Play-offs met Belgie

Play-offs met Belgie


  • Totaal aantal stemmers
    10
G

Gast

Guest
Dit. Alleen niet 20-20-20, maar 16 Eredivisie, 16 Eerste Divisie en 16 Tweede Divisie. Van 20 ploegen wordt onze competitie niet beter. .

Met 16 Eredivisieteams kom je op 30 wedstrijden + een paar play-off wedstrijden voor enkele teams. Dat betekend minder TV / Recette inkomsten dan in de huidige situatie. Hoe zou jij dit oplossen?
 

zwammy

Well-known member
Nee niet voor mij, voor jou blijkbaar wel. Prima, verschillen we van mening maar om een andere mening als dooddoener te bestempelen vind ik een beetje overdreven.
Al die mensen die blijven hangen aan een Nederlandse competitie met louter Nederlandse clubs noem ik ook geen fossielen ofzo.



Het ging om de dooddoener dat die standaard als reden werd aangeven waarom die beneliga er moet komen. En voor jou zelf zal het ook niet veel uitmaken maar ik denk dat de Ajax supporter die mee naar uitwedstrijden gaat toch liever naar Breda en Tilburg gaat als naar Bergen en Moeskroen. Maar goed, ik weet het ook niet beter. Misschien vinden hun dat wel leuk om 270 km te rijden maar dan laat NAC maar lekker degraderen, gaan wij wel naar Oss.
 

ALenstra

Well-known member
Gewoon 18 teams in eredivisie en eerste divisie. Twee rechtstreekse degradanten en promovendussen tussen eredivisie en eerste divisie. En promotie/degradatie tussen profs en amateurs.
 

Shayman

New member
Absoluut tegen. Trek je de betere clubs bij de rechterrijtje ploegen weg, dan is het de doodsteek voor de Nederlandse competitie.

Ik pleit voor een doorlopende voetbalpiramide, zonder al die gekke eisen en met de nadruk op de opleidingen. Dat is wat we in Nederland kunnen en daar moeten we ons aan vasthouden.

Een eredivisie met 20 ploegen, een 1e divisie met 20 en daaronder een tweede divisie met 20. Verder kappen met die hele zaterdag/zondag ongein op de hogere amateurniveaus.

Weer die dooddoener dat er "gekapt moet worden met die zaterdag-ongein" terwijl daar juist heel bewust voor gekozen is door een groot aantal clubs. Hierbij heb ik nog geen enkel goed argument gehoord waarom ze gedwongen moeten worden richting andere speeldagen.

Waarom niet een doorlopende piramide met de huidige profclubs, de zondagamateurs en de zaterdagclubs die wel ambitie hebben om door te kunnen groeien naar het huidige betaald voetbal en daarnaast een amateursectie van de huidige amateurs waarbij de zaterdag met voetbal een groot deel uit maakt van de totale week, er geen enkel belang is om tegen profs te kunnen spelen en/of er principi?le overwegingen zijn om niet op zondag te voetballen?
 

Joost

Well-known member
Weer die dooddoener dat er "gekapt moet worden met die zaterdag-ongein" terwijl daar juist heel bewust voor gekozen is door een groot aantal clubs. Hierbij heb ik nog geen enkel goed argument gehoord waarom ze gedwongen moeten worden richting andere speeldagen.

Waarom niet een doorlopende piramide met de huidige profclubs, de zondagamateurs en de zaterdagclubs die wel ambitie hebben om door te kunnen groeien naar het huidige betaald voetbal en daarnaast een amateursectie van de huidige amateurs waarbij de zaterdag met voetbal een groot deel uit maakt van de totale week, er geen enkel belang is om tegen profs te kunnen spelen en/of er principi?le overwegingen zijn om niet op zondag te voetballen?

De grote vraag is eigenlijk; waarom is voetbal de enige sport waar de gelovigen niet op zondag willen spelen? Er worden toch ook andere sporten bedreven in die gemeenschappen? In Nijkerk mag je wel hockey spelen op zondag maar niet voetballen op zondag?

