Johan Cruijff - rust in vrede

DeftonesJP

New member
Dat is natuurlijk het grootste deel van de tragedie. Cruijff is een grootheid op voetbalgebied maar ook nog eens iemand die zich altijd heel sociaal heeft opgesteld. Het besef dat ook zo iemand afhankelijk is van zijn gezondheid is een hard gelag. Daarom vond ik het ook al triest dat er in voetbaltermen over zijn ziekte werd gecommuniceerd. Het suggereerde een bepaalde controle op iets waar de mensheid helemaal geen controle op heeft.
 

de waan

Well-known member
Ik snap wat je bedoelt maar je omschrijft het wel verkeerd.

Als je blijft leven win je de strijd maar dat heeft niets of zeer weinig met wilskracht of karakter te maken wat jij hier denk ik meer bedoelt.

Dat bedoel ik inderdaad. Maar als je het over winnen en verliezen hebt, is het net alsof je zelf iets goed of fout kunt doen.
 

Mario

Well-known member
Ik weet hoe aggresief deze ziekte kan zijn, en hoe snel het kan gaan. Je hebt er totaal geen controle over. Toen Cruijff in oktober bekend maakte deze ziekte onder zijn lede te hebben, wist je dat het een moeilijk verhaal zou gaan worden. Toch ben je dan weer verbaasd over het feit hoe snel het is gegaan. Ik begreep dat het de laatste weken toch niet zo goed met hem ging.

Cruijff was de grootste, al heb ik hem als voetballer alleen het laatste jaar bij Feyenoord meegemaakt. Ik kende hem vooral als trainer van Ajax en Barcelona. Ik vind het nog steeds jammer dat hij nooit bondscoach is geweest.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Dat bedoel ik inderdaad. Maar als je het over winnen en verliezen hebt, is het net alsof je zelf iets goed of fout kunt doen.

Zo lees ik het niet met winnen of verliezen. Maar inderdaad zelf kun je er niet veel aandoen om kanker te overwinnen . (als je het eenmaal hebt dan)
 

De Wolf

Well-known member
Cruijff heb ik nooit zien voetballen. Het enige wat ik meegemaakt heb is de dubbel bij Feyenoord maar toen was ik ook nog maar 1 jaar. Cruijff was ook meer dan die voetballer en later trainer waarvan ik hem bij Barcelona herinner. Hij was een man met een filosofie over alles met uitspraken waarvan je je afvroeg waar gaat dit over. Dat laatste maakt hem ook bijzonder, want er was inderdaad een groep die het snapte en dat waren veel spelers die met hem hebben samengewerkt.
 

Batigoal

Well-known member
Gisteravond voor de zoveelste keer die documentaire En Un Momento Dado gekeken. Schitterend weer.

Het is vaak een clich? dat je iets niet kunt geloven als je het hoort voor de eerste keer, maar gistermiddag had ik dat echt. Ik kwam heel vrolijk terug van een bruiloft, maar toen ik las van zijn overlijden heb ik het eerst een aantal keer dubbel gecheckt.
 

Janssen

Well-known member
Ik had eigenlijk helemaal niks met Cruijff. Nooit live zien voetballen, alleen op compilaties maar dat is altijd zo gekunsteld. Zijn naam roept bij mij op geen enkele manier het sentiment op dat ik overal om me heen zie.

Leek me wel een hele fijne persoonlijkheid die oprecht liefde voor het spelletje had en altijd heel normaal gebleven is.
 

Joost

Well-known member
Het berichtje van Ajax gisteren valt toch in het niet bij de blunder van The Guardian deze morgen.
 

Abubakari

Well-known member
Ik heb Cruijff twee keer van dichtbij zien voetballen, beide keren in Drachten. In 1982 met Ajax, een jaar later met Feyenoord.
Die keer met Ajax is nog steeds mijn mooiste voetbaldag ooit. De eerste keer dat ik Ajax in het echt zag, ik zag Cruijff spelen en Aad de Mos werd een Superheld...

Abubakari.nl zei:
Ik had een plekje gekozen vlak bij de dugout van Ajax. Ik had mijn Ajax Plakboek bij me en Aad de Mos zag dat. Hij vroeg of hij mijn plakboek effe mocht bekijken. Ik had de berichtjes over eerdere oefenwedstrijden en wat ander pre seizoensnieuws al ingeplakt, “je bent goed bezig knul”, sprak de Mos mij toe. Kijk, dat wil elke (jonge) Ajacied graag horen van de hoofdtrainer van Ajax. Daarna vroeg hij of hij mijn plakboek straks effe voor mij mee moest nemen naar de kleedkamer zodat iedereen zijn handtekening er effe in kon zetten….. Ik stamelde “ja” en zo liep ik na afloop in het kielzog van Aad de Mos mee richting kleedkamer.

