Football Manager

Batigoal

Well-known member
Overigens, als het dan toch hebt over een competitie wat niet te doen is om te managen, dan is het de A-League van Australi?. Geen gedoe met drafts, maar wel een zeer streng salarisbudget dat bovendien niet meegroeit. Waardoor je gewoon niet in staat bent om spelers uit het buitenland te halen ?n Australi?rs met een beetje niveau al zeer snel in hun ontwikkeling een salaris vragen dat niet te betalen is. Ik heb het ??n keer geprobeerd en na 3 seizoenen bestond de competitie uit amateurs en jeugdspelers.
 

Joost

Well-known member
Ik herken die dip en piek in motivatie.

Momenteel ben ik met FM16 met Rosenborg bezig. Een topclub in een niet zo'n top land om het toch weer eens een leuk te maken.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Kijk, dit is wel geinig.

De resultaten voordat ik kwam, 6 punten uit 19 duels, 20 punten achter op de veilige 21e plaats
FJYnGCi.png


De resultaten met mij, er is duidelijk te zien wanneer de transferperiode was, hahaha:
yPUcy7o.png


En de stand:
A1YFurt.png


Intussen gewonnen van Wigan en daardoor uit de degradatiezone geklommen. De nederlaag daarna bij Stoke was de eerste in 16 duels, maar ik sta nog boven de streep
 

Makanaky

Well-known member
Een onverklaarbare, onbewuste voorkeur voor blauw in FM16: PSG, Wednesday, Rangers en nuLech Poznan zorgen voor vermakelijke games. Later ook maar ff IFK G?teborg en Cruzeiro uitchecken dan.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Het is nog best lastig transfers in de MLS door te voeren, want de originele selecties zijn qua salarissen z? realistisch scherp afgesteld zodat ze precies in het budget passen, dat iedere wisseling er voor zorgt dat computergestuurde teams domme dingen doen. Zo was het de laatste dagen een puzzel om LA Galaxy "realistisch" te krijgen en niet dat ze een aantal DP-players zoals Nigel de Jong eruit gooien bij de eerste wave om hun salarissen in toom te houden.

Als team om zelf te managen heb ik gekozen voor Seattle Sounders. Er zit een hoop oninteressante meuk in de MLS (Colorado, Vancouver, Chicago, Houston, San Jose, Salt Lake etc.), maar Seattle heeft wel een leuke selectie om mee te beginnen. Ook zij zijn overigens niet helemaal netjes geweest richting het salarissysteem; Alonso en Ivanschitz worden via een sponsorconstructie fors betaald, maar hun offici?le salarissen zijn heel laag. Heb ik uiteraard ter eigen gewin ook doorgevoerd. ;)

Clint Dempsey is sterspeler en sinds ik hem ooit live heb zien schitteren namens Fulham tegen Aston Villa ben ik fan van hem, dus dat is een goede reden om met Seattle te starten. Zwitserse doelman Frei was mijn sterkeeper in mijn game ooit met Toronto, dus dat is ook leuk. Geinig is dat hij sinds vorig jaar een Amerikaans paspoort heeft gekregen en op FM wordt hij dan ook sinds kort altijd international van Team USA. Andere DP is spits Nelson Valdez, maar gezien zijn leeftijd bestaat de kans dat hem vlot weg stuur voor een jongere DP. Obafemi Martins was tot voor kort de 3e DP bij Seattle, maar die is vertrokken naar China, dus ga ik als eerste opzoek naar wie ik kan strikken als nieuwe ster.
 

Batigoal

Well-known member
Riskant moment wel om te beginnen met die club, want er gaan geruchten dat ze deze maand nog proberen om Braziliaans international Ganso of Rafael van der Vaart gaan halen om hun laatste DP-plek op te vullen. Die lijken me op FM niet haalbaar.
 

Batigoal

Well-known member
Het leek me wel aardig om een leuk team te kiezen in de MLS dat nog een DP-slot te vullen heeft, maar die op een waardige manier opvullen helemaal aan het begin van de carri?re bleek nog knap lastig. De poel met interessante transfervrije krachten is niet groot en er zijn (aangezien de MLS een half jaar eerder begint op FM dan normaal) nog geen contracten die over 6 maanden aflopen. Mijn linksbackpositie is een zwakke plek van het team. Spaans ex-international Antonio Lopez was wel een behoorlijke kandidaat om dat op te vullen, maar om mijn kostbare DP-slot op te vullen met een 33-jarige linksback...

Uiteindelijk gekozen voor een Amerikaans international met de fantastische naam Herculez Gomez. Niet zo'n bekende speler (voornamelijk in Mexico gespeeld), maar voor MLS-begrippen een topper en bovendien een afmaker, iets wat Nelson Valdez niet is. Op papier een sterk en complementair duo. Wel leuk om creatief te schuiven met geld zodat je zoveel mogelijk kwaliteit in je budget past. Kwantitatief van 29 spelers naar 23 gegaan, maar daarvoor wel een veel sterkere bank teruggekregen. O.a. met een verdediger met een fantastische moustache, Jeb Brovsky:

20150218_NYCFC_0212_JebBrovsky.jpg
 

Batigoal

Well-known member
Een speler die drie wedstrijden ver in het seizoen al in de media gaat janken dat hij geen basisplaats heeft met als gevolg dat de halve selectie ontevreden raakt; speler was eerste twee wedstrijden licht geblesseerd en derde ongeveer 50 procent fit.
 

