Carri?re Manager Southampton FC
Seizoen 1 (2011/2012)
Samenvatting seizoen:
Door een computercrash kan ik niet meer verder met Football Manager 14. Heb de oude computer weer gepakt en gelukkig kan hij FM 12 nog aan. Ben helaas wel alle graphics kwijt. Kan ze zo snel niet terug vinden. Ik wilde eens een ploeg pakken die niet op het hoogste niveau speelt, maar wel veel talent heeft. Ik kwam al snel bij Southampton uit. Met FM2013 of 14 ook meegespeeld, maar toen speelden ze al op het hoogste niveau. Het is een leuke club met een goede jeugdopleiding en financieel gezond.
Southampton had de doelstelling om in het rechter rijtje te komen. Ze zijn namelijk net gepromoveerd. Ik vond deze doelstelling een beetje aan de lage kant en hoopte bij de eerste 6 te komen en te strijden voor promotie, al dacht ik zelf dat dit het hoogst haalbare kon zijn. Ik had namelijk een redelijk smalle selectie. Opzich waren er genoeg spelers, maar veel spelers hadden weinig kwaliteiten of nog erg jong. Ik had het eerste seizoen niet een heel groot budget, maar wilde het wel helemaal uitgegeven om mijn doelstelling te kunnen halen. Zeker het middenveld mocht krachtiger. Hendry Thomas van Wigan was mijn grootste en belangrijkste aankoop. Hij is een verdedigende middenvelder en de belangrijkste positie in mijn 4-5-1 formatie. Francisco Pavon, de oud-speler van Real Madrid heb ik transfervrij opgehaald. Hij kon nog prima mee en heeft uiteindelijk ook 30 competitiewedstrijden meegedaan.
Het seizoen starte erg stroef. Van de eerste 15 wedstrijden wonnen we er maar 7 en verloren we al 5 keer. Ik stond ongeveer op plek 12. We speelden een simpel 4-4-2 systeem. Ik ben toen overgestapt op een 4-5-1 formatie om wat meer zekerheid in te bouwen. Een beetje op de couter speler en tegen lage clubs wel redelijk aanvallend. Dat resulteerde sowieso op veel minder tegendoelpunten en veel assist van de buitenspelers. Zelf scoorde ik niet heel veel, maar ik win liever met 2-0 dan met 4-2.
Ik klom langzaam richting de plaatsen om nacompetitie te spelen. Ik stond vaak tussen plek 4 en 8. Maar langzaam lieten de koplopers punten liggen en kwamen de plekken 1 en 2 dichterbij. Uiteindelijk na een spannende strijd bovenin als 2e ge?indigd. Zelfs plaats 1 was mogelijk, maar ik liet op het eind toch ook nog te veel punten liggen. Ik eindigde dus als 2e terwijl ik wel 11 keer verloor in 46 wedstrijden. Persoonlijk vind ik dat best veel, maar op het 2e niveau van Engeland kan iedereen van elkaar winnen. De nummer laatst heeft namelijk ook 10 keer gewonnen en kwam uit op 41 punten.
Seizoen 2 (2012/2013)
Het 2e seizoen gaat dus zich afspelen in de Premier League. Ik heb mijn contract verlengd bij Southampton. Mijn eigen doelstelling is niet degraderen. Ik heb geen idee hoe zwaar mijn team het gaat krijgen en welke aankopen ik kan doen. Mijn budget is een kleine 20 miljoen.