Het systeem is wel heel opmerkelijk voor Nederland waar men beweerd dat we de procentueel een van de meeste Athe?sten hebben van de planeet. Als je er een beetje over na denkt is het een bizar dat in een zogenaamd vrij land als Nederland een scheiding is gemaakt op basis van religie.
Ken uw geschiedenis. Nederland is namelijk ook het enige land dat zo'n sterke verzuiling kende. Deze scheiding is hiervan nog een overblijfsel.
Verder, wat ik er van vindt. Los van principes is veel toch afhankelijk van gewoontes. Ik heb hetzelfde als Joost. Ik neem mij iedere keer weer voor om af en toe een mooie wedstrijd te bezoeken op zaterdagmiddag, maar het komt er zelden van omdat ik altijd wel iets nog moet doen op zaterdag. Op zondag heb ik eigenijk zelden wat en heb ik zee?n van tijd. En familiebezoek combineert bovendien juist uitstekend met een voetbalwedstrijd.
Er is dan ook geen enkel bezwaar om twee afdelingen naast elkaar te laten bestaan, alleen begint het te schuren naarmate het niveau hoger wordt. Het is natuurlijk van de zotte dat je straks twee afdelingen naast elkaar hebt bestaan op het vierde niveau. Volgend seizoen kan het maar zo zijn dat ONS Sneek en SWZ in hetzelfde weekend een uitwedstrijd van 200 kilometer hebben, terwijl ze op hetzelfde niveau spelen en hun sportparken een paar kilometer uit elkaar liggen. Tot en met het vijfde niveau (1-1-2-4-8) zou je alles moeten samenvoegen en daarna kun je de boel in de disctrictscompetities prima opsplitsen. Wil je niet meedoen als club, ook goed, maar dan kun je dus niet hoger spelen dan in de hoogste disctrictscompetitie
Of je dan de privileges voor zaterdagclubs in die samengevoegde competities moet blijven handhaven is weer een heel andere discussie.