Als je als club prestatief voetbal wilt bedrijven, en je kunt toch moeilijk beweren dat dat bij Spakenburg en IJsselmeervogels niet zo is, dan moet je als club niet worden beperkt door een dag waarop je niet wilt spelen. Overigens is er in de Eerste Divisie standaard geen duel op zondag. Als je per se alleen op zaterdagmiddag wilt blijven spelen dan moet je dat in een afzonderlijke competitie gaan doen. Maar de zaterdagteams hebben juist altijd geknokt om door de Bond erkend te worden als topteams.
 

Keyser S?ze

New member
De grote vraag is eigenlijk; waarom is voetbal de enige sport waar de gelovigen niet op zondag willen spelen? Er worden toch ook andere sporten bedreven in die gemeenschappen? In Nijkerk mag je wel hockey spelen op zondag maar niet voetballen op zondag?

In Nijkerk mag je wel op zondag spelen maar daar is geen interesse voor. Zaterdag is als speeldag nu eenmaal populairder aan het worden. Bovendien is er in de wijde omgeving van Nijkerk vrijwel geen fatsoenlijke zondagclub te vinden en dan is het toch veel leuker om regionale derby's te spelen in Putten, Ermelo, Harderwijk enzo.

Overigens speelde in mijn beleving de huidige zaterdaghoofdklasser NSC Nijkerk tot de jaren 60/70 van de vorige eeuw nog op zondag. Maar ik kan mij vergissen.
 

Shayman

New member
De grote vraag is eigenlijk; waarom is voetbal de enige sport waar de gelovigen niet op zondag willen spelen? Er worden toch ook andere sporten bedreven in die gemeenschappen? In Nijkerk mag je wel hockey spelen op zondag maar niet voetballen op zondag?

Als je als club prestatief voetbal wilt bedrijven, en je kunt toch moeilijk beweren dat dat bij Spakenburg en IJsselmeervogels niet zo is, dan moet je als club niet worden beperkt door een dag waarop je niet wilt spelen. Overigens is er in de Eerste Divisie standaard geen duel op zondag. Als je per se alleen op zaterdagmiddag wilt blijven spelen dan moet je dat in een afzonderlijke competitie gaan doen. Maar de zaterdagteams hebben juist altijd geknokt om door de Bond erkend te worden als topteams.

Je trekt weer eens de makkelijke Refo-kaart maar dat is niet eens altijd de reden voor zaterdag voetbal want ontspanning op de zondag is ook geen probleem (het is geen werk) en het gros van de bible-belt leeft echt niet meer in 1950; VVOG (Harderwijk) heeft bijvoorbeeld ook een zondag-afdeling maar voetbal op zaterdag is vaak ook gewoon een belangrijk deel van de week en dat zou op vrijdagavond of op zondag niet passen.

Zaterdag is voetbal en zondag is familie en dat is gewoon historisch zo gegroeid, de vergelijking met andere sporten waar geen hond komt kijken zegt dus niks en gelijk ook alles.

Wat dus als duidelijk punt naar voren komt is niet zozeer de dag waarop niet gespeeld wordt maar dat het juist gaat om de dag waarop wel gespeeld zou moeten worden en dan zit je niet wachten op vrijdagavond wanneer je net thuis komt na een week hard werken of zondagmiddag wanneer je naar je ouders gaat of je kinderen op visite komen.
 

Friesland

Well-known member
De grote vraag is eigenlijk; waarom is voetbal de enige sport waar de gelovigen niet op zondag willen spelen? Er worden toch ook andere sporten bedreven in die gemeenschappen? In Nijkerk mag je wel hockey spelen op zondag maar niet voetballen op zondag?

Als je als club prestatief voetbal wilt bedrijven, en je kunt toch moeilijk beweren dat dat bij Spakenburg en IJsselmeervogels niet zo is, dan moet je als club niet worden beperkt door een dag waarop je niet wilt spelen. Overigens is er in de Eerste Divisie standaard geen duel op zondag. Als je per se alleen op zaterdagmiddag wilt blijven spelen dan moet je dat in een afzonderlijke competitie gaan doen. Maar de zaterdagteams hebben juist altijd geknokt om door de Bond erkend te worden als topteams.

Eredivisie: zoals het nu is.

