Voor in Nederland opgegroeide mensen lastig om het vanuit de ogen van een buitenlander te zien. Uiteraard bedoelen we het niet racistisch (moest er nog bij komen) en vinden we het zelf dus ook niet racistisch. Maar is het dan ook automatisch niet racistisch? Feit is wel dat over de hele wereld onze 'black Pete' toch wel als een beetje raar wordt gezien. Nee, ze kennen de achtergrond niet, maar moet dat perse? Maakt de achtergrond, die we overigens zelf nauwelijks kennen, het eigenlijk wel minder racistisch?
Sjimmie van Sjors is ook aangepast en Kuifje in Afrika wordt om gelijke argumenten ook racistisch gevonden.
Anyway. 'het is traditie' vind ik geen goed argument. Tradities veranderen en zijn niet per definitie 'goed'.
Het stenigen van vrouwen is in bepaalde landen ook een traditie. Als ik daar op bezoek ben mag ik dat niet aan de kaak stellen? Moet ik me aanpassen en meedoen?
De roe en de zak waren ook onderdeel van de Sinterklaas traditie en is tenslotte ook zo goed als verdwenen.
En voor de rest zal het me eigenlijk een worst wezen. De kinderen maakt het werkelijk niets uit, die gillen net zo hard mee.