Portugese competitie

Abubakari

Well-known member
Vrijdagavond gaan we verder, Casa Pia-Sporting, waar is dat? In Lissabon, want daar komen ze vandaan. Maar in welk stadion in Lissabon?

64deb0ec59746-IMG_1107.jpeg


64deb0ac10bd4-IMG_1108.jpeg


Geen van beide dus, na veel gezoek (want op de site van Casa Pia staat het ook niet duidelijk of zelfs niet) blijkt deze Lisboa derby 80 km buiten Lissabon gespeeld te worden in Rio Major.😵‍💫


64deb07478330-IMG_1109.jpeg


Anyway, hup Sporting!


Morgen laten we Porto achter ons, blijft jammer dat ik geen wedstrijd van FC Porto kon zien, en gaan we naar Lisboa.
Als alles volgens plan verloopt zaterdagavond naar Benfica en zondagmiddag naar Belenenses. En danis het weer even uit qua buitenlands voetbal, al volgen vrijdag en zondag ook weer stadionbezoekjes,maar dan in het Noorden. En daartussen in Buitenpost-BQ1887.
 
Laatst bewerkt:

Abubakari

Well-known member
En dat was bezoekje nummer 2 aan Benfica, nu in da Luz. Ook nog een supergoeie plek, halverwege de helft zeg maar, rij 16 dus mooi dicht op het veld.
64e147711c155-IMG_1429.jpeg


Estrela kwam voor een puntje en speelde heel verdedigend, 5-4-1. Benfica kwam er niet doorheen, wat halve kansen, maar niks waar Estrela van in de war raakte.
64e147d67732e-IMG_1428.jpeg

Totdat David Neres er in kwam, viel tegen Boavista ook al goed in en nu kantelde hij de wedstrijd hoogstpersoonlijk. Goeie individuele acties en eindelijk gevaar. En tot grote opluchting van het hele stadion in de 80’ minuut de assist op de 1-0. De net ingevallen Tengstedt hoefde alleen nog binnen te tikken. En in blessuretijd nog een mooie Neres actie en nu was het Silva die scoorde. Moeizaam (wie zet Neres dan ook op de bank) maar uiteindelijk een happy end voor Benfica.
Na de nederlaag bij Boavista moest er gewonnen worden en naar mate de goal langer uitbleef nam de irritatie in en buiten het veld toe.
64e1480c45610-IMG_1427.jpeg

Neres uiteraard motm.

Veel moeite en gedoe om een kaart te krijgen, was eigenlijk uitverkocht en alleen voor leden, maar gelukkig toch een kaart. UG bedankt voor alle support en hulp!

Wel een supermooi stadion trouwens. Letterlijk het stadion van het licht maar ook imposant, mooi en indrukwekkend. Vette ervaring nr 2. Onvergetelijke week met 2 wedstrijden van Benfica. Beide keren op loopafstand van ons appartement. Wel mooi, tussen hele drommen fans naar het stadion lopen. Ik zat ook al 50 minuten voor aanvang in het stadion. Wat foto’s maken (ik schat minimaal 3 miljoen) en de boel bekijken en in de sfeer komen. Naar beneden lopen, aan de rand van het veld staan, het stadion verder vol zien lopen (ik zag om 17.15 al mensen naar het stadion lopen, 4 uur voor aanvang).
 
Laatst bewerkt:

U.G.

Well-known member
Masterclass sfeer impressie ! Jammer van held Neres want het scheelde niet veel of we waren alvast 5 punten los van die gasten.

Wij scoorden een buitenspelgoal, in de 3de minuut. Doelpunt werd goedgekeurd, maar VAR kwam maar niet met de lijntjes. De commentatoren op sporttv, ik heb een licht vermoeden dat het niet-Sportinguistas waren, bleven om de 5 minuten zeuren om die verdomde lijntjes.

Meteen na de wedstrijd gaf de CA ( arbitrage commissie) toe dat ze een fout hadden begaan blabla. Casa Pia gaat niet in protest dus de wedstrijd zal waarschijnlijk niet worden overgespeeld, denk ik.