Eerste Divisie:
thuisclub speelt thuiswedstrijden op speeldag en tijdstip van voorkeur, behalve bij dubbele rondes.
Dubbele rondes zijn vrijdag en maandag 20:00.
Laatste 2 speelrondes gezamenlijk op vrijdag om 20:00.

Tweede Divisie en Derde Divisie:
Alles standaard op zaterdagnamiddag/avond.
Clubs kunnen onderling een andere speeldag en/of aanvangstijdstip afspreken.
Laatste twee speelrondes gezamenlijk op zaterdagnamiddag/avond.

Zaterdag/zondagscheiding vanaf het vijfde niveau.


Maar goed, de disscussies over de piramide en de voorwaarden kunnen hier besproken worden: http://devoetbalkantine.nl/showthread.php?119-De-piramide
 

erka

Well-known member
Je trekt weer eens de makkelijke Refo-kaart maar dat is niet eens altijd de reden voor zaterdag voetbal want ontspanning op de zondag is ook geen probleem (het is geen werk) en het gros van de bible-belt leeft echt niet meer in 1950; VVOG (Harderwijk) heeft bijvoorbeeld ook een zondag-afdeling maar voetbal op zaterdag is vaak ook gewoon een belangrijk deel van de week en dat zou op vrijdagavond of op zondag niet passen.

Zaterdag is voetbal en zondag is familie en dat is gewoon historisch zo gegroeid, de vergelijking met andere sporten waar geen hond komt kijken zegt dus niks en gelijk ook alles.

Wat dus als duidelijk punt naar voren komt is niet zozeer de dag waarop niet gespeeld wordt maar dat het juist gaat om de dag waarop wel gespeeld zou moeten worden en dan zit je niet wachten op vrijdagavond wanneer je net thuis komt na een week hard werken of zondagmiddag wanneer je naar je ouders gaat of je kinderen op visite komen.

Dus alle andere voetballers in alle andere landen in Europa, waar deze kul-scheiding niet is, kunnen nooit op familiebezoek?
 

Keyser S?ze

New member
Dus alle andere voetballers in alle andere landen in Europa, waar deze kul-scheiding niet is, kunnen nooit op familiebezoek?

Waarom kul-scheiding? Als iemand op zaterdag wil spelen en zeer velen met hem, laat ze dan toch. En idem op zondag. Ik loop al mijn hele leven rond in het amateurvoetbal en doe dat op zaterdag. Zondagvoetbal bij de amateurs zegt mij vrijwel niks, doet mij niks en stelt in mijn ogen niet veel voor. Maar ik weet heus wel dat het bijvoorbeeld in Limburg compleet omgekeerd is. Ook prima.
 

Joost

Well-known member
Je trekt weer eens de makkelijke Refo-kaart maar dat is niet eens altijd de reden voor zaterdag voetbal want ontspanning op de zondag is ook geen probleem (het is geen werk) en het gros van de bible-belt leeft echt niet meer in 1950; VVOG (Harderwijk) heeft bijvoorbeeld ook een zondag-afdeling maar voetbal op zaterdag is vaak ook gewoon een belangrijk deel van de week en dat zou op vrijdagavond of op zondag niet passen.

Zaterdag is voetbal en zondag is familie en dat is gewoon historisch zo gegroeid, de vergelijking met andere sporten waar geen hond komt kijken zegt dus niks en gelijk ook alles.

Wat dus als duidelijk punt naar voren komt is niet zozeer de dag waarop niet gespeeld wordt maar dat het juist gaat om de dag waarop wel gespeeld zou moeten worden en dan zit je niet wachten op vrijdagavond wanneer je net thuis komt na een week hard werken of zondagmiddag wanneer je naar je ouders gaat of je kinderen op visite komen.

De refo-kaart is toch ook de enige werkelijke reden waarom er op zondag niet gespeeld mag worden? Spakenburg speelde op een trainingskamp in Spanje een oefenduel op zondag en het dorp was te klein. En dat terwijl die supporters gewoon met hun familie hadden kunnen zitten en er geen last van hadden.

Ik was in de veronderstelling dat het bezoeken van een duel geen probleem was maar het voetbal zelf w?l.

