Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

• CDA

Stemmen: 1 4,3%
  • VVD

• D66

Stemmen: 0 0,0%
  • PvdA

• SP

Stemmen: 2 8,7%
  • GL

• CU en/of SGP

Stemmen: 3 13,0%
  • PVV

• DENK

Stemmen: 2 8,7%
  • Andere landelijke partij

• Lokale partij

Stemmen: 7 30,4%
  • Geen verkiezingen / blanco / niet gestemd / mag niet stemmen

• Wiv: VOOR

• Wiv: TEGEN

Stemmen: 8 34,8%
  • Wiv: blanco / niet gestemd / mag niet stemmen

• Totaal aantal stemmers
    23
  • Opiniepeiling gesloten .

Max

Administrator
Forumleiding

GL, D66 en VVD dus. Makkelijke formatie. GL wil niet met VVD maar D66 niet zonder, dus dat zal er wel doorkomen.

Vier jaar geleden niet. Dus wellicht dat ze PvdD erbij trekken voor meer evenwicht. SP en PvdA zullen nou direct instappen nu ze beide zijn gehalveerd.

Maar GL moet idd volwassen worden. Gezien de bewegingen waar ze uit voort komen sluit ik echter niks uit.

Friesland

Well-known member
Top 10 van tegenstemmers bij het referendum:

1. Groningen 70,2
2. Leeuwarden 62,3
3. Ten Boer 61,5
4. Nijmegen 61,4
5. Midden Groningen 61,1
6. Utrecht 60,7
7. Winsum 60,7
8. De Marne 60,3
9. Diemen 60,2
10. Pekela 60,1

:duim:

Dit is de uiteindelijke top-10:
1. Saba 74,2% (23 voor, 66 tegen)
2. Groningen 70,8%
3. Bonaire 66,7% (228 voor, 469 tegen, 6 blanco)
4. Amsterdam 64,2%
5. Leeuwarden 62,3%
6. Ten Boer 61,5%
7. Nijmegen 61,4%
8. Midden-Groningen 61,1%
9. Utrecht 60,744%
10. Winsum 60,742%

In de gemeentes die dikgedrukt zijn, waren woensdag gemeenteraadsverkiezingen. In zeven van de 10 gemeentes in de top-10 waren dus geen gemeente- of eilandraadsverkiezingen.

Ik gaf eerder aan dat er in Bonaire 66,1% tegen gestemd is, maar bij die cijfer waren naast de blanco stemmen ook de 7 ongeldige stemmen meegerekend. Voor ongeldige stemmen geldt natuurlijk "ongeldig = ongeldig".
Voor Saba heb ik niet het aantal blanco stemmen, maar gezien het aantal uitgebrachte stemmen zou dit best 0 kunnen zijn.

Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Ik gaf eerder aan dat er in Bonaire 66,1% tegen gestemd is, maar bij die cijfer waren naast de blanco stemmen ook de 7 ongeldige stemmen meegerekend. Voor ongeldige stemmen geldt natuurlijk "ongeldig = ongeldig".

Fijn dat dit nu opgehelderd is.

JFK

Well-known member
Sylvana Simons in de gemeenteraad van A'dam. Dat worden weer een hoop primitieve bijdrages van volwassenen die schuimbekkend zich gaan roeren in de zwarte piet discussie.

vakx2.0

Banned
Sylvana Simons in de gemeenteraad van A'dam. Dat worden weer een hoop primitieve bijdrages van volwassenen die schuimbekkend zich gaan roeren in de zwarte piet discussie.

Mevrouw zelf zal zich wel weer schuimbekkend op alles wat blank is storten. "Het dekolonialiseren van de openbare ruimte" noemde ze haar voornemen.

vakx2.0

Banned
Het mens is aandachtsgeil.

Met een Marijnissen, Klaver of Pechtold ben ik het politiek ook totaal niet eens. Maar die doen aan politiek. Sylvana doet vooral aan Sylvana. Niet serieus te nemen. Het wachten is op haar eerste bommetje.

vakx2.0

Banned
Onze Turkse medelanders mogen ook al geen campagne van hem voeren op straat.

Onze Turkse medelanders mogen van mij best campagne voeren op straat.
Maar niet op de dag van de verkiezingen bij een stembureau. Dat mogen andere Nederlanders namelijk ook niet. Elk normaal mens begrijpt dat.
Regels zijn duidelijk... en niet voor niets zoals ze zijn.

Laatst bewerkt:

Susa

New member
Onze Turkse medelanders mogen van mij best campagne voeren op straat.
Maar niet op de dag van de verkiezingen bij een stembureau. Dat mogen andere Nederlanders namelijk ook niet. Elk normaal mens begrijpt dat.
Regels zijn duidelijk... en niet voor niets zoals ze zijn.

van mij mag het gerust...

Een ieder mag toch zelf zijn formulier invullen zonder dat er iemand meekijkt ?

Alhoewel hoe gaat dat eigenlijk bij verstandelijk gehandicapten en dementerende mensen. In een ver verleden mocht ik weleens met mijn oma mee het stemhok in omdat ze goed als blind was (Doe maar Wim Kok zei ze...)

Jamel

Administrator
Forumleiding
Van die hele Sylvana gaat Amsterdam op lokaal politiek gebied niets meekrijgen. Het zou me verbazen als ze ?berhaupt bij een raadsvergadering aanwezig gaat zijn.

vakx2.0

Banned
van mij mag het gerust...

Heel fijn dat het van jou mag. Maar in elke zichzelf respecterende democratie is het volkomen logisch dat er rondom de stembureaus een klimaat van politieke neutraliteit wordt gewaarborgd. Campagne voeren doen ze er maar mooi buiten... en in de weken daarvoor. Sta je campagne voeren wel toe rondom de rijen van het stembureau, dan ben je nog maar een heel klein stapje verwijderd van be?nvloeding, intimidatie ... kortom, van rotzooi.

Zolang we (nog) geen bananenrepubliek zijn, moet die politieke neutraliteit rondom de stembureaus worden gerespecteerd. En gehandhaafd.

vakx2.0

Banned
Van die hele Sylvana gaat Amsterdam op lokaal politiek gebied niets meekrijgen. Het zou me verbazen als ze ?berhaupt bij een raadsvergadering aanwezig gaat zijn.

Deed ze het maar. Ik ben bang dat ze weer lekker veel airtime gaat opeisen - en krijgen - bij de Pauw's en Late Night's van deze wereld. We gaan het zien...

Bovenaan