Jammer dat zo’n fout wordt begaan, maar normaal hoor je geen woord van de CA na de tig gruwelijkere fouten die worden begaan, het zij al dan niet door technische mankementen. Maar goed.

Heerlijk voetbal avontuur Abu, ga je vandaag trouwens naar Restelo ?
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Abubakari

Well-known member
Heerlijk voetbal avontuur Abu, ga je vandaag trouwens naar Restelo ?
Sim!
64e27f0f02660-IMG_1608.jpeg

Zo groots als de wedstrijden eerder deze week kon het niet meer worden, dat wist ik vantevoren al. Tweede divisie, te groot stadion (20.000) voor het publiek wat komt kijken (schatting 5000) en een sfeer die meer deed denken aan een potje amateurvoetbal, gemoedelijk en gezellig.
Maar mocht dat de pret drukken? Driewerf neen!
64e27fee3b755-IMG_1598.jpeg

Stadion met uitzicht op de Taag en de iconische Golden Gate brug van Lisboa, in dit geval roodgekleurd. Lekker in de schaduw voetbal kijken bij een mooie club met geschiedenis.
64e280856e7c0-IMG_1606.jpeg

Eigenlijk moest ik aan de andere kant zitten, bij het plukje Porto fans en andere niet Belenenses socios.
Toen ik aankwam ging ik in de rij voor een kaartje staan, dat duurde en duurde en duurde. Gevraagd waarom dat zo traag ging, bleek dat de meeste mensen in de rij een minuut of twintig voorafgaand aan de eerste wedstrijd van het seizoen hun seizoenkaart kwamen kopen. Duurde 5 minuten per klant, dus dat was geen optie want dan had ik een kaartje tegen de tijd dat de wedstrijd nabeschouwd werd. Vreemde timing voor seizoenkaart verkoop vond ik eerlijk gezegd.
64e281c8330b1-IMG_1599.jpeg

Ernaast zat een ander kantoortje, even gevraagd waar ik een kaart kon kopen, bleek dat ik een heel eind terug moest, dan helemaal om het stadion heen moest lopen voor een kaartje op de andere bijna lege tribune.
Maar ach, als ik liever bij de Belenenses socios wilde zitten kon dat ook wel hoor.
Dat leek mij om een stuk of 10 redenen beter.
64e28264203d0-IMG_1520.jpeg

Moest ik hierheen.

64e289097d51f-IMG_1605.jpeg

Mannetje wat daar zat verwees me weer door naar de kassa aan de andere kant van het stadion, maar nadat ik vriendelijk vroeg mij te matsen en dat ze het in dat kantoortje verderop ook wel best vonden ging hij schoorvoetend akkoord. “Only for this time”.
Obrigado!

64e28376ad110-IMG_1466.jpeg

Terwjl er nog een hele lading socios bezig waren hun seizoenkaart aan te vragen waren we ondertussen 5 minuten voor aanvang beland. Met een enorme rij mensen met een kaartje en niet erg veel tempo bij het doorlaten naar binnen. Praatje gemaakt met andere man in de rij en verdomd, net toen we dachten het begin te missen kwam er schot in de rij en konden we zo doorlopen.

64e2844e16300-IMG_1434.jpeg

Zat plek op de tribune dus een mooi plekje ter hoogte van de middenlijn gekozen met rechtsonder me een groepje van ongeveer 50 man die de hele wedstrijd stonden te zingen en klappen. De sfeermakers dus.
64e28563c2809-IMG_1609.jpeg

Dan de wedstrijd, tegenstander was Porto B, die parkeerden de bus niet, maar toch kwam Belenenses maar moeilijk tot kansen.
Paar vaardige voetballers, maar de acties stranden voornamelijk in schoonheid.
64e2861adbd23-IMG_1528.jpeg

Na rust drong Belenenses nog meer aan, want ook voor rust was de club uit Belem al het meest in de aanval, en in de 70’ minuut kwamen ze ook op een verdiende 1-0 voorsprong. Vreugde was van korte duur, Porto B schoot een minuut of zeven later een vrije trap in de bovenhoek, 1-1. En dat was ook de eindstand.
Derde (en deze vakantie laatste) potje Portugees voetbal, op zijn eigen manier weer een bijzondere en leuke middag.
 
