Parijs 2024

erka

Well-known member
Zo, we gaan bijna beginnen. Ik volg al heel lang de Spelen op de voet. Ik zat vanmiddag eens terug te mijmeren toen ik even wat tijd over had.
LA 1984 zijn de eerste Zomerspelen waar ik wat van heb meegekregen toen in samenvatting vorm, want 's nachts en nog maar een klein jochie. Seoul 1988 werd volgens mij in Nederland ook amper uitgezonden. Barcelona 1992 was de eerste Spelen die ik van begin tot eind gezien heb. Atlanta 1996 wilde ik dat ook maar toen was alles diep in de nacht plus het was toen erg warm in Nederland 's nachts. Dusdanig weinig slaap gehad dat ik toen na de eerste week ben afgehaakt met live kijken. Vanaf Sydney 2000 alles gevolgd, Athene 2004 geweest (maar paradoxaal dus heel veel gemist ook) en vanaf Londen 2012 met de livestreams erbij.

Zin in!
 

Mario

Well-known member
Ik ga morgen met vakantie, ik zie wel wat er voorbij komt op mijn telefoon. De Spelen zijn wel leuk, maar ik blijf er niet voor thuis.
 

JMD

Well-known member
Ja, echt herkenbaar het verhaal van erka. Livestreams waren overigens voor het eerst al (in beperktere vorm) in 2008.

Voor mij idd 1984 bijna niks van meegekregen (was 4 toen), maar weet wel dat mijn moeder (die ook sportgek is) in de ochtend altijd de samenvattingen keek. 1988 herinner ik me de 100m race van Ben Johnson (waarvan ik dacht dat ik die live zag tot ik me later realiseerde dat dat helemaal niet kon omdat dit in de Amerikaanse avond werd uitgezonden) en de gouden medaille van Rienks/Florijn (ook hier dacht ik die live gezien te hebben). Barcelona 1992 wel wat gekeken, maar mijn ouders hadden het briljante idee die 2 weken op vakantie te willen. Atlanta al wat meer gezien, alhoewel ik weinig in de nacht heb gekeken, de warmte waar je melding van maakt herinner ik me ook. Ik was toen 16 en had in die tijd echt flink last van warmte, werd er doodziek van, dus minder gekeken dan ik wilde. Sydney was in september, toen was ik aan het studeren en had ook een weekend- en donderdagavondbaan, maar kon ook nog wel best wat zien en had ook een radio'tje mee naar college in Amsterdam om onderweg of tussen college's door radio te luisteren. Athene 2004 heb ik de hele 1e week alles kunnen kijken, had nog vakantie, de 2e week lukte dat niet meer, school was begonnen. Beijing was ik vrij, maar met mijn pasgeboren nichtje flink ziek in het ziekenhuis en een oma die steeds slechter werd (en overleed op de dag dat de waterpolodames goud wonnen) stond mijn hoofd er niet helemaal naar. Londen 2012 en Rio 2016 heb ik echt alles gezien, bij Rio heb ik zelfs mijn 'interne klok' dusdanig kunnen aanpassen dat ik om 13.00 NL tijd wakker werd en pas om 5.00 ging slapen. Dat was wel minder handig na de sluitingsceremonie, want diezelfde ochtend begon het nieuwe schooljaar voor mij... Had gelukkig die maandag niet zo'n lange dag, want was bekaf... Tokio heb ik overdag alles gezien, ben er een aantal keer in de nacht uitgeweest, al naar gelang er wat verwacht werd qua medailles enz. Soms ging ik er alleen even uit (of zette mijn mobiel even aan) voor 1 evenement (bv de 100m schoolslag), maar soms ook een hele nacht (o.a. de nacht met 7 NL medailles). Tijdens Tokio heb ik mijn bioritme niet aangepast omdat er o.a. in de NL avond ook Europees voetbal was (met PSV, ben tijdens de Spelen o.a. nog naar PSV - Midtjylland geweest) en ik ook gewoon in de avonden stijldansen had (waar in die zomer lessen werden ingehaald omdat die door corona lang niet door konden gaan).
 

JMD

Well-known member
Zeker, maar natuurlijk wel geholpen door het feit dat het Oostblok weg was, in die tijd wonnen de Oostduitse dames alles in het zwembad, o.a. Kirstin Otto in 1988 herinner ik me nog.
 

Mario

Well-known member
LA84 waren mijn eerste spelen. Carl Lewis, legendarisch. Ria Stalman, Hockey, vd Berg idd.
 

erka

Well-known member

De voorspelling van Sports Illustrated voor de medailles van 2024... Ze gaan al vrij snel de mist in met de medaille voor het herenteam bij boogschieten. Die doen niet eens mee....

Niet te serieus nemen dit soort berekeningen. Nederland komt rond plaats 10 uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
Benieuwd of dit een beetje net zoals Londen wordt, voor mij nog altijd met afstand de beste en leukste opening ooit.
 

Batigoal

Well-known member
Ik mist het spektakelstuk dat het zou worden. Beetje vuurwerk in de Franse vlag, een accordeonspeler en wat opspuitend water?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dit is echt ongelooflijk gaaf!! Gojira is al jaren één van mijn favoriete bands aller tijden. En daar staan ze te shinen bij de openingsceremonie van de Spelen, hoe dan!?
 
Bovenaan