Piet, zwart of niet?

Max

Administrator
Forumleiding
Het kan aan mij liggen, maar ik vind de hele discussie v??l minder fel dan vorig jaar.

Komt omdat het vluchtelingen debat alle aandacht opeist. De zwarte pieten discussie was dit jaar nog eerder begonnen, maar vervolgens kwam de vluchtelingenstroom en toen had men het drukker daarmee. Dat is ook een mooi platform om een ander voor racist te kunnen uitmaken.

Kick Out Zwarte Piet (KOZP) vindt dat de intocht van Sinterklaas in Meppel afgelast had moeten worden wegens de aanslagen van Parijs gisteravond.

Wat een debiel.
 

Abubakari

Well-known member
Nou nou brandstapel. Dat valt wel mee h?.

Het is vooral dat de tegenstanders blijven roepen en klagen over racisme zonder met punten te komen, daar gaan mensen zich aan ergeren. Iedereen mag zijn mening hebben maar het is in een normale democratie niet zo dat de hardste roepers gelijk hebben.

Net als vandaag, in plaats van het gepast vinden om niet te demonstreren gaan ze klagen dat de sinterklaasintocht doorging vanwege Parijs. Dan ben je gewoon de grip op de werkelijkheid kwijt.

Nee, Dieuwertje was een toverkol volgens het stukje in het AD. En heksen eindigen op de brandstapel.

Ik neem niemand die blind is voor een ander zijn argumenten serieus, of ze nou pro zwart of anti zwart zijn wat Piet betreft. Mensen die in een busje naar Meppel gaan om daar te protesteren... Holle vaten, ze klinken het hardst.
 

zwammy

Well-known member
Nee, Dieuwertje was een toverkol volgens het stukje in het AD. En heksen eindigen op de brandstapel.

Ik neem niemand die blind is voor een ander zijn argumenten serieus, of ze nou pro zwart of anti zwart zijn wat Piet betreft. Mensen die in een busje naar Meppel gaan om daar te protesteren... Holle vaten, ze klinken het hardst.

Ik heb het AD niet gelezen, ze had toch een stuk in de volkskrant?
 

Keyser S?ze

New member
Ik zie in de lokale kranten in mijn omgeving uitsluitend zwarte pieten bij de diverse sinterklaasintochten. En in de begeleidende stukjes wordt niets gezegd over het feit dat de pieten zwart zijn en niet groen, blauw of paars. Het is kortom totaal geen thema in de provincie.

Voor mij weer een bewijs dat deze pietendiscussie uitsluitend in de randstad plaats vindt en dan nog binnen beperkte groepen en dat deze discussie in de media buitenproportionele aandacht krijgt. Wellicht omdat de media en haar be?nvloeders ook vrijwel uitsluitend in de randstad opereren.
 

zwammy

Well-known member

En terecht, racisme moet je gewoon keihard aanpakken. Hoe oneens je het ook met het gezeur over zp bent.

Ik zie in de lokale kranten in mijn omgeving uitsluitend zwarte pieten bij de diverse sinterklaasintochten. En in de begeleidende stukjes wordt niets gezegd over het feit dat de pieten zwart zijn en niet groen, blauw of paars. Het is kortom totaal geen thema in de provincie.

Voor mij weer een bewijs dat deze pietendiscussie uitsluitend in de randstad plaats vindt en dan nog binnen beperkte groepen en dat deze discussie in de media buitenproportionele aandacht krijgt. Wellicht omdat de media en haar be?nvloeders ook vrijwel uitsluitend in de randstad opereren.

Merkte ik ook op, de Randstad is gewoon verdord. Gelukkig zijn ze in de provincie gewoon normaal en luisteren ze naar argumenten ipv naar geschreeuw.
 

Mr. Wrong

New member
Voor in Nederland opgegroeide mensen lastig om het vanuit de ogen van een buitenlander te zien. Uiteraard bedoelen we het niet racistisch (moest er nog bij komen) en vinden we het zelf dus ook niet racistisch. Maar is het dan ook automatisch niet racistisch? Feit is wel dat over de hele wereld onze 'black Pete' toch wel als een beetje raar wordt gezien. Nee, ze kennen de achtergrond niet, maar moet dat perse? Maakt de achtergrond, die we overigens zelf nauwelijks kennen, het eigenlijk wel minder racistisch?
Sjimmie van Sjors is ook aangepast en Kuifje in Afrika wordt om gelijke argumenten ook racistisch gevonden.

Anyway. 'het is traditie' vind ik geen goed argument. Tradities veranderen en zijn niet per definitie 'goed'.
Het stenigen van vrouwen is in bepaalde landen ook een traditie. Als ik daar op bezoek ben mag ik dat niet aan de kaak stellen? Moet ik me aanpassen en meedoen?
De roe en de zak waren ook onderdeel van de Sinterklaas traditie en is tenslotte ook zo goed als verdwenen.

En voor de rest zal het me eigenlijk een worst wezen. De kinderen maakt het werkelijk niets uit, die gillen net zo hard mee.
 

Mr. Wrong

New member
- Are there any women here today? Very well... By virtue of the authority vested in me...
- Oh, lay off! We haven't started yet!
- Come on! Who threw that? Who threw that stone, come on!
- She did! She did!... He did! He did! He did!
- Sorry, I thought we'd started.
- Go to the back.
 

gevegt

Well-known member
Zwarte Piet hoeft met die steen niet meer door de schoorsteen.
Hij zal het roet op zijn gezicht snel verliezen.
 
Bovenaan