Overige sporten en evenementen

JMD

Well-known member
Belgi? Europees hockeykampioen bij de heren. Na vorig jaar al wereldkampioen te zijn geworden nu dus de Europese titel.

Echt knap als je bedenkt dat zeg tot een jaar of 10-15 terug er bijna geen hockeycultuur was in Belgi?.
Belgi? won volgens pas 1x goud op een teamevenement bij de Olympische Spelen, voetbalgoud in 1920 in eigen land (door 'diskwalificatie' TsjechoSlowakije). Gaan ze een eeuw later dan weer een Olympisch teamgoud halen?
 

erka

Well-known member
Belgi? haalt sowieso weinig goud op de Olympische Spelen in wat voor sport dan ook. Sinds WO2 slechts 15x goud gehaald op 18 Olympische Spelen. (Ter vergelijking: Nederland 108: 63x op de zomerspelen en 45x op de winterspelen).
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
En dan zijn er nog een hoop van die 15 gehaald in de laatste 25 jaar volgens mij.

Kan me nog de Spelen van Atlanta herinneren, de Belgen begonnen de eerste dagen extreem goed met goud voor een zwemmer (Deburghgraeve) en een judoka (Vandecaveye?) en verder nog wat zilver en brons. Ik keek toen elke ochtend eerst het ochtendprogramma op de NOS en daarna schakelde ik naar het ochtendprogramma op (toen nog) de BRT, dat werd in 'een loop' uitgezonden. Na een dag of 5 gingen zij daar serieus een cross-gesprek aan met een journalist van de NOS 'waar de Nederlanders' nou bleven met alle medailles (wij hadden er pas 2 ofzo). Aan het eind van de rit had Belgi? 6 medailles en NL 19 (waaronder 4x goud).
 

JMD

Well-known member
Hockeyfinale dames is begonnen.

Mooi dat je gewoon de scheidsrechters hier kunt horen, wat ze bespreken enz. Idem als ze de videoscheids inroepen. Zou een mooie volgende stap zijn voor het voetbal.
 

JMD

Well-known member
Vandaag eindigde de 3e testwedstrijd voor de Ashes, cricket dus. Engeland bowlde in de eerste inning slechts 67 runs, de slechtste prestatie in de Ashes sinds 1948. Vandaag kwamen de Engelsen weer aan het bowlen, ze hadden 359 runs nodig, en dat halen ze met nog 1 wicket over.

De 3e wedstrijd duurde slechts 3 dagen (van de 5). Je zal kaartjes voor morgen of dinsdag hebben... :p

Het is nu 1-1 in de Ashes na 3 van de 5 wedstrijden, de 2e wedstrijd werd een draw omdat ze de innings niet konden afspelen wegens de regen. Nu dus nog 2 duels.
 

JMD

Well-known member
Noel van 't End wereldkampioen judo. Dat is een grote verrassing zeg.

En er zijn nog een paar medailles gehaald.

Alleen in de landenwedstrijd viel het tegen, Zuid Korea versloeg Nederland al in de 1e ronde, nadat Nederland 3-0 voorstond.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Waarom doen er in de vredesnaam 24 landen mee aan dat EK en gaan er 16 door? Al die voorrondepotjes waren toch overbodig?
 

JMD

Well-known member
Waarom doen er in de vredesnaam 24 landen mee aan dat EK en gaan er 16 door? Al die voorrondepotjes waren toch overbodig?
Zal wel met ‘expansie’ te maken hebben... het WK damesvoetbal gaat ook naar 32 landen, daar wordt het toernooi ook niet beter van...

Overigens opvallende nederlaag, er werd geschreven dat NL zo in vorm waren Turkije niet. De nederlaag dreunt tevens nog verder na dan alleen deze 3-0 want de kans is groot dat het volgende duel tegen Turkije op het okt is...
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik ben sowieso een beetje bang dat de top breder is geworden en dat de Nederlandse dames een beetje over hun hoogtepunt heen zijn.
OS wordt heel lastig.
 

Pascallovic

Well-known member
Ik ben sowieso een beetje bang dat de top breder is geworden en dat de Nederlandse dames een beetje over hun hoogtepunt heen zijn.
OS wordt heel lastig.
Ik denk dat het een combinatie van verschillende factoren is. Inderdaad een breder wordende top, de dames die wat minder sterk zijn, maar ook een coach die gewoon niet de kwaliteiten van zijn voorganger heeft. Niet dat hij per definitie een slechte coach is, maar wel een niveautje minder. Dat kom je dan te kort in de wedstrijden tegen de sterkere landen.
 
Bovenaan