Play-offs met Belgie

Play-offs met Belgie


  • Totaal aantal stemmers
    10
G

Gast

Guest
Het niveauverschil tussen Champions League en onze Eredivisie is pijnlijk groot geworden. En het verschil wordt jaarlijks groter.
Nog niet eens zo lang geleden speelden jaarlijks 2 Nederlandse teams mee in de CL. Zoals het nu gaat zal het niet lang meer duren voor er geen Een Nederlands team rechtstreeks geplaatst meer is voor het hoofdtoernooi van de CL.

Nou ligt onder ons een land met profvoetbal van vergelijkbaar niveau. Ook daar proberen ze met van alles en nog wat het niveau op peil te houden.

Het is tijd om samen te gaan werken met de Belgen!

Ik zat zelf te denken aan de volgende opzet;
Een verkleinde Nederlandse Eredivisie (en Belgische Jupiler league) van 14 teams die een competitie van 26 wedstrijden afwerken. Zodra deze competitie klaar is gaan de beste 7 teams van NL en de beste 7 teams van Belgie naar de Play-offs. De teams worden verdeeld in 2 poules van elk 7 teams. Binnen deze poule speelt elk team 2 wedstrijden tegen elk ander team. 12 wedstrijden dus. Na Afloop van deze play-offs voetballen de 2 winnaars van de play-offs 1 wedstrijd tegen elkaar met als inzet de titel kampioen de lage Landen.

Europese tickets worden verdeeld per land op ranking. Zo blijven de Belgische tickets bij Belgie en de Nederlandse tickets bij Nederland.

Voordelen;
- Meer wedstrijden van niveau
- Meer spanning door meer teams van vergelijkbaar niveau binnen de play-offs
- Meer concurrentie leidt tot hoger niveau voetbal in Nederland (en Belgie)
- Onze grotere clubs zoals Ajax, PSV & Feyenoord krijgen veel meer uitstraling in Belgie.
- Ditzelfde geldt voor de andere profclubs in het grensgebied.
- Deze play-offs kunnen commercieel bijzonder interessant zijn voor de vele bedrijven die zowel in Belgie als Nederland actief zijn zoals Albert Heijn.
- Aantrekkelijkere competitie voor spelers
 

ALenstra

Well-known member
Ik zou zeggen: mail dit voorstel naar de KNVB, KBVB en UEFA. Kijken wat ze hierop te zeggen hebben.
 

Pascallovic

Well-known member
Play-offs interesseren doorgaans niemand iets en dat zal echt niet veranderen als Anderlecht, Brugge, Luik en Genk mee mogen doen. Het commercieel interessante ontgaat mij dan ook volledig. In hoeverre het niveau in Belgie wel op pijl is door die play-offs zie ik niet. Op de coefficientenranglijst is het allemaal ook niet zo heel bijzonder wat ze doen. Dus dan zitten we met een zooi aan wedstrijden die niet leven en qua niveau weinig verschil op gaan leveren.

Bij de vrouwen stoppen ze overigens met de gezamelijke competitie. Dat zegt ook wel iets. Als het daar al niet lukt, terwijl het aantal teams in beiden landen erg laag is. Hoezo gaat het wel iets worden bij de heren waar er genoeg teams zijn voor een nationale league.
 
G

Gast

Guest
Dat hangt ook van de opzet denk je niet? De eerste jaren van de Play-offs in NL leefde deze juist heel erg. Toen deden ook de nr 2 tm 4 mee met de Play-offs. en de inzet was hoog: ticket voor voorronde CL.

stilstaan lijkt me sowieso achteruitgang
 

Pascallovic

Well-known member
Dat hangt ook van de opzet denk je niet? De eerste jaren van de Play-offs in NL leefde deze juist heel erg. Toen deden ook de nr 2 tm 4 mee met de Play-offs. en de inzet was hoog: ticket voor voorronde CL.

stilstaan lijkt me sowieso achteruitgang
Nee, dat denk ik niet. Ook in de eerste jaren zat het niet vol, ondanks een ticket voor voorronde CL. We zijn gewoon geen play-off land en dan kun je er nog 100 Belgische clubs bij gaan gooien, maar dat maakt het niet anders.

Een play-off introduceren met Kortrijk en Charleroi lijkt mij een grotere achteruitgang.
 
G

Gast

Guest
Zou je wel wat zien in een andere vorm van samenwerking met Belgie, zoals een Beneliga?
 

Methone

New member
Als er bijvoorbeeld in de toekomst nog maar 16 Eredivisie clubs overblijven door faillissementen in de JL, dan zou een extra bekertoernooi wel aardig zijn. Maar geen competitie samen met Belgie. Die Belgische clubs boeien ons te weinig, we spelen liever tegen ADO of FC Utrecht.
 

Friesland

Well-known member
Dat Nederland het de laatste jaren zo slecht heeft gedaan, komt doordat een aantal teams ver beneden haar kunnen hebben gespeeld en soms zelfs wat gemakzuchtig. Daarnaast laten clubs spelers misschien wat te makkelijk vertrekken, waardoor de gemiddelde leeftijd van de teams heel laag ligt en wisselvalligheid een groot probleem is.