ZIe bijvoorbeeld dit;
De Bijbel noemt het woord voetbal niet, maar spreekt wel over sport in het algemeen. In 1 Tim.4:8: want de lichamelijke oefening is tot weinig nut, maar de godzaligheid is tot alle dingen nut. Hier staat dus niet dat sport geen enkel nut heeft, maar wel zeer weinig en zeker als het gaat om de dienst van God. Sport moet dus ten goed komen aan je gezondheid en geen nadeel opleveren voor de dienst van de Heere.

En zondag is dan weer de dag van de Heer.

Ik snap niet waarom j de vergelijking met andere sporten verwerpt. Het gaat mij er niet om dat er daar niemand komt kijken of de populariteit ervan maar om het principe dat die sporters wel is 'toegestaan' om op de dag van de Heer te sporten en voetballers niet. Ik vraag me overigens ook af hoeveel van de voetballers in het eerste team ook werkelijk zondag in de kerk zitten.

Mijns inziens is er geen enkel bezwaar tegen sporters die enkel op zaterdag willen voetballen om religieuze of praktische redenen. Echter, een eerste elftal dat zo goed mogelijk moet presteren zou in een gemengde competitie moeten kunnen meedraaien. Dat die vereniging dan haar thuisduels op zaterdagmiddag speelt zou geen enkel probleem moeten vormen. Dat een enkel duel niet op zaterdag is, een uitduel dus, vormt geen belemmering voor de familiezondag.
 

erka

Well-known member
Waarom kul-scheiding? Als iemand op zaterdag wil spelen en zeer velen met hem, laat ze dan toch. En idem op zondag. Ik loop al mijn hele leven rond in het amateurvoetbal en doe dat op zaterdag. Zondagvoetbal bij de amateurs zegt mij vrijwel niks, doet mij niks en stelt in mijn ogen niet veel voor. Maar ik weet heus wel dat het bijvoorbeeld in Limburg compleet omgekeerd is. Ook prima.

Omdat het nergens op slaat. Een competitie moet ingedeeld worden op sterkte en op regionale gronden, van hoog tot laag. Zoals in de hele wereld. Maar alleen Nederland hebben we ook een scheiding op religieuze gronden. Ik vind dat belachelijk. De argumenten die erbij gehaald worden zijn ook onzinnig. Zoals ik al zei, alsof de rest van de wereld zijn familie nooit kan zien omdat ze moeten voetballen.

Deel op sterkte en regionaal in, en laat de speeldag vrij aan de thuisclub, zaterdag of zondag. Simpeler kan niet. Dat is in alle andere sporten in Nederland ook zo. Al die honderdduizenden volleyballers, basketballers, hockeyers...maar nee, voetbal in Nederland is echt blijven hangen in de jaren '50. We mogen blij zijn dat we profvoetbal hebben gekregen ooit, met die conservatieve houding hier.
 
Laatst bewerkt:

Keyser S?ze

New member
Nou, dan gaan we lekker met z'n allen op zaterdag spelen. Niet om het geloof maar het is gewoon veel praktischer. De spelers kunnen zich op zaterdagavond (DE uitgaansavond) lekker uitleven en hoeven zich niet in te houden en kunnen op zondag lekker bijkomen i.p.v brak te zijn op maandagmorgen. En op zondag kun je naar je favoriete profclub.
 

Joost

Well-known member
Nou, dan gaan we lekker met z'n allen op zaterdag spelen. Niet om het geloof maar het is gewoon veel praktischer. De spelers kunnen zich op zaterdagavond (DE uitgaansavond) lekker uitleven en hoeven zich niet in te houden en kunnen op zondag lekker bijkomen i.p.v brak te zijn op maandagmorgen. En op zondag kun je naar je favoriete profclub.

Mijn favoriete profclub speelt op zaterdag. Tevens is mijn zaterdagmiddag ingeruimd voor het doen van boodschappen en het huis poetsen.
 

