En toen stond ik ineens in Estádio do Bessa in het uitvak tussen ik denk wel 5.000 Benfica supporters (want uitvak is zwak uitgedrukt, de hele korte zijde eerste en tweede ring stonden alleen maar Benfica aanhangers. En ik).
Ik had een kaart maar wist alleen dat het achter de goal was, had verwacht dat het in een Boavista vak was. Maar toen ik naar mijn ingang liep dacht ik al, wat een boel politie staat daar. En daarna dacht ik wat een boel Benfica fans lopen hier.
Wel te gek hoor, ons appartement is 20 minuten lopen van do Bessa, loop je er heen zie je allemaal Benfica fans naar het stadion lopen, gewoon tussen het thuispubliek door. Na afloop ook. Was wel enorm veel politie op de been voor de hooligans van beide clubs, een kilometer straat met alleen maar wagens en gewapende riot cops.
En ondertussen een zeer gemoedelijke sfeer na afloop. Al moest het uitvak nog wel ongeveer 20 minuten blijven zitten tot het stadion leeg was cq de boze boa’s en benfi’s geen rotzooi konden schoppen.
Geweldige belevenis, zo’n volle uittribune en vooral om mee te maken hoe die twee keer ontplofte bij een goal. Sowieso qua sfeer natuurlijk dikke prima.
En zoals alle Portugezen supervriendelijke mensen. Mooi mee staan zingen en klappen ook. Al ben ik eigenlijk voor Sporting, dus niet aan UG vertellen.
Bij rust stond het 0-1 door di Maria. Daarna nog een krankzinnige tweede helft met twee rode kaarten, en een geweldig scoreverloop met alles er op en er aan. Benfica kwam met tien te staan en vrijwel direct maakte Boavista 1-1. Benfica kwam met een man minder toch op 1-2, daarna een gelijkmaker in de 88’ minuut vanaf de stip, een schot onderkant lat van Neres diep in blessuretijd, een afgekeurde Benfica goal en uiteindelijk in de 13’ minuut van de blessuretijd de 3-2 voor een counterend Boavista. Niet Kökcü was de man maar een andere oud Feyenoorder, Bozenik. Maakte de 1-1 en de winnende 3-2.
2x rood, 10x geel, Benfica twee keer lat geraakt, 5 doelpunten waarbij een late penalty en een hele late winnende, kortom een mooi rijtje alles er op en er aan.
Dit was wel één van mijn mooiste voetbalbelevenissen ooit. Allejezus veel moeite gekost maar het was het volledig waard. En dankzij SUPERHELD U.G. ga ik zaterdag vrijwel zeker ook nog naar da Luz ondanks dat het al uitverkocht is.