De KNVB is qua ledenaantal de vijfde bond van Europa, alleen de Duitse, Franse, Engelse en Italiaanse bond zijn groter, buiten Europa zijn alleen de Amerikaanse en Brazliaanse bond groter dan de KNVB. Dat betekent dat de Eredivisie een redelijk niveau zou moeten hebben. Misschien dat de top-3 van Belgi? wat kan toevoegen, maar ik betwijfel of dat ook geldt voor de nummers 4-7. Verrassingen zijn er natuurlijk altijd, maar op de lange termijn zouden de nummers 4-7 van Belgi? onderaan in zo'n gezamenlijke competitie eindigen.

Ik zie liever een uitbreiding van de Eredivisie naar 20 teams. Dat kan door twee extra clubs uit de Eerste Divisie te laten promoveren, of door twee Belgische clubs toe te voegen. Mijn voorkeur gaat uit om het nationaal te houden.

Aan het eind van het seizoen kun je dan een aantal play-offs houden:

Play-offs voor het kampioenschap:
Nummer 2 thuis tegen de nummer 3.
De winnaar gaat op bezoek bij de nummer 1.

Play-offs voor een EL ticket blijft hetzelfde, maar dan met enkel thuisduels voor de hoger ge?indigde teams.

Door onder kun je nog een play-off houden voor een een of andere beker, hetzij een uitgebreide Super Cup, hetzij een bekercompetitie met de buren (Belgi?, Duitsland en Engeland), in Duitsland en Engeland schijnen ze nog meer voetbalgek te zijn dan hier. Een dergelijk toernooi heeft dus wel kans van slagen. Probleem is wel dat de UEFA dwars kan liggen, bijvoorbeeld doordat de wedstrijd niet mogen overlappen met de CL of de EL.

@ Pascallovic: play-offs moeten bij de seizoenskaart inbegrepen zijn. De lagere toeschouwersaantallen zie je vooral bij clubs waar je de kaarten voor de play-offs apart moet kopen. Bij clubs waar de play-offs inbegrepen zijn, zijn de toeschouwersaantallen normaal, supporters voelen de verplichting om te gaan, omdat ze er al voor betaald hebben. Verder kun je moeilijk zeggen dat wij geen play-offland zijn, als bij bijna alle kampioenschappen via play-offs wordt beslist. Ook in het voetbal komt het voor, je hebt het algemeen amateurkampioenschap, de play-offs in futsal (ja, dat valt ook onder "voetbal") en voor de invoering van de Eredivisie waren er play-offs (in de Belgische stijl) tussen de regionale kampioenen.
 
G

Gast

Guest
Mijn uitgangspunt voor samenwerking met Belgie is dat meer goede teams en een groter publiek leidt tot een sterkere competitie. En een sterkere competitie is ook goed voor jou club

wat vind je hiervan?
 

ALenstra

Well-known member
Playoffs was destijds bedoeld om meer geld in het laatje te brengen. Zodra die wedstrijden inbegrepen zijn in de seizoenkaart dan levert het de clubs niks op. Maar in de eerste jaren hebben we duidelijk gezien dat er weinig publiek kwam. Die playoff-wedstrijden tussen Ajax en Feyenoord waren destijds bij lange na niet uitverkocht.
 

Friesland

Well-known member
Playoffs was destijds bedoeld om meer geld in het laatje te brengen. Zodra die wedstrijden inbegrepen zijn in de seizoenkaart dan levert het de clubs niks op. Maar in de eerste jaren hebben we duidelijk gezien dat er weinig publiek kwam. Die playoff-wedstrijden tussen Ajax en Feyenoord waren destijds bij lange na niet uitverkocht.

Het is een leugen om te beweren dat het niet meer oplevert. De aanname is dat je een extra thuisduel krijgt, dus moet je meer voor de seizoenskaart betalen.
 
G

Gast

Guest
@ Friesland: het toevoegen van de 2 (of 4) beste Belgische teams aan de eredivisie zou al een groot verschil maken. Nou lieten de grootste Belgische clubs ook al meermalen hun interesse in een BeNeliga blijken.

Interessante gedachte!

Dan zouden deze clubs ook binnen de Nederlandse voetbalpiramide komen met eventueel degradatie naar de Nederlandse 1e divisie.
 
G

Gast

Guest
overigens zou het meedoen van Belgische clubs aan de NL Eredivisie niet eens een primeur zijn: AS Monaco voetbalt immers al mee in de Franse Ligue 1.
 
G

Gast

Guest
Ik denk niet dat Duitsland hierop zit te wachten.

ps - Zou jij wel hiervoor zijn?
 

Friesland

Well-known member
Mijn uitgangspunt voor samenwerking met Belgie is dat meer goede teams en een groter publiek leidt tot een sterkere competitie. En een sterkere competitie is ook goed voor jou club

wat vind je hiervan?

Je moet naar de lange termijn kijken. Op de lange termijn zal Anderlecht ook ongetwijfeld een toegevoegde waarde is, maar of dat ook geldt voor, bijvoorbeeld, de Belgische nummer 4 of 5, is twijfelachtig.
 
Bovenaan