Joost

Well-known member
Hier nog op voortbordurend;

In mijn ideale scenario is onze piramide als volgt;
Eredivisie
Eerste Divisie
Tweede Divisie (2 poules)
Derde Divisie (4 poules)
1e Klasse (8 poules, 2 per district)
2e Klasse etc

Ik zou graag een duidelijke scheiding willen zien tussen prof, semi-prof en amateurvoetbal. Dat is dan een richtlijn, geen eis. Als je met 11 amateurs de Eredivisie wilt halen lijkt me dat prima (maar onmogelijk). Wel zouden er voor de profs en semi-prof divisies een soort van licenties moeten komen waardoor er eisen omtrent accommodatie en financi?n ontstaan.

Het profvoetbal bestaat uit de ere en eerste divisie, de semi-prof spelen in de tweede en derde divisie of hoe je ze ook wilt noemen.

In plaats van de 6 districten zoals die nu zijn gaan we terug naar 4. Grofweg Noord-Oost, Noord-West, Zuid-Oost, Zuid-West. In vergelijking met de huidige indeling zou Noord en Oost samen een district vormen. Noord-West wordt het huidige West1. Zuid1 splitsen we dan op tussen West2 en Zuid2, de grens komt dan te liggen rond Tilburg.

Vanaf de 1e klasse kan het district dan de zaak splitsen in zaterdag en zondagteams, in het district Zuid-Oost zal er wel gekozen worden voor een regionale indeling in plaats van een verdeling per dag. Misschien willen ze dat in Zuid-West ook wel.

Teams die uit de Derde Divisie degraderen naar het regionale niveau worden vervolgens direct op hun gewenste speeldag ingedeeld. Dat heeft als gevolg dat er eventueel grotere poules ontstaan maar dat is met versterkte degradatie een jaar weer recht te trekken. Dat zou niet heel strikt moeten zijn.
 

Methone

New member
Als je Noord en Oost samenvoegt, en max. 8 groepen per klasse aanhoudt (vanaf 4e klasse) dan ga je op zondag tot de 8e klasse. Duurt veelste lang voordat je op niveau zit met een goede generatie.

Dus alle andere voetballers in alle andere landen in Europa, waar deze kul-scheiding niet is, kunnen nooit op familiebezoek?

Het systeem is wel heel opmerkelijk voor Nederland waar men beweerd dat we de procentueel een van de meeste Athe?sten hebben van de planeet. Als je er een beetje over na denkt is het een bizar dat in een zogenaamd vrij land als Nederland een scheiding is gemaakt op basis van religie.
 
Laatst bewerkt:

Satyr

Administrator
Forumleiding
Tevens is mijn zaterdagmiddag ingeruimd voor het doen van boodschappen en het huis poetsen.

Ja, want op zaterdagochtend, -avond en de gehele zondag kan dat niet. Je moet toch behoorlijk afgelegen wonen, wil je niet als het jou uitkomt je boodschappen doen. Ga naar de Kaufland, kun je dagelijks tot 22:00 terecht.

Wat je eigenlijk zegt is dat je van moeder de vrouw niet weg mag op zaterdagmiddag, want dat is historisch zo gegroeid ;)
 

Joost

Well-known member
Ja, want op zaterdagochtend, -avond en de gehele zondag kan dat niet. Je moet toch behoorlijk afgelegen wonen, wil je niet als het jou uitkomt je boodschappen doen. Ga naar de Kaufland, kun je dagelijks tot 22:00 terecht.

Wat je eigenlijk zegt is dat je van moeder de vrouw niet weg mag op zaterdagmiddag, want dat is historisch zo gegroeid ;)

Enig sarcasme is jou vreemd? ;)
 

A345

New member
Jahoor, laten we er weer een zaterdag/zondag discussie van maken waar iedereen z'n eigen duidelijke voorkeur heeft en die voorkeur ook beter vindt dan die van de ander. Ik zie btw best wel wat in regionale indelingen op sterkte waar iedere ploeg z'n eigen speeldag mag bepalen. Alleen zie ik dit op de korte termijn gewoon niet gebeuren.
 

de waan

Well-known member
Misschien kan een mod het laatste deel van deze draad even knippen en plakken naar De Piramide.

Die arme Starl8 ziet zijn hele topic gekaapt door de Godwin onder de voetbaldiscussies.
 
Bovenaan