Batigoal

Well-known member
Was tussendoor toch even naar mijn Eupen-carri?re aan het kijken en een grote schoonmaak deed wonderen voor het elan en mijn spelplezier. Wie weet ga ik daar weer mee verder.

Noodgedwongen overigens; ik was blijkbaar iets te enthousiast met het aanpassen van de MLS. Mijn selectie had ik zorgvuldig opgebouwd, blijken er geen wedstrijden geproduceerd te worden voor de MLS. Jaartje op vakantie gegaan en nog steeds niets voor het 2e seizoen. Zal wel een hardcode probleem zijn aangezien ik Chivas USA eruit had gegooid voor NYCFC (iets dat het spel zelf pas in seizoen 2 gepland heeft staan). Eens kijken of ik dat nog kan terugdraaien, anders zou het zonde zijn dat ik de MLS niet kan spelen.

Met de Superdraft ging het ook niet helemaal goed meer: Colorado Rapids selecteerde alle 120 spelers i.p.v. een stuk of 4. :D
 

Batigoal

Well-known member
Het was uiteindelijk vrij eenvoudig op te lossen. Gelukkig heeft de Editor een mogelijkheid om bepaalde wijzigingen uit het verleden terug te draaien. Nieuw spel gestart en exact dezelfde transfers gedaan als de vorige keer plus een extra speler uit de Waivers Draft.

Seattle_seizoen1.png


Inmiddels op 1/3e van het seizoen en het gaat prima. Al is de concurrentie slecht bezig. LA Galaxy en Toronto FC maken er ondanks hun dure selectie een potje van; Kansas City heeft een sterke selectie vol Amerikaanse internationals en die presteren beter. Het zal mij benieuwen of Orlando City en New York City het volgend seizoen goed gaan doen; de topspelers bij die clubs klagen nu al dat ze nooit spelen (Orlando en NYC moeten gewoon een jaar wachten). Tevens vrees ik voor het feit dat de MLS-clubs de buitenlandse transfermarkt niet echt kunnen vinden.

Clint Dempsey is de onbetwiste topscorer van de MLS voorlopig en de keuze om van Hercules Gomez de extra DP te maken betaalt zich ook al uit met veel goals.
 

Batigoal

Well-known member
Weer een aparte regel in de MLS:

schorsing_raar.png


Leuk trouwens dat er tegenwoordig op FM de Draft Lottery bestaat, waarbij (voormalig) Amerikaanse internationals die in het buitenland speelden worden verloot onder de MLS-teams. Dit heeft er voor gezorgd dat oude bekenden als David Yelldell, Stuart Holden en Oguchi Onyewu inmiddels in de MLS spelen. Helaas geen van allen bij mij.
 

Lennard95

New member
Nou Si heeft het Feyenoord bestuur heel realistisch gemaakt, Verkopen ze Van Beek 2 uur voor de deadline in de winterstop :eek:mg:
 

Batigoal

Well-known member
Nadat ik met Seattle al tijdens het reguliere seizoen de Cascadia Cup (een regionale competitie; in mijn regio een groep met Portland en Vancouver) en de MLS Supporters Shield had gewonnen (de ploeg met de meeste punten van beide conferences) kwam daar nog de MLS-Cup bij. Een unicum voor Seattle Sounders.

2014_MLSCup.png


Ik heb kunnen profiteren van een sterk beginteam, aangevuld met wat goeie spelers uit een eerste draft. Mijn DP's waren goed bezig: Clint Dempsey werd de onbetwiste MVP van de MLS met 23 goals en 15 assists, van Nelson Valdez had ik niet zo'n hoge pet op van te voren maar die scoorde 17 keer en mijn eigen aangetrokken DP Herculez Gomez maakte er 15 ondanks dat hij slechts 20 wedstrijden meedeed. Ontdekking van het jaar was overigens Darren Mattocks die ik uit de draft oppikte bij Vancouver; de Jamaicaan speelde veel vanwege de blessures van Gomez en maakte er 18.

Uiteraard levert dit topseizoen veel interesse op en het zal een helse klus worden de selectie enigszins bij elkaar te houden. Enerzijds vanwege het in FM jammerlijk nooit echt meegroeien van de reputatie van de MLS en anderzijds vanwege de soms bizarre regels van de competitie waarover later meer.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Direct na afloop van het reguliere seizoen kent de MLS een December Waivers Draft; het doel ervan is mij niet helemaal duidelijk, maar zo kun je dus nog vlak voor de winterstop een transfervrije speler oppikken die in elke andere draft links is blijven liggen. Met als gevolg dat er uit alleen maar waardeloze spelers te kiezen valt en geen enkele club iemand kiest. Compleet zinloos.