Laatst bewerkt:

U.G.

Well-known member
Mooi man, die foto de Porto-bus met op de achtergrond ponte 25 de Abril 😁 de stenengooi-tijdperk lijkt voorbij in Portugal.

Sowieso geweldig dat je in Belem bent, Ajuda is mijn geboortegrond. En o Restelo is sowieso jeugdsentiment, mijn oom nam mij als pikkie een keer mee naar een concert daar, zal ik nooit vergeten, hij zei : ‘ ik ga jou ‘s werelds grootste artiest laten zien.’ We gingen naar Stevie Wonder, als puber dacht ik later nog wat een lul was m’n oom 😂 om later weer te beseffen dat m’n oom gewoon gelijk had. Wel de SW van de 70’s. Wij gingen in de ‘I just call’ era. En vroeger kregen os Belenenses Restelo gewoon vol.

Ik doe later nog misschien een updatje, maar wat een reis Abu ! Echt geweldig !
 
Laatst bewerkt:

Abubakari

Well-known member
Porto leek gister af te haken in het groepje zonder puntverlies (waar ook UG’s Sporting na 3 zeges met 1 goal verschil in staat) na 90 minuten stond Porto 1-0 achter maar in blessuretijd scoorden ze er nog 2 en wonnen met 1-2.
Benfica kwam door een 2-3 zege op 6 uit 3.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: U.G.

U.G.

Well-known member
De top begint moeizaam, Benfica en Braga hebben zelfs al verloren, en Porto en Sporting moesten in de blessure-tijd nog ff flink goochelen om de volle buit. Porto zelfs met in de laatste twee minuten een heuse ‘remontada’.

Porto raakte in de laatste marktweek nog even snel Otavio kwijt aan de Arabieren, en Taremi gaat naar Milan. Die leveren flink in. Hoewel ik een paar jonge gasten heb zien lopen bij hen die mij super goed bevielen. Vooral Borges ( een gozer uit Lisboa ).

Wij hebben dus Gyokeres gehaald, een spits die zakt en zelf kan creëren. Hij is gehaald om drie jaar lang falende Paulinho te vervangen…en dat zag je ook terug in de voorbereiding. Maar I said it before and I say it again : Paulinho en Amorim zijn hele goeie vriendjes, inmiddels is het systeem dus omgegooid met een ruit en twee spitsen ( Paulinho en Gyokeres ) die weliswaar andere looplijnen hebben maar elkaar gewoon niet gunnen….dui-de-lijk te zien. Lekker fair voor de nieuwe spits !
En o ja, voor dit nieuwe systeem zijn Edwards en Trincao - vorig jaar sleutel spelers - opgeofferd.

Hjulmand is ons komen versterken, goeie voetballer maar zeker niet één om met de punt naar achter te laten spelen. Geen Ugarte of Palhinha dus. Wel een controleur met een dieptepassje.

Amorim heeft veel krediet en veel ruimte dus na de behaalde titel, je gaat bijna vergeten dat we vorig eigenlijk gewoon gefaald hebben, Braga speelt CL en niet wij. En je hoeft er geen ingewikkelde wiskunde formules op los te laten om de schuldige aan te kunnen wijzen. Paulinho kreeg kansen maar scoorde nooit ! Zo simpel is voetbal. Maar goed, we gaan verder.

Matheus Nunes ( naar City? ) en Palhinha ( naar Bayern ? ) gaan dus waarschijnlijk onverwachts geld opleveren.

Benfica gaat Vlachodimos verkopen. Hij en de coach kregen ruzie. Rare gabber die coach met z’n Neres steevast op de bank laten. Ik vind het prima, maar ‘hun’ beginnen al te morren.
 

U.G.

