Zoals iedere FM-diehard kent gaat motivatie met pieken en dalen en de afgelopen maanden heb ik het spel weinig aangeraakt. Mijn Eupen-carri?re is in seizoen 4, maar zolang je team in Playoffs I 10 topwedstrijden in een paar weken tijd 3 seizoenen op rij een blessuregolf en dus kansloze reeks bezigt, dan heb ik er al gauw geen zin meer in en wil ik andere competities zien. Misschien dat ik die carri?re later weer eens op pak.
Mijn "herstart" van Football Manager kreeg ik n.a.v. een idee die ik al langer in mijn hoofd had om weer eens te doen; een team pakken in de MLS! Ik heb gauw even alle wintertransfers doorgevoerd en daarna grondig de rosters van de MLS aangepakt. En wat me opviel is dat sommige teams er serieus op achteruit zijn gegaan en op papier voor het eerst onderling aanwijsbare verschillen zijn ontstaan in deze normaal zo gebalanceerde competitie. Door slimme trucs richting het salarissysteem zijn clubs als Toronto FC, New York City FC en LA Galaxy veel sterker dan de rest.
Iemand nog ervaring met een MLS-carri?re? Ikzelf heb in het verleden een seizoen of 6, 7 Toronto FC bestierd en toen was het nog vrij eenvoudig om de MLS te domineren (Frings en Mista als DP's met bij elkaar 70+ goals per seizoen
), maar verder heb ik nooit een carri?re van de grond gekregen daar. Tegenwoordig zijn de regels op FM realistischer en dus moeilijker, wat me meer uitdaging geeft. Ik kies niet voor ??n van de bovengenoemde powerhouses. New England wilde ik eerst kiezen, maar na de winterperiode is dat niet meer zo'n interessante club. Even een andere club zoeken dus.
Overigens nog een aantal tips voor wie in de MLS aan de slag wil gaan:
- Flink investeren op de
trainingsfaciliteiten en staf; aangezien de competitie gebalanceerd is ga je het puur op kwaliteit van je selectie niet gauw winnen, dus moet je er voor zorgen dat je spelers op techniek, tactiek en fysiek een voorsprong hebben.
- Je
Designated Players zijn je belangrijkste posities en (als het goed is) je sterspelers. Daar zit tevens het gevaar, want het is vanuit de MLS vanwege het zeer beperkte transferbudget (allocation funds) moeilijk om sterren te vinden. Het beste is je te focussen op
transfervrije spelers; kost je geen (of beperkt) allocation funds en met salarissen kun je heel veel bieden omdat ze (grotendeels) niet meetellen met je totaalbudget.
- Gezien het ruime aanbod aan goede keepers voor MLS-begrippen ga je
nooit een DP-plek voor een doelman reserveren. Bovendien lopen er in Mexico nog heel wat spelers (en dus ook keepers) met een Amerikaans paspoort rond.
- Bijna alle
academies van de MLS-clubs produceren zulke goeie talenten dat je zo min mogelijk geld stopt in de breedte van je selectie. Alles in de MLS draait om met zo min mogelijk geld zo goed mogelijk te presteren.
- Je
7 international player-slots (buitenlandse spelers) zijn zo mogelijk nog belangrijker dan je DP-slots! New England is zo ongeveer de enige ploeg in de MLS die minder buitenlandse spelers heeft dan toegestaan. Weersta de verleiding deze slots in te ruilen voor wat geld of een speler, want dat is het vrijwel nooit waard.
- De focus leggen op voetballers die in Europa spelen heeft in FM weinig zin. In
Zuid- en Midden-Amerika zitten veel goede spelers die naar de MLS willen komen ?n bovendien betaalbaar zijn.
- Als je je selectie v??r het seizoen in orde wilt krijgen voor het hele seizoen, dan zijn je
draft-picks voor in het midden van het seizoen overbodig en dus goede ruilmiddelen binnen de MLS voor geld, spelers etc.
Kortom, de MLS is meer een strategisch spel om aan de slag te gaan i.p.v. de standaard-carri?re, dus eens kijken of ik daarin een leuke carri?re kan opbouwen.