool, Birmingham enz moeten dat toch ook kunnen
 

erka

Well-known member
Ik vind dat toch wel grappig. Als je 10 jaar geleden had geroepen dat de belangrijkste items bij de verkiezingen in Drenthe stikstof en wolven waren, dan had je direct doorgemogen naar het gesticht.
 

Friesland

Well-known member
Het CDA is toch nog ergens de grootste, nl. in Beek, vlakbij Maastricht, wel met fors verlies uiteraard.
 
Bovenaan