Well-known member
Juan Bernat van PSG naar Benfica. Porto haalt Ivan Jaime uit Famalicao. Controversiële transfer dit, want dit is de guy die vorig jaar zowel coach Sergio als de SD ultra’s van Porto uitdaagde. Taremi laten ze btw niet gaan naar Milan. Wij halen Fresneda uit Valladolid, een jong Spaans international.
Fulham en Bayern waren vanochtend nog rond wat betreft de transfer van Palhinha naar Duitsland (65 miljoen) maar de Londenaren kunnen geen vervanger vinden op de slotdag dus dat lijkt daarom af te ketsen. Zonde voor onze penningmeester, hoewel die dan wel weer kan glimlachen bij het vertrek van Nunes naar City.
 

Abubakari

Well-known member
Zomaar even een vraagje aan UG, wie staat er eigenlijk bovenaan?😀

Sporting en Porto als enige nog ongeslagen nadat Boavista dit weekend zijn eerste nederlaag leed, 4-1 bij Braga. Benfica derde op 1 punt van Sporting en Porto. Enige puntverlies van Benfica was de wedstrijd bij Boavista op de eerste speeldag.

Vrijdagavond is Benfica-Porto, Sporting moet naar nummer 11 Farense.
 

U.G.

Well-known member
O meu Spóóórting 💪🏼 vandaag die twee inderdaad tegen elkaar, ff achterover zitten en checken hoe de haantjes tekeer gaan. Opzienbarend om te zien hoe Porto letterlijk in elke wedstrijd keihard struggled maar wel steeds 3 punten binnensleept. Benfica heeft in de CL een dankbare dreun opgelopen, hopelijk werkt dat nog even door. Dit seizoen kleurt sowieso weer groen ! Het ziet er gewoon naar behoren uit.
 

Abubakari

Well-known member
Benfica wint met 1-0, goal van Di Maria. 10 x geel (4-6) en 1x rood (al na 19 minuten voor Porto). Als Sporting wint zijn ze alleen koploper.
 

U.G.

Well-known member
Sporting nog steeds number one.

Schmidt’s Benfica is het helemaal kwijt, het liep in de 2de seizoens helft van hun kampioensjaar al stroef, maar ik vind het nu echt drie keer niks. Een aanvalslinie van niveau pak ‘m beet Portimonense. En het is ook niet zo dat Schmidt eens een keer denkt ‘ laat ik mensen maar wat meer op hun natuurlijke plek beginnen te positioneren want dit werkt niet.’ Of überhaupt een echte controleur erbij achter de behoorlijk aanvallend ingestelde Joao Neves en Kokcu. Zijn krediet bij de pers is iig op, zelfs clubkrantje A Bola begint flink te morren. Hij heeft wat dat betreft niet bepaald de marge wat bv 1 klas bullshitter Jorge Jesus had. A Bola kopte met ‘hoe zeg je crisis in het Duits, Herr Schmidt’

Braga ( wat ik overigens een heldenploeg vind in de CL ) heeft ook gemorst, zometeen Porto uit bij Vizela. Which means ; als wij morgen winnen in een tough Bessa ( waar Abu onlangs zat ) slaan we de eerste kleine slag dit seizoen. Porto groeit, ik denk dat zij onze ‘guy’ gaan worden in de titelstrijd.

Viva o Sporting.
 

Abubakari

Well-known member
Which means ; als wij morgen winnen in een tough Bessa ( waar Abu onlangs zat ) slaan we de eerste kleine slag dit seizoen.
Was ook op een maandagavond, ook Porto vs Lisboa. Verschil is dat ik deze keer niet in het uitvak zit. Mocht Boavista winnen dan hebben Porto, Sporting en Benfica allemaal 22 punten.
 

Abubakari

Well-known member
Bozenik verpest het (en scoort net als toen tegen Benfica), maakt tien minuten voor tijd 1-1.
Maar er is nog tijd voor Sporting, hup Groen Witten!

edit UG prijst de VAR, afgekeurd, dus nog steeds 0-1.
 
Bovenaan