Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

  • CDA

    Stemmen: 1 4,3%
  • VVD

    Stemmen: 1 4,3%
  • D66

    Stemmen: 0 0,0%
  • PvdA

    Stemmen: 1 4,3%
  • SP

    Stemmen: 2 8,7%
  • GL

    Stemmen: 1 4,3%
  • CU en/of SGP

    Stemmen: 3 13,0%
  • PVV

    Stemmen: 0 0,0%
  • DENK

    Stemmen: 2 8,7%
  • Andere landelijke partij

    Stemmen: 0 0,0%
  • Lokale partij

    Stemmen: 7 30,4%
  • Geen verkiezingen / blanco / niet gestemd / mag niet stemmen

    Stemmen: 3 13,0%
  • Wiv: VOOR

    Stemmen: 1 4,3%
  • Wiv: TEGEN

    Stemmen: 8 34,8%
  • Wiv: blanco / niet gestemd / mag niet stemmen

    Stemmen: 3 13,0%

  • Totaal aantal stemmers
    23
  • Opiniepeiling gesloten .

De Wolf

Well-known member
Bijna allemaal gemeenten waar geen gemeenteraadsverkiezingen waren en dus (vermoed ik) vooral tegenstanders zijn gaan stemmen voor het referendum.

Wij hebben vorig jaar al gestemd. Opkomst is hier ook lager maar we zitten redelijk op het landelijk gemiddelde qua stemming.
 

Mario

Well-known member
Die sleepwet komt er toch wel. Leuk dat referendum, maar verder niets waard. De uitslag in Rotterdam ook zoals verwacht.
 

vakx2.0

Banned
Heeft Vakx nog trots verkondigd dat ie nu in het loserskamp van het referendum zit, bij de exitpoll was ie zo trots om in het voor kamp te zitten als winnaar.

Daarom zei ik ook ?voorlopig? eikel.

Dat het domme noorden, zoals van oudsher, uit protest nee stemt tegen alles uit den haag, mochten we van de rooie kleiboeren verwachten. Landelijk net wat meer tegen dan voor. Gefeliciteerd hoor. En daarmee is het laatste referendum een feit. Mooi zo.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Daarom zei ik ook “voorlopig” eikel.

Dat het domme noorden, zoals van oudsher, uit protest nee stemt tegen alles uit den haag, mochten we van de rooie kleiboeren verwachten. Landelijk net wat meer tegen dan voor. Gefeliciteerd hoor. En daarmee is het laatste referendum een feit. Mooi zo.

Even het zuur van mijn scherm vegen hoor....
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Natuurlijk, mensen die tegen de sleepwet zijn, zijn dom of hebben iets te verbergen. Misschien heeft het er ook wat mee te maken dat de wet onzorgvuldig is en er nogal wat haken en ogen aan zitten, wat nota bene de RvS heeft aangegeven. Ik ken genoeg mensen die niet tegen de wet op zich zijn, maar vinden dat er nu nog teveel mis mee is en daarom tegen stemden. Hopelijk wordt er nu wel gekeken naar de bezwaren die er zijn tegen de wet en wordt het verbetert.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ken niemand die tegen een dergelijke wet is, maar deze wet is gewoon nog niet af. Dit is een dusdanig ingrijpende wet dat 80% ok niet voldoende is. Ook wel knap dat de het vandaag echt niet langer meer kan wachten, terwijl we al sinds de aanslagen in New York wachten op een dergelijke wet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Gemeenteraadsverkiezingen + 1e referendum 2018

Nu zal GL in een aantal gemeenten wel moeten. Vier jaar geleden doken ze in Amsterdam nog waardoor het geen D66 - GL - VVD werd, maar D66 - VVD - SP. Het zal in Amsterdam wel even gaan duren, tenzij D66 graag volledig linksaf wil. Dan nog moet er de bereidheid zijn om met de gekkies van DENK in zee te gaan of moeten de grote verliezers PvdA en SP bereid zijn zichzelf verder op te blazen.
 
Laatst bewerkt:

zwammy

Well-known member
Aha, het stemmentellen opeens verboden in Ansterdam door burgemeester van Aartsen zie ik dus. Sommige dingen veranderen echt nooit. Mooie democratie.

