Dit. Alleen niet 20-20-20, maar 16 Eredivisie, 16 Eerste Divisie en 16 Tweede Divisie. Van 20 ploegen wordt onze competitie niet beter. En volledige doorstroming en kappen met dat achterlijke conservatieve Middeleeuwse zaterdag/zondagonderscheid. En soepeler accommodatie-eisen, want die zijn echt te streng in ons land waar je een uitsupporter met een verrekijker moet zoeken soms.
Spelers moeten meer uitgedaagd worden, dat doen je niet door het aantal wedstrijden te verminderen, maar door het aantal wedstrijden juist te verhogen. De meest natuurlijke manier is het verhogen van het aantal teams. Bovendien is 16 teams op het hoogste niveau gewoon te weinig voor Nederland. Ze hebben het in de jaren 60 al eens geprobeerd, maar dat bleek blijkbaar een slecht idee, want het werd na vier seizoenen alweer teruggedraaid. Bovendien besteel je met het terugbrengen van het aantal teams een twee clubs van een groot deel van hun inkomsten en je geeft minder spelers de gelegenheid om op Eredivisieniveau te spelen. Bij een uitbreiding naar 20 clubs gebeurt precies het tegenovergestelde: meer spelers actief op Eredivisieniveau en twee clubs met extra inkomsten. We willen graag dat spelers zich ontwikkelen, dus is een uitbreiding logischer dan een inkrimping.
Verder is de zaterdag/zondagscheiding op zich niet zo raar: het zijn maar amateurs. Het probleem is alleen dat de scheiding ook wordt toegepast in de klassen waar het toch wat meer lijkt op semiprofessionalisme. In de Topklasse en de Hoofdklasse zou er enkel een regionale scheiding moeten zijn.
De accommodatie-eisen zullen te maken hebben met de veiligheid, maar als ik dan vandaag naar Go Ahead Eagles - De Graafschap kijk, zet ik daar toch mijn vraagtekens bij.