Wat wel spannend was dat ik vervolgens 11 spelers uit mijn hele selectie moest selecteren die een beschermde status kregen; de overige spelers kwamen in een zogenaamde Expansion Draft terecht. Deze draft geeft de nieuwe clubs uit de MLS, Orlando City en New York City, de gelegenheid hun selectie verder aan te vullen waar nodig. Aangezien de selecties van deze clubs door mij zijn bijgewerkt in de Editor beetje overbodige draft, waardoor ze met een overvolle selectie kwamen te zitten en tientallen spelers na afloop van de draft moesten dumpen.
Mijn club werd redelijk gespaard; ik raakte slechts 2 spelers kwijt aan bovenstaande clubs.

Helaas waren Mexicaanse, kapitaalkrachtige clubs iets minder spaarzaam; twee van mijn basisspelers zijn verkocht. Ik kon ze alleen maar houden als ik ze DP-contracten aan bood en dat kon natuurlijk niet. Voor die 2 heb ik in totaal 10 miljoen euro gekregen; maar aangezien het gros van dat bedrag naar de bond gaat en je in FM met een maximum aan transferbudget zit van nog geen miljoen heb ik niks aan deze normaal gesproken uitstekende deals.
 
Laatst bewerkt:

Satyr

Administrator
Forumleiding
Speelronde 35: Chelsea - Man City, 1-0. Gat is 7 punten met 3 duels te gaan, dus weg titel. Chelsea laat tegen Leicester en Leeds (0-0, 1-1) punten liggen en speelt op de slotdag (alweer!) thuis tegen Arsenal. Nou, dit werd het.

ND9VWGK.png


BbtNWPM.png


Arsenal bedankt :)

Nu nog de EL (Porto) en FA Cup (Leeds) zien te winnen
 

Batigoal

Well-known member
1301559.png


Ik ben een journeyman-carri?re gestart die mogelijk in een Pentagon Challenge verandert, maar ik moet zien of ik het zo lang wil volhouden. Ik heb aardig wat landen geselecteerd uit met name Azi?, maar wilde beginnen op het kleinste continent qua voetbal; Oceani?. Nieuw-Zeeland is het enige land wat iets van kwaliteit herbergt en slechts 3 ploegen stellen er wat voor; het in Oceani? oppermachtige Auckland City met al zijn Spanjaarden en Zuid-Amerikanen, Waitekere United en in iets mindere mate Team Wellington. Bij die laatste club kon ik wel gelijk aan de bak. Het voordeel van starten in Nieuw-Zeeland is dat de competitie lekker snel voorbij is (16 wedstrijden en eventueel 4 playoff-duels).

Ik vond mijn selectie aan de start niet eens zo slecht. Wel was het duidelijk dat ik geen lange periode bij de club kon blijven. Vanwege de lage reputatie en de semi-prof-status kon ik me slechts versterken met drie amateurs met oer-Hollandse namen als Van Dijk, Schaeffers en Den Heijer, een verdediger uit Vanuatu en een aanvaller van de Solomon Eilanden. Dat niveau dus. ;)
Extra probleem was dat de club geen cent te makken heeft en maar liefst 11 contracten uit de selectie al na een jaar aflopen. Kwestie van snel presteren dus. En dat lukte goed. Het begin was erg stroef (1 punt uit eerste 3 duels) om de juiste opstelling te vinden, maar daarna zette de ploeg een uitstekende serie neer:
TeamWellington2015.png


In ??n afbeelding dus even een recap van het seizoen. Team Wellington had nog nooit wat gewonnen, wel een aantal 2e plaatsen in zowel CL als eigen competitie, maar het lukte dus om gelijk beiden te winnen. Auckland City had een aantal goeie Spanjaarden, maar de by far beste speler van de competitie liep bij mij rond. Paul Ifill speelde jaren in het Engelse Championship bij Millwall en Crystal Palace en later in de Australische-League als Marquee Player. Nu op zijn 35e is hij in Nieuw-Zeeland terecht gekomen om nog een jaartje te knallen. En dat lukte prima (21 goals in 20 duels).

Mooie tripjes ook in de OFC CL naar Fiji, Samoa, Nieuw-Caledoni? en Tahiti. :D
Het gaat natuurlijk nergens over om daar een langdurige carri?re op te bouwen; de dag na de laatste wedstrijd was ik zowat mijn hele team kwijt inclusief Ifill, maar het winnen van deze prijzen geeft me hopelijk genoeg reputatie om over te stappen naar een iets grotere competitie. Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Is die competitie nieuw in FM 2016 t.o.v. FM 2015?

Nee hoor, maar je kunt tegenwoordig heel eenvoudig competities toevoegen. Tegenwoordig voeg ik bij iedere FM-editie landen als Cyprus, Thailand, Tunesi? toe omdat die een vrij hoge reputatie hebben en het wel aardig is om daar te coachen. En omwille van deze challenge heb ik Nieuw-Zeeland even toegevoegd.
 
Bovenaan