Gefeliciteerd lieve stad, Halsema als burgemeester. Je krijgt wat je verdient :duim:
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik ken niemand die tegen een dergelijke wet is, maar deze wet is gewoon nog niet af. Dit is een dusdanig ingrijpende wet dat 80% ok niet voldoende is. Ook wel knap dat de het vandaag echt niet langer meer kan wachten, terwijl we al sinds de aanslagen in New York wachten op een dergelijke wet.

Mee eens ja. Overigens geeft dit wel weer een van mijn bezwaren aan tegen referenda. Je kan de uitslag op verschillende manieren interpreteren. Met alleen voor en tegen als opties, weet je niet of mensen volledig tegen een wet zijn of dat ze het gewoon niet zorgvuldig genoeg vinden. Net zoals het EU referendum hier. Je weet dat de meerderheid tegen EU lidmaatschap was, maar meer ook niet. Je weet niet welk alternatief mensen willen, want er was geen scenario voor het referendum gepresenteerd. Sommige tegenstemmers willen een "Noorwegen-optie", sommigen willen juist overal uit, enz. Wat het uiteindelijke akkoord tussen het VK en de EU ook wordt, veel mensen gaan teleurgesteld zijn.
 

JMD

Well-known member
Mee eens ja. Overigens geeft dit wel weer een van mijn bezwaren aan tegen referenda. Je kan de uitslag op verschillende manieren interpreteren. Met alleen voor en tegen als opties, weet je niet of mensen volledig tegen een wet zijn of dat ze het gewoon niet zorgvuldig genoeg vinden. Net zoals het EU referendum hier. Je weet dat de meerderheid tegen EU lidmaatschap was, maar meer ook niet. Je weet niet welk alternatief mensen willen, want er was geen scenario voor het referendum gepresenteerd. Sommige tegenstemmers willen een "Noorwegen-optie", sommigen willen juist overal uit, enz. Wat het uiteindelijke akkoord tussen het VK en de EU ook wordt, veel mensen gaan teleurgesteld zijn.

Eens, maar dat veel mensen teleurgesteld gaan zijn is zonder een referendum natuurlijk ook het geval.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Mee eens ja. Overigens geeft dit wel weer een van mijn bezwaren aan tegen referenda. Je kan de uitslag op verschillende manieren interpreteren. Met alleen voor en tegen als opties, weet je niet of mensen volledig tegen een wet zijn of dat ze het gewoon niet zorgvuldig genoeg vinden. Net zoals het EU referendum hier. Je weet dat de meerderheid tegen EU lidmaatschap was, maar meer ook niet. Je weet niet welk alternatief mensen willen, want er was geen scenario voor het referendum gepresenteerd. Sommige tegenstemmers willen een "Noorwegen-optie", sommigen willen juist overal uit, enz. Wat het uiteindelijke akkoord tussen het VK en de EU ook wordt, veel mensen gaan teleurgesteld zijn.

De zorgpunten zijn dit keer anders vrij breed geformuleerd, dus er is een duidelijk indicatie van wat er leeft. In die zin vind ik de uitslag niet onbruikbaar.
 

Bernardo

Well-known member
@KeesVee: Opkomst #wiv- referendum boven de 50%. Voor staat op 47.2%, tegen op 48.9%. Omdat 4% blanco stemt, is er geen meerderheid.

Deze betrokken maar verdeelde uitslag laat zien dat de in het regeerakkoord afgesproken evaluatie hoe dan ook van grote waarde is.

:eek:mg:
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Overigens even terzijde, de blanco stemmen bij het referendum staan in de uitslag, waardoor "voor" en "tegen" samen slechts 96% is. Is het niet zo dat normaal blanco stemmen als ongeldig gezien worden en niet in de uiteindelijke uitslag meegenomen worden? Is dat anders bij een referendum of zijn die regels veranderd?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Aha, het stemmentellen opeens verboden in Ansterdam door burgemeester van Aartsen zie ik dus. Sommige dingen veranderen echt nooit. Mooie democratie.

Gefeliciteerd lieve stad, Halsema als burgemeester. Je krijgt wat je verdient :duim:

Mag toch aannemen dat dat laatste er niet doorheen gaat komen. Je geeft niet het burgemeesterschap van Amsterdam aan iemand zonder relevante ervaring.
 
Bovenaan