Een brede gast wilde mij tegenhouden, maar Aad de Mos zei dat het goed was en dat ik door mocht lopen. Helaas niet tot in de kleedkamer, ik mocht buiten op de gang voor de deur van de kleedkamer wachten. Even later kwam de Mos weer naar buiten met mijn plakboek waarin alle handtekeningen stonden. Ook die van tropische verrassing Fandi Ahmad, op dat moment op proef bij Ajax en later bij Fc Groningen nog furore makend. En de handtekening van Johan Cruijff !! E?n van de happiest (voetbal)dagen uit mijn leven !!
drachten-ajax.png
 

Marinos

Well-known member
Kanker is geen kwestie van winnen of verliezen. Laten we daar eens mee ophouden.

Ik denk dat je het bij deze strijd niet over winnen moet hebben. Je bent altijd een beetje verliezen. Het is een ziekte waar je na een goed resultaat gaat overleven in de hoop dat het niet terugkomt. Het enige mooie is dat de behandelingen steeds beter worden. Het mooiste zou zijn dat we zonder die ellende van chemo kunnen genezen. Maar die weg zal nog lang zijn.

Nou ik kan uit ervaring vertellen dat het toch best wel als een overwinning voelt hoor. En dat ik momenteel helemaal niet bezig ben met overleven in de hoop dat het niet terug komt.
 

DeftonesJP

New member
Ik heb Cruijff twee keer van dichtbij zien voetballen, beide keren in Drachten. In 1982 met Ajax, een jaar later met Feyenoord.
Die keer met Ajax is nog steeds mijn mooiste voetbaldag ooit. De eerste keer dat ik Ajax in het echt zag, ik zag Cruijff spelen en Aad de Mos werd een Superheld...


drachten-ajax.png

Mooie anekdote! Zoiets kan je tegenwoordig niet meer voorstellen. Het komt nog wel voor maar zo spontaan als dit niet meer vrees ik.
 

Abubakari

Well-known member
Mooie anekdote!

Zou mooi zijn wanneer dit topic daarvoor gebruikt wordt in plaats van voor het gebruikelijke DVK gemopper.

Johan Cruijff in Friesland
eppinga%20en%20cruijff.jpg

Huidig Harkemase Boys trainer Sjoerd Jan Eppinga in 1983 in de rust van Drachten-Feyenoord
Johan Cruijff debuteerde als jeugdinternational in Leeuwarden, liep stage bij een juwelier in de stad en ontmoette ook later veel Friezen. Een viertal haalt herinneringen op.
http://www.lc.nl/sport/‘Hy-wie-altyd-wol-it-mannetje-mar-in-prima-keardel’-21222990.html
 

Marinos

Well-known member
Ik ken Cruijff ook niet als voetballer, anders dan van de diverse shots die gister op tv te zien waren. Maar als kenner/analyticus vond ik hem altijd geweldig. Hoewel hij uit een Ajax nest kwam had hij over welke wedstrijd dan ook altijd iets zinnigs over de pot zelf te melden, speltechnisch of tactisch gezien. Vanaf de eerste wedstrijden die ik echt volgde zat hij vaak al bij de NOS aan tafel. Fantastische persoonlijkheid. Sieraad van het Nederlandse voetbal.
 

DeftonesJP

New member
Dat ik met je eens maar ik kan helaas weinig melden als het gaat om Cruijff. Ik heb ooit eens op de tribune staan klappen toen hij wat kreeg uitgereikt van toenmalig Ajax-trainer van Basten maar verder heb ik Cruijff nooit live mogen aanschouwen. Heel erg jammer maar dat zal vooral een generatiedingetje zijn.

Ik was overigens wel in het uitvak bij Vitesse toen alle clubs hun steun betuigden aan Cruijff. Iedereen zal het nog weten maar dit was net nadat er bekend was gemaakt dat Cruijff ziek was.

 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ken Cruijff ook alleen van de CL analyses uit de tijd dat Feyenoorf nog in de CL speelde.